Keulan pellitys

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Keulan pellitys

Post by Tero Kellosalo »

Onko säännöissä mainintaa, että keulan sivupellit saa päättyä FU putkiin ja jäähdyttäjän ilman poiston hoitaa näin syntyvistä aukoista?
Vai onko vaan vakiintunut tapa :?: :!:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Keulan pellitys

Post by Tomi Jutila »

pellinmuoto tulee sääntöjen "L- muotoinen tai suora pelti sallittu etukylkiin" myötä.
suorat pellit on ainakin paljon helpommat tehdä ja ilmanpoistokin helpottuu, konehuoneesta tulee toki pienempi mutta mopot mahtuu kapeisiin helposti.
säännöissä ei pellin mitasta mainita mitään mutta mielestäni FU putket pitää jäädä peltien alle
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Re: Keulan pellitys

Post by Tero Kellosalo »

Kirjassahan toki on kuvaa mihin asti pelti menee, mutta se on sujuvasti sivutettu.
Ajattelin vaan ottaa puheeksi, onhan jäähdytys varmasti perempi lyhyellä pellillä.
Sinäänsä ihan sama henk.koht. mutta ihan vaan sillä jotta ei tarvi kenenkään tulkita, kun kausi alkaa.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Keulan pellitys

Post by kippo »

jyväskylässä muistaakseni oli asia pöydällä ja terokin oli paikalla. silloin todettin sallituksi fu putkeen päättyvä pellitys kun se oli etelästäpäin lähtenyt jotenkin laajasti leviään moneen autoon ja nyt jo melkein kaikissa autoissa on sellaiset paikalla koska parantaa paljon jäähdyttäjän toimintaa otettiin käyttöön koska oli paljon kaikenlaista lämpöongelmaa monessa autossa jotta säästyttäisiin turhilta tekniikka murheilta
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Keulan pellitys

Post by markku »

tuo lyhyempi pelti malli tuli norjan/pm sarjasta. siitä keskusteltiin sääntöjen jäädytys kokouksessa. silloin päätettiin että L malli ja suorapelti ovat sallittuja. yhtenä syynä sallimiseen oli että osassa autoista oli ongelmia lämpöjen kanssa ja kun nokkakappaleeseen ei saa tehdä muutoksia jäähdytyksen parantamiseksi niin sallittiin ilman ohjaaminen ulos tukivarsien kohdalta.

mun autossa on suorat pellit autonkoneen kanssa. vähemmän särkyvät kun lasken pihalle :oops: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Re: Keulan pellitys

Post by Tero Kellosalo »

Asia selvä. Ei taho kaikkia muistaa, jos ei ole paperilla.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Keulan pellitys

Post by Antti Tuomainen »

Tarkistetaan nyt vielä kun asia on kerta tapetilla.

Mihin tuolla "L-malli"-pellillä on pyritty? Siis oletan että L-muota tarkoittaa J1 ja J2 putkien päälle pokattua peltiä? Liittyykö asia rungon/pellin jäykistämiseen vai johonkin muuhun.

Toinen aiheeseen lliittyvä kysymys on sitten tuo tulkinta takareunastaan avoimien kylkipeltien osalta? Eli onko ok vedättää konehuoneen kylkipeltiä H-putken kohdalta ulospäin. niin että jää selkeä ilmarako tuulettumisen parantamiseksi? Näitähän on jonkun verran näkynyt (itsellänikin oli).

No tälleen alottelijana äkkiseltään ajattelin että nämä asiat liittyy toisiinsa ja L-muotoinen kylkipelti tarkoittas nimenomaan tuota takareunasta avointa. MUTTA ku mun mielikuvitustekee siitä pellistä sitten C-mallisen??

Eli:
a) yleinen tulkinta on että kylkipellin tulee yltää (edessä) vähintään FU putkiin. Tämä selvä

b) saako kylkipelti jäädä takareunastaan auki ilmanvaihdonparantamiseksi?
c) Jos saa niin saako levittää sekä ylhäältä että alhaalta vai pitääkö pelti vääntä typerästi vinoon, niin että jonkinlainen L-muoto on havaittavissa?

Henkilökohtaisesti en usko että tällä (mun omalla) pilkun viilauksella on mitään vaikutusta autonnopeuteen, mutta kivahan tuota ois vielä selkeyttää, kun ei noista aiemmista keskusteluista ole tietoa.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Keulan pellitys

Post by Mika Hirvonen »

Nämä asiat on käsitelty aikaisemmissa kokouksissa, mutta säännöissä asioita ei välttämättä ole esitetty kaikista selvimmällä tavalla. Kippon mainitsema kokous kuulostaa oikealta.

L-tyyppinen sivupelti on se perinteinen seiskan sivupelti jossa pellin etuosa alapuoli on taivutettu L-muotoon ja kiinnittyy rungon alapintaan.
Suora sivupelti noudattaa rungon sivuputkien muotoa. Suoraa kylkeä ei oikein järkevästi voi jatkaa FU-putkista eteenpäin.

Molemmista kylkipelleistä löytyy kuva Kirjasta, jos oikein tarkasti etsii.

Kylkipellit saa raottaa takaosasta tuuletuksen parantamiseksi. Muistaakseni mitään mittaa ei raon suuruudelle annettu, olisiko joku 20mm riittävä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Keulan pellitys

Post by pasi.t »

käytäössä on ollut suurempiakin aukkoja. ehkä n. 30-35 mm.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Keulan pellitys

Post by Antti Tuomainen »

Jees tämä selvä. Tähtäillään siis tuonne about tuuman rakoon.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Post Reply