Öljynlauhdutin.

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Öljynlauhdutin.

Post by Marko Leino »

Monirivisen öljynjäähdytimen ootte laittaneet mopokoneisiin?

Mika on tehnyt adapterin orkkiscoolerille mut mitens jos ottais suodattimelta? Onko vinkkejä mistä löytyis sopiva öljyn ulosottopala R1:sen suodattimen alle?

Onko tietoo käviskös esim. jokin noista? http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1250.ASP

R1:sen öljynsuodattimen kierre on M20x1.5mm ja halkaisija 65mm.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Tomi Jutila »

mulla on ny 2kpl jäähyjä.16 rivinen moottorin edessä alhaalla ja tommonen mesacoolin pienin syylärin edessä.alkuperäisen vesijäähdytteisen olen poistanut jonka tilalla mocalin tukelevy/päätylaippa liittimin,aattelin jotta öljy ei suotta lämmittäis vesiä?
kierreosa päätylaipan kiinnittämiseen tehty vesikiertoisen jäähyn pääpultista kierteyttämällä kierrettä lisää ja katkaisemalla "mutteri" pois.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on 13 rivinen ja 235mm leveä. Se saattaa olla vähän alimitoitettu.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Jari Kauttonen »

Veikkaisin että 16 rivinen riittää mopon koneeseen. Tärkeintähän olisi saada öljyn lämmöt pysymään 100 asteen tuntumassa, liian kylmän öljyn ominaisuudet ei riitä enää huippukierroksilla, kun taas liian kuuma öljy lämmittää turhaa konetta ja sitä kautta teho pienenee.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Marko Leino »

Aattelin säilyttää alkuperäisen coolerin ja ottaa suodattimelta lähdöt jos vaan sopiva laippa löytyy. Syylärin alle mahtuis 16 tai 19 rivinen cooleri.

Mika ja Tomi millä hujakoilla teillä on öljynlämmöt olleet?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Tomi Jutila »

unohda toi 100 astetta...jos saat 130 niin on jo aika hyvä.lämmöt yleensä 150.

putsarin juuresta hankalampi viedä letkut,vesikiertosen tilalle kun laittaa niin letkut lähtee hyvin
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Mika Hirvonen »

Viimekaudella parhaimmillaan (pahimmillaan) 130+ kilpailussa. Tämän kauden ekoissa testeissä Ahvenistolla n.120C, mutta vedot oli aika lyhyitä.
Jos 19 rivinen mahtuu niin sellainen sitten kiinni.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Öljynlauhdutin.

Post by KakeK »

Ja vastaavasti taas liian kylmä öljy kasvattaa sisäistä kitkaa ja vähentää tehoa.
Mutta uskoisin että näillä peleillä ei päästä alle satasen lukuihin 8)
Optimi olis ajaa ohkasella ja sopivan kylmällä/kuumalla öljyllä.
Mulla kii joku 13 vai 15 rivinen ja kuivasumpus 5 litraa tavaraa.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Jari Kauttonen »

Kyllä tuo +130astetta rupee olemaan jo liikaa kilpa koneelle. --> Moottori tuho.
optimi väli taitaa olla 95 - 110 asteen välissä. Onhan tuo haastavaa saada pidettyä mutta siihen tulisi pyrkiä, silloin koneesta saisi optimaaliset tehot pihalle.
Väitti tuo sumppu kauppias että dynossa ajeli koneita niin 5 asteen lämpö heitoilla oli lähes 5 hepan teho erojakin :roll:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Tomi Jutila »

mulla ollu kolmevuotta pilteman mittari jossa asteikko ei riittäny....nyt autometer.jurvan avoimes oli 150 kokoajan mutta pannussa tais olla vikaa,nyt toinen kone ja 2x jäähdytin,katotaan tänään ja huomen kemoras mitä näyttää..
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Marko Leino »

Tomi wrote:mulla ollu kolmevuotta pilteman mittari jossa asteikko ei riittäny....nyt autometer.jurvan avoimes oli 150 kokoajan mutta pannussa tais olla vikaa,nyt toinen kone ja 2x jäähdytin,katotaan tänään ja huomen kemoras mitä näyttää..
Paljonko lämmöt oli? Sään puolesta ei vissiin tullut kylmä :)
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Tomi Jutila »

jep lämmintä oli,perjantaina varsinkin.koneille ei annettu yhtään armoa vaikka öljylämpö näytti..........140+.
kyllä lämmöt jurvasta putos erona oli toinen kone (jurvassa ehkä kansipahvivika) ja täällä oli toistakymmentä astetta lämpösempi keli.
eli r1 koneella 130 asteiseen on tekemistä,ei ne näköjään öljynlämpöihin hajoa,kait se sen olis tehny liki 100 kierrossen aikana.nyt ainoastaan ekaan cuppikisaan koitan värkätä jotain tuulikanaalia taaimmalle 16 riviselle.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Öljynlauhdutin.

Post by KakeK »

Mulla oli sumppupönttö ajon jälki 100 asteinen. Eli voi olla mahdotonta saada noihin lukuihin märkäsumppua jos ei oo syyklärin kokoista cooleria.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Tomi Jutila »

KakeK wrote:Mulla oli sumppupönttö ajon jälki 100 asteinen. Eli voi olla mahdotonta saada noihin lukuihin märkäsumppua jos ei oo syyklärin kokoista cooleria.
kyl se näin on mut maksaa sit r1 sumpusta kun kestää vähä lämpösenä noikin? heposissa voipi tulla takkiin öljylämmöistä mutta se on paikattava positiivisella asenteeella
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Öljynlauhdutin.

Post by Marko Leino »

Elikkä hommais 150 asteisen lämpömittarin sijasta 200 asteisen. Ei tunnu sit niin pahalta kattella :)

Auttaiskos jos pistäis coolerille propellin pyörimään?
Post Reply