Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 18 Tammi 2018, 10:26



Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
 Nokka-akseli ym. vapaat 
Kirjoittaja Viesti
Ron Champion
Ron Champion

Liittynyt: 25 Marras 2007, 12:01
Viestit: 637
Paikkakunta: Tampere
Viesti Nokka-akseli ym. vapaat
Laskinkohan oikein että 1,4 litrasen autonmoottorin, 16V ja säätyvä ajoitus ja nosto, sais vielä virittää melko vapaasti?

Esim:
1,4 l 16V = 175 hp
vakiovenakoko -10%
vakiopuristus -10%
vakioajoitus -10%
=122,5 hp
muuttuva ajoitus ja nosto +30%
= 159,25 hp

ja sääntöjen mukaan käytetään alkuperäistä, jos se on laskennallista suurempi, esim. 170 hp :D

Ja sitten seuraa 1 kysymystä:
Nokka-akseli ym. on säännöissä vapaat. Ihan teoreettisesti, pitääkö moottorissa olla nokka-akseli?

T

_________________
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.


08 Kesä 2011, 21:21
Profiili
Ron Champion
Ron Champion

Liittynyt: 25 Marras 2007, 12:01
Viestit: 637
Paikkakunta: Tampere
Viesti Re: Nokka-akseli ym. vapaat
Ja sitten vielä toinen hypoteettinen kysymys:

Jos moottori otetaan sarjatuotantoautosta ja valmistaja on sen autona hyväksyttänyt, moottori on auton moottori sen mallista ja ja tyypistä riippumatta? Ja jos alle 200hp ilmoitus ja laskennallinen ei tuota ylitä niin sitä saisi käyttää? :shock:

Tässä toi 5000kpl raja ehkäisee vahvasti ideointia...

T

_________________
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.


08 Kesä 2011, 21:24
Profiili
Ron Champion
Ron Champion
Avatar

Liittynyt: 03 Syys 2006, 19:56
Viestit: 576
Paikkakunta: Helsinki
Viesti Re: Nokka-akseli ym. vapaat
Eli jos sulla on 1,4 litrainen 175hv kone, niin saat vapaasti virittää sitä lisää tonne 175hv saakka ennenkuin laskennallinen teho otetaan huomioon.

Joissain tapauksissahan tämä on epäreilua, mutta näin säännöt on laadittu. Jos on sopiva rajatapauksen kone niin nokka-akselin vaihto vaikuttaa laskennallisesti 2hv, eli painoa tulee vain 6kg lisää vaikka tehonlisäys saattaa olla hyvinkin eri.

Norjassa ymmärtääkseni lasketaan tämä asia eri tavalla, eli jos tohon 175hv koneeseen laitetaan nokat niin tulee 10% lisää tehoa ja paino kasvaa. Suomessa taas ei vaikuta auton painoon vaikka vaihdat nokat, venttiilit ja nostat puristuksia.

Jos nokka-akseli on vapaa niin silloinhan se on vapaa. :D (tai vapaasti puuttuu)
Tulkitsen moottorit niin että meillä pitää olla autokäytössä olevat 4-sylinteriset ottomoottorit (tai vastaavat), joita on tehty yli 5000 kpl.

_________________
hege
0500458228
Bogeyracing
http://bogeyracinglocost.blogspot.com / www.ratataksi.com


10 Kesä 2011, 10:50
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 3 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com