pohjapanssari(t)

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

pohjapanssari(t)

Post by Antti Tuomainen »

Oisko vinkkejä tai erityisen hyväksi havaittua menettelyä pohjapanssarien (tukivarsien kohdalle se leveä ja koneen alle 200mm suksi) toteuttamiseksi? Materiaali? Kiinnitys? jne?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: pohjapanssari(t)

Post by kippo »

suorat levyt alle maksimi mitoissa ja jollain ruuveilla kiinni jossa ei ole paljon kantaa. materiaali 3mm alu.teräs
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: pohjapanssari(t)

Post by Mika Hirvonen »

Koneen alle kannattaa varmaan laittaa aika tukevasta kamasta panssari. Mulla on useamman millin paksuista terästä.
Moottorin alla olevaa pohjapanssaria ei huomioida maavaramittauksissa, joten se on yleensä autona matalin kohta ja siten ottaa ekana kiinni jos lipsahtaa.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: pohjapanssari(t)

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:suorat levyt alle maksimi mitoissa ja jollain ruuveilla kiinni jossa ei ole paljon kantaa. materiaali 3mm alu.teräs
oliko ihan suoralevy ilman kantteja,jos oli niin oliks se vetelä/heikko??
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: pohjapanssari(t)

Post by kippo »

Tomi Jutila wrote:
kippo wrote:suorat levyt alle maksimi mitoissa ja jollain ruuveilla kiinni jossa ei ole paljon kantaa. materiaali 3mm alu.teräs
oliko ihan suoralevy ilman kantteja,jos oli niin oliks se vetelä/heikko??
mulla ihan suora 3mm alu.teräs eikös se toimi niikuin suksi kun kone on tukemassa ettei suju en kyllä ole ulkoillut sillä radalta minnekkään (jos pyörähdyksen jälkeistä liikken jatkumista peruuttaen radalta ulos ei lasketa) mutta luulis paremmin suojaavan kun ilman mulla on kone kyllä rungon tasalla jos olisi alle niin miettisin jotain tukevampaa (eikös sulla ollut kokemuksia siitä offroudaamisesta ilman panssaria ja kone alle rungon) mites siinä kävikään :shock:
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: pohjapanssari(t)

Post by pasi.t »

eikös ollut niin että panssari ei saa olla runkoa jäykistävä osa. tästäkin tais olla huomautettavaa jollekkin, vai mitä tomi?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: pohjapanssari(t)

Post by Tomi Jutila »

pasi.t wrote:eikös ollut niin että panssari ei saa olla runkoa jäykistävä osa. tästäkin tais olla huomautettavaa jollekkin, vai mitä tomi?
eikäku rullamitta oli viallinen ja panssarin leveyden kanssa oli pientä epätarkkuutta,kahdesti :shock:

muutenhan panssarin muoto on aika vapaa mutta max leveys 200mm pitäs säilyä,tälleen mulle on asia väännetty rautalangasta,kahdesti :roll:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: pohjapanssari(t)

Post by markku »

no se tais olla samaa sarjaa: heittää pari milliä :lol: oho oliki 20mm :mrgreen:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: pohjapanssari(t)

Post by Tomi Jutila »

markku wrote:no se tais olla samaa sarjaa: heittää pari milliä :lol: oho oliki 20mm :mrgreen:
metallimiehen 2mm on timpurin 2cm
pappija
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 16
Joined: 16 Mar 2010, 19:23
Location: Muurame

Re: pohjapanssari(t)

Post by pappija »

Jos tekee samalla toleranssilla kuin runkokuvissa niin varmaan kelpaa? Rungon putkissahan toleranssi on plusmiinus0,8mm. Onko kellään toteutettu panssari muuten kuin suoralla pellillä? Jos on niin kuvia olisi hyvä nähdä. Tuon Kawan koneen kanssa joutuu varmaan tekemään pohjapanssarin kun se on korkea kone.

PS: Raksahommissa minulle aikanaan opetettiin, että lyhin aika on viikko ja pienin mitta tuuma. Sen tarkemmin ei tarvitse tehdä.
050-5645702
janne.pappila (a) gmail.com
http://jplocost.blogspot.com/
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: pohjapanssari(t)

Post by Antti Tuomainen »

Äkkiseltään kuulostaa painavalta yksittäiseltä osalta? Toki paino on ihan hyvässä paikassa, mutta silti jos tehtävänä on "vain" suojata konetta. Onko kukaan tehny esim lasikuidusta?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: pohjapanssari(t)

Post by Tomi Jutila »

Antti Tuomainen wrote:Äkkiseltään kuulostaa painavalta yksittäiseltä osalta? Toki paino on ihan hyvässä paikassa, mutta silti jos tehtävänä on "vain" suojata konetta. Onko kukaan tehny esim lasikuidusta?
unohda antti kuttaperka panssari,sulla kone roikkuu joten teetä alumiinista kantattu vahva suksi koneenalle.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: pohjapanssari(t)

Post by Antti Tuomainen »

No aramidia sitte jos ei lasia? :P
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Re: pohjapanssari(t)

Post by slugmika »

Mulla on 5mm panssariteräksestä tehty panssari (samasta tavarasta on myös kardaaninsuojat) joka on muotoiltu sukseksi ja toiselle reunale on vielä tehty ikäänkuin reuna joka jäykistää muodon.
Kiinnitys on tehty niin, ettei jäykistä rungon alaosaa. On suojannut vauhdikkaissakin ulkoiluissa hyvin konetta (joka on runkoa alempana)

Mika
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: pohjapanssari(t)

Post by tumpelo »

Mulla koneen alla 2mm kantattu teräs. Vauhtipyöräkotelo oli 60mm rungon alla ja ulkona oltiin useasti. Etupää gummityynyllä koneen edessä olevassa poikittaisessa runkoputkessa ja takapää kiinteästi vauhtipyöräkotelossa.

Ei ihan turha kapine :)

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Post Reply