Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

Jos sitä rohkenis ensimmäisen kysymyksen heittää tällä palstalla :D Viikon verran foorumia seurailleena ja aiheesta tekstiä lukeneena oon ruvennu miettiin josko omaa locostia varten rupeis katteleen osia. Jossain aiheessa oli linkki jenkkipoikien sivuille, missä pohdittiin vaihtoehtoisia etuolka-akseleita Taunuksen tilalle.

1. Bongasin sieltä sitten, että Hi-acessa/Previassa olis mahdollisesti sopivaa osaa. Onko aivan susi idea jo syntyissään? Kokemuksia?

2. Vois kuvitella että Hi-acesta ja Previasta puhuttaessa on kyseessä sen verran painavempi auto, että olka-akselitkin saattas olla liian järeitä(painavia) locostiin. Onko olka-akseleiden kevennys sallittu? En ainakaan säännöistä mielestäni kohtaa löytänyt, jossa tähän olisi puututtu.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Mika Hirvonen »

Tervetuloa foorumille.

Sääntöjen puitteissa Toyotan osat käy koska niitä on varmasti rakenettu riittävä määrä.

Taka-akseleissa sopivuuteen vaikuttaa akselin leveys, paino ja välityksen/lukon saatavuus. Nykyisissä autoissa on käytetty Ladan, Fodin, Fiatin ja Volvon akseleita. Toyotasta ei minulla ole mitään tietoa.

Kaikissa meidän autoissa on käsittääkseni Taunuksen olat. Niihin löytyy suoraan sopivia kevyempiä jarruja ja napoja. Muitten olkien kanssa joutuu tekemään paljon enemmän hommia.
Itse olen kiillottanut yhdet olka-akselit lähinnä ulkonäön takia. Ihan järjetön homma jota en suosittele kenellekkään. Jos kovasti lähtee olka-akselia muokkaamaan niin varmasti mennään säännöissä harmaalle alueelle.

En lähtisi hirveästi kikkailemaan ensimmäisen auton kanssa. Suosittelen ostamaan taunuksen olat ja Ladan/Fordin/Volvon perän. Järkevintä on saada auto mahdollisemman nopeasti radalle ja sitten kehitellä sitä myöhemmin. Muuten saattaa motivaatio loppua kesken.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

Saattaa olla tosiaan järkevintä koittaa haeskella yleisemmin käytettyjä osia. On tuossa motivaatiokuolema perusteessa sen verran perää :lol:
Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

Minkä vuosimallin Taunuksista noita etuolka-akselia muuten kannatta haeskella? Yks 17metrinen olis tiedossa, mutta onkos tuo liian vanhaa vuosikertaa.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Mika Hirvonen »

Noissa vanhemmissa on mcphersonit edessä. Jossain 70 luvun taitteessa taisi tulla päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by pasi.t »

:shock: ihan uteliaisuudesta, missäspäin toni majailee, kun ei ollut profiilissa tietoa. :roll:
Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

Koulun aikaan Jyväskylässä ja muuten sitte Parkanossa (rassaillen KE20tä 8) ) Sehän tässä huono onki kun ainoostaan Parkanossa on jonkinnäköstä hallitilaa/työkalua ittensä toteuttamiseen.

Onko muuten kuskiporukalla kuinka kilpataustaa? Itellä ei ole yhtään ja jonkinverran ajaminen kiinnostais.. Mutta elkää pelästykö, en ainakaa ens kaudella ole vielä soheltamassa sielä :lol: Jos ainakin muutamassa kisassa kumminki pääsis käymään, kattomas vähä meininkiä varikolla :)
Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

Ai niin, meni off topic :?
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Tomi Jutila »

Toni Hautaniemi wrote:Ai niin, meni off topic :?
off topic on tämän foorumin tapa :wink:


kuskitaustaa...itte aloitin kolmekymppisenä ilman minkäänlaista kilpailukokemusta ja nyt kuudenkauden jälkeen on 5kpl sarjapodiumisijoitusta ja vain muutama lähtö (pl. keskeytykset) kärkikolmikon ulkopuolella.kilvanajo on tosin sukuvika :shock:
mulla on tässä lähellä jämsässä auto jos kiinnostaa tulla kattoon.
Toni Hautaniemi
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 10
Joined: 31 Oct 2012, 21:01

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Toni Hautaniemi »

No kuskinurahan on alkanu sitte aivan hyvin :)

otan yhteyttä sitte kun kerkeis poiketa, pitäs opparia vääntää :/ Vehviläisen Markkuun otinki jo aikasemmin yhteyttä(taitaa sillä olla kalusto hiukan lähempänä, mutta on kai se hyvä nähdä enemmän kuin 1 auto), pitää käydä sen puheilla joku päivä kun sen kai tavottaa aika helposti Jkln keskustasta.
raulironkko
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 223
Joined: 10 Mar 2012, 21:22

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by raulironkko »

Granadan olkaa suunnittelin halpisprojektiin itelle alunperin, voisin huvikseni sen punnita nii vois vertaa taunuksen olan painoon, kilpanavan sopivuus on tutkimatta. Eli paljos tanen olka painaa ?
raulironkko
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 223
Joined: 10 Mar 2012, 21:22

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by raulironkko »

3 kg granun olka, liekö sama ku tanen, nii samannäkösii. Ja aivan noviisina huippuauton 732 rattiin, voi mennä olka-akseleita vaihtoon ens suvena. Muutenki kun kulumisen takia. Ja toivottavasti ei varikosta tuu ihmiskeilarataa, ku etsin olematonta kytkinpoljinta.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by Tomi Jutila »

mun mielestä granadan olka samanlainen,ero on navoissa granun 5-pulttinen.
väittäisin ettei keneltäkään ole mennyt napaa rikki koskaan. jossei tumpelolla affen treeneissä, sillo meni muutakin rikki kun auto lyheni metrillä :shock:
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by kippo »

Tomi Jutila wrote: jossei tumpelolla affen treeneissä, sillo meni muutakin rikki kun auto lyheni metrillä :shock:
eihän se voi olla mahdollista että locosti lyhenee metrillä mutta tumpelo on vieläkin yhtenä kappaleena onhan mies sentään 2M ja locost 3M 8) tai sitten locost on tosi kestävä törmäystilanteessa ja turvallinen kuskille.
raulironkko
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 223
Joined: 10 Mar 2012, 21:22

Re: Hi-luxin/Hi-acen/Previan olka-akselit

Post by raulironkko »

Jaa että olkia ei mee, no sitte paan olan granuun takas, pääsee silläki ajeleen. Onko tuo tumpelon runko ollut pitempi ku muilla, saako sellasesta sanktioita jälkikäteen ? Vai riittääkö mustelmat ja korjausremppa rangaistukseksi ? Esim. nelimetrisen rungon keulahan on tasaväkisessä kisassa metrin eellä ?
Post Reply