Nokka-akseli ym. vapaat

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Nokka-akseli ym. vapaat

Post by tumpelo »

Laskinkohan oikein että 1,4 litrasen autonmoottorin, 16V ja säätyvä ajoitus ja nosto, sais vielä virittää melko vapaasti?

Esim:
1,4 l 16V = 175 hp
vakiovenakoko -10%
vakiopuristus -10%
vakioajoitus -10%
=122,5 hp
muuttuva ajoitus ja nosto +30%
= 159,25 hp

ja sääntöjen mukaan käytetään alkuperäistä, jos se on laskennallista suurempi, esim. 170 hp :D

Ja sitten seuraa 1 kysymystä:
Nokka-akseli ym. on säännöissä vapaat. Ihan teoreettisesti, pitääkö moottorissa olla nokka-akseli?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Nokka-akseli ym. vapaat

Post by tumpelo »

Ja sitten vielä toinen hypoteettinen kysymys:

Jos moottori otetaan sarjatuotantoautosta ja valmistaja on sen autona hyväksyttänyt, moottori on auton moottori sen mallista ja ja tyypistä riippumatta? Ja jos alle 200hp ilmoitus ja laskennallinen ei tuota ylitä niin sitä saisi käyttää? :shock:

Tässä toi 5000kpl raja ehkäisee vahvasti ideointia...

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Nokka-akseli ym. vapaat

Post by hege »

Eli jos sulla on 1,4 litrainen 175hv kone, niin saat vapaasti virittää sitä lisää tonne 175hv saakka ennenkuin laskennallinen teho otetaan huomioon.

Joissain tapauksissahan tämä on epäreilua, mutta näin säännöt on laadittu. Jos on sopiva rajatapauksen kone niin nokka-akselin vaihto vaikuttaa laskennallisesti 2hv, eli painoa tulee vain 6kg lisää vaikka tehonlisäys saattaa olla hyvinkin eri.

Norjassa ymmärtääkseni lasketaan tämä asia eri tavalla, eli jos tohon 175hv koneeseen laitetaan nokat niin tulee 10% lisää tehoa ja paino kasvaa. Suomessa taas ei vaikuta auton painoon vaikka vaihdat nokat, venttiilit ja nostat puristuksia.

Jos nokka-akseli on vapaa niin silloinhan se on vapaa. :D (tai vapaasti puuttuu)
Tulkitsen moottorit niin että meillä pitää olla autokäytössä olevat 4-sylinteriset ottomoottorit (tai vastaavat), joita on tehty yli 5000 kpl.
Post Reply