Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kulma?)

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kulma?)

Post by Antti Tuomainen »

Moi,

Haluaisko joku tarjoilla vinkkejä taka-akselin hitsailuun?

- miten minimoida vetely
- miten oikaista (kuitenkin ilmaantuva) vetely
- mikä on raadin puolesta hyväksyttävä tarkkuus suoruudelle
- kiinnikkeet 90 asteen kulmaan kardaaniin, vai joku muu mikä?

Saa kommentoida muutakin aiheeseen liittyvää, joka saattas pahimmilta virheiltä pelastaa?

-A-
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Mika Hirvonen »

Vetelyn minimointi -> Hitsaa pienissä pätkissä ja antaa välillä jäähtyä.
oikaisu -> hitsaa saumaa toiselle puolelle putkea niin oikenee.

90 astetta kuulostaa hyvältä. Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.

Mulla veteli yllättävän vähän toi 732sen akseli. Tai sitten mä en osaa mitata kunnolla.

Sääntöjen mukaan akselin pitäisi olla tehdasmitoissa. Mitään toleransseja ei ole annettu, mutta maalaisjärkeä saanee käyttää.
Jos sieltä löytyy vaikka aste negatiivista camberia niin saattaa herättää keskustelua.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by pasi.t »

:lol: mulla oli aikoinaan ongelmia yhden rallista tulleen perän kans, sai hitsata, olikohan 18 saumaa / puoli, ennenkuin sai suoraan.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Tomi Jutila »

antti mä mittailen sulle pyytämäs mitat huomenna,ny ei jaksa (6h tallissa töitten jälkeen)
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by kippo »

Antti Tuomainen wrote:Moi,

Haluaisko joku tarjoilla vinkkejä taka-akselin hitsailuun?

- miten minimoida vetely
- miten oikaista (kuitenkin ilmaantuva) vetely
- mikä on raadin puolesta hyväksyttävä tarkkuus suoruudelle
- kiinnikkeet 90 asteen kulmaan kardaaniin, vai joku muu mikä?

Saa kommentoida muutakin aiheeseen liittyvää, joka saattas pahimmilta virheiltä pelastaa?

-A-

tuu hakeen kumeja niin katotaan miten olen perät oikonut jos siitä olisi jotain apua nykysen projektin perä ollut oikomisen alla 2.5kk kun en ole sille vielä viimeistelyä tehnyt. on mennyt talliaika uuden hupi-projektin kimpussa mutta katotaan sittäkin sitte tarkemmin kun poikkeet tässä
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by multanen »

Mika Hirvonen wrote:Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.
Luulen että kaikki tukivarret kannattaa pitää aika samanpituisena. Muuten taka-akseli joutuu pinteeseen kaarteessa eikä jousta kunnolla. Voi aiheuttaa vikurointia kaarteessa.

Jos esim. ylätukivarret ovat lyhemmät kuin alatukivarret, kiertyy akseli sisäänjoustossa (kardaanilähtö kiertyy alaspäin). Ongelmaa syntyy kun kaarteessa ulkokaarteen pyörä joustaa sisään enemmän. Tukivarret pyrkivät kiertämään akselia muttei se onnistu koska sisäpuolen tukivarret jarruttavat = syntyy pinnetila.
Pukeilla olevassa autossa ilmiö voisi olla nähtävissä silleen että jos yrittää iskarit irroitettuna nostaa taka-akselin toista päätä niin nousee toinenkin... Ehkä joku talven mittaan kokeilee?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Tomi Jutila »

multanen wrote:
Mika Hirvonen wrote:Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.
Luulen että kaikki tukivarret kannattaa pitää aika samanpituisena. Muuten taka-akseli joutuu pinteeseen kaarteessa eikä jousta kunnolla. Voi aiheuttaa vikurointia kaarteessa.

Jos esim. ylätukivarret ovat lyhemmät kuin alatukivarret, kiertyy akseli sisäänjoustossa (kardaanilähtö kiertyy alaspäin). Ongelmaa syntyy kun kaarteessa ulkokaarteen pyörä joustaa sisään enemmän. Tukivarret pyrkivät kiertämään akselia muttei se onnistu koska sisäpuolen tukivarret jarruttavat = syntyy pinnetila.
Pukeilla olevassa autossa ilmiö voisi olla nähtävissä silleen että jos yrittää iskarit irroitettuna nostaa taka-akselin toista päätä niin nousee toinenkin... Ehkä joku talven mittaan kokeilee?
eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by multanen »

Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Tomi Jutila »

multanen wrote:
Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.
ihan ratamiehiä tarkotin ja tiejänkin ainakin yhen hyvin
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by multanen »

Tomi Jutila wrote:
multanen wrote:
Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.
ihan ratamiehiä tarkotin ja tiejänkin ainakin yhen hyvin
Onksillä kanssa nelilinkki, jäykkä taka-akseli ja uniballit? Jos millään semmosella pystyy ajamaan linkit eri mittaisena niin otan sanani takaisin. Sit pitäs pystyä Locostillakin.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Tomi Jutila »

juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by multanen »

Tomi Jutila wrote:juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.
Tuota kulmaa säädetään ainakin esim. Legendseissä. Mutta niissä onkin 3-link tuenta, ei tule pinnitystä. USAssa on tehty Locostejakin 3-link tuennalla, juurikin samasta syystä (ylätukivarren kiinnitys tulee kardaanitunnelin takaosan päälle).

Mutta jos kellään ei ole kaarteessa havaittavissa vikurointia niin asia on puolestani kunnossa. 8)
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by Tomi Jutila »

multanen wrote:
Tomi Jutila wrote:juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.
Tuota kulmaa säädetään ainakin esim. Legendseissä. Mutta niissä onkin 3-link tuenta, ei tule pinnitystä. USAssa on tehty Locostejakin 3-link tuennalla, juurikin samasta syystä (ylätukivarren kiinnitys tulee kardaanitunnelin takaosan päälle).

Mutta jos kellään ei ole kaarteessa havaittavissa vikurointia niin asia on puolestani kunnossa. 8)
mitä vikurointia,locosteissako...äläs kuule ny :roll:
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by multanen »

Tomi Jutila wrote: mitä vikurointia,locosteissako...äläs kuule ny :roll:
Tämän puhtaasti teoreettisen vikuroinnin lisäksi voisi myös mennä takatuennasta jotain rikki, olikos täällä jollain semmonen tapaus? Kun tulee nivelille mahdoton liikerata niin jostain antaa periksi.
En usko että muutama milli tukivarsien pituuksissa vaikuttaa mutta luulisiin että senttien ero jo alkaisi kanittaa.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Post by pasi.t »

:roll: locostissahan ei ole nelilinkkejä, ainoastaan 4 putkenpätkää jotka pitää perän paikallaan. ehkä jotkut ovat säätäneet kulmaa etukäteen, ettei tartte pätkillä säätää.
Post Reply