Page 1 of 1

Nokka-akseli ym. vapaat

Posted: 08 Jun 2011, 21:21
by tumpelo
Laskinkohan oikein että 1,4 litrasen autonmoottorin, 16V ja säätyvä ajoitus ja nosto, sais vielä virittää melko vapaasti?

Esim:
1,4 l 16V = 175 hp
vakiovenakoko -10%
vakiopuristus -10%
vakioajoitus -10%
=122,5 hp
muuttuva ajoitus ja nosto +30%
= 159,25 hp

ja sääntöjen mukaan käytetään alkuperäistä, jos se on laskennallista suurempi, esim. 170 hp :D

Ja sitten seuraa 1 kysymystä:
Nokka-akseli ym. on säännöissä vapaat. Ihan teoreettisesti, pitääkö moottorissa olla nokka-akseli?

T

Re: Nokka-akseli ym. vapaat

Posted: 08 Jun 2011, 21:24
by tumpelo
Ja sitten vielä toinen hypoteettinen kysymys:

Jos moottori otetaan sarjatuotantoautosta ja valmistaja on sen autona hyväksyttänyt, moottori on auton moottori sen mallista ja ja tyypistä riippumatta? Ja jos alle 200hp ilmoitus ja laskennallinen ei tuota ylitä niin sitä saisi käyttää? :shock:

Tässä toi 5000kpl raja ehkäisee vahvasti ideointia...

T

Re: Nokka-akseli ym. vapaat

Posted: 10 Jun 2011, 10:50
by hege
Eli jos sulla on 1,4 litrainen 175hv kone, niin saat vapaasti virittää sitä lisää tonne 175hv saakka ennenkuin laskennallinen teho otetaan huomioon.

Joissain tapauksissahan tämä on epäreilua, mutta näin säännöt on laadittu. Jos on sopiva rajatapauksen kone niin nokka-akselin vaihto vaikuttaa laskennallisesti 2hv, eli painoa tulee vain 6kg lisää vaikka tehonlisäys saattaa olla hyvinkin eri.

Norjassa ymmärtääkseni lasketaan tämä asia eri tavalla, eli jos tohon 175hv koneeseen laitetaan nokat niin tulee 10% lisää tehoa ja paino kasvaa. Suomessa taas ei vaikuta auton painoon vaikka vaihdat nokat, venttiilit ja nostat puristuksia.

Jos nokka-akseli on vapaa niin silloinhan se on vapaa. :D (tai vapaasti puuttuu)
Tulkitsen moottorit niin että meillä pitää olla autokäytössä olevat 4-sylinteriset ottomoottorit (tai vastaavat), joita on tehty yli 5000 kpl.