VVT poisto ja vakioajoitus

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

VVT poisto ja vakioajoitus

Post by tumpelo »

Tekniikkaraati huomio!

VVT-i poisto -> puristukset voi nostaa tai nokat vaihtaa. Jos puristuksia nostetaan, lienee säilytettävä ns. vakioajoitus. Miten määritellään VVT-i koneen vakioajoitus kun VVT-i poistetaan?


T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by markku »

löytyy varmastikin toyotalta jokin arvo?

missäs arvossa on kun ei käy?
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by tumpelo »

Noniin, nimenomaan Tojotaltahan ei arvoa löydy. Toisaalta nokkahihnan vaihdossa kone ei käy ja silloin ollaan ajoitusmerkeillä. Siinäkös se olisi sopiva referenssi? Tarkoittaa samalla myös selvää ratkaisua kysymykseen kannattaako vvt:tä poistaa..

Ellsi muita kommentteja tule, lähdetään siitä että vvt tai vastaavan poistossa nokan vakioajoitus on valmistajan määrittämä tai se missä asennossa nokkahihnaa vaihdetaan.

Suuresta alkuinnostuksesta huolimatta olen vasta saanut auton talliin ja puhdistettua ja vahattua. Toisen puolen. Osittain. Eli lähinnä apparin puolen lokasuojan... :oops:

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by pasi.t »

tekniikka raatiin kuulumaton vastaa.
ajoituksen muutos tapahtuu korkeammilla kierroksilla ja jos ne poistetaan, niin mitä jää jäljelle. tuntuis ainakin tolleen, että ajoitus tulisi laittaa siihen missä se on kun moottori ei käy.
VP Partanen
Jäsen
Jäsen
Posts: 74
Joined: 12 Apr 2011, 20:57

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by VP Partanen »

Menee vähän pois aiheesta mutta.
Miten moottori sitten pelaa koko käyntialueen alhaalta ylös asti jos VVt on lukittu? tai no varmaan alhaalla kyllä pelaa, mutta miten ylhäällä laulaa? entä VVT nokkien asteet yleensä ovatko miten rajuja? Itsekkin samojen haasteiden kanssa puntaroin.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by KakeK »

Tuomo :!: sun moottoris toimii niin hienosti nyt että älä lähde tolle virittäjän tielle siitä ei yleensä hyvää seuraa :D
VP Partanen
Jäsen
Jäsen
Posts: 74
Joined: 12 Apr 2011, 20:57

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by VP Partanen »

Omasta moottorista on VVT pakko poistaa kun ecu + öp ohjaa sitä ja ecu poistuu kun tulee kaasarit + MS
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by tumpelo »

Niin KaKek, jos tosiaan lokasuojan vahaaminen lasketaan virittämiseksi niin kusessa ollaan :shock:
Mutta muuten tehdään vaan kausihuolto. Ikävä kyllä on pakko nostaa tekniikkapois kun ei kurkkimalla selviä miksi vaihteensiirto takkusi viimereissulla Jurvassa.

Siis ainakaan mullahan tuo kone ei pelaa ns vakioasetuksella, jos oikein luin tuota ajoituskäkkyrää niin kauimmillaan ollaan 56 kampiakselin astetta nollamerkistä... Sitä ei tosin voi pitää absoluuttisena kun tuossa on anturin sijaintivirhe mukana. Ajoituslampulla katsoen puhutaan kuitenkin useista hampaista nokkapyörässä kun mennään läpi käyttöalueen.

Mutta tuohan riippuu sitten siitä, mihin suuntaan noita nokkia säädetään, siis se, millä alueella konen toimii vakioajoituksella.

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by pasi.t »

:shock: yllättävän monta hammasta?? monessa kiertyy ainoastaan vajaan hampaan. en tosin muista kuinka paljon meillä kiertyy.
vois yhtä äkkiä kuvitella, että tekee venttiilillä aika paljon, 2 - 3 mm. kenties. yleensä ajoitus on lähimmillään n. 5 astetta yläkuolo kohdasta. meillä on männän ja venttiilin väli huomattavasti pienempi siinä kohdin.
VP Partanen
Jäsen
Jäsen
Posts: 74
Joined: 12 Apr 2011, 20:57

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Post by VP Partanen »

Tumpelo kun katsoit sitä ajoitusta lampulla, niin otitko huomioon sytytys ennakon?? se ehkä vääristi sitä tulosta tuo pasin vajaa 1 hammas kuullostaa paremmalta.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: OT: säätöalue

Post by tumpelo »

Juu, oli hiukan harhaanjohtavaa puhua ajoituslampusta kun ref ei ole ykk vaan nokka-akselin asentoanturi.

VVT mötikkää hypistellessä paljastuu seuraavaa:
Nokka-akselin hammaspyörällä on 24 hammasta, mekaanisesti säätöalue noin 1 hammas eli 1/24. Hihnapyörän puolella säätöalue on noin 1,5 /46 hihnahammasta. Noi yhteensä saa nokan kääntymään noin 28 astetta (nokka-akseli) ja se taas tekee 46 hampaisella hihnapyörällä noin 3,6 hammasta. Kampiakselilla vastaavasti 3,6 hammasta ja 56 kampiakselin astetta...

Ja kas, kirjallisuusviitteestä:

Toyota Altezza / Gita engine mechanical manual (ISBN 978-1-86976-262-9; sivu 88) antaa, tosin Black Topille, samalle säätimelle "possible range" 25 to 28 degrees (cam shaft).

Mutta aiempi huomio on siis oikea, jos katsoo vakioennakolla syttylampulla nokan hihnapyörää, säätö on "vain" 1,5 hammasta. Ei tosin ole tullut koskaan juuri tuota kokeiltua...

Pasin arvaukseen nostosta en ota kantaa mutta kokeilen sen jahka jostain koneesta on saatu kansi pois. Tai jos löydän tai tulen mitanneeksi nokkaprofiilin. Ei ole ollut kovin kiinnostava aihe kun ajetaan vakionokalla ja ajoituksella.

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Post Reply