kardaani mopon koneiseen

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

kardaani mopon koneiseen

Post by markku »

kopioin kardaanin teko ohjeen tuolta muista jutuista näkyviin kun tuntuu porukkaa kiinnostaa edelleen volvon kardaani. juttu janin kertomana:

PMC
En minäkään oikein innostunut Volvon kardaanista ennenkuin näin sen paikan päällä. Volvon kardaanin suurin etu tulee sen helppoudesta. Eli tarvitaan puolitoista Volvon 44.5mm millisellä putkella olevaa kardaania, joissa etupäässä ns. pikkulaippa (noin 87mm halkaisija ja 57.1mm ohjausolake). Tälläinen kardaani löytyy 100 -sarjasta ja vanhoista 240 autoista.

1) Sorvaa laipat irti hitsauksista
2) Lyhennä kardaani sopivaan mittaan
3) Hitsaa etupään pikkulaipat kumpaankin päähän
4) Laippa käy suoraan Ladan ja Fordin pikkulaippaan
5) Tukilaakerin kumiksi Volvo 700 -sarjan 44.5mm tukikumi Sialla vahvistettuna
5) Kardaanin rakenne säilyy juuri Volvon suunnittelemana
6) Perän liike aiheuttaa kardaanin pituuden muutoksen -> Volvon alkuperäinen liukuosa
7) Markku kertoo loput

Eli osaava kaveri tekee muutamassa tunnissa valmiin kardaanin näillä osilla. Voin tuoda kardaanin osat näytille perjantaina, jos haluat nähdä rakenteen.

T:Jani
_________________
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
Takaisin alkuun

jotta silleen :wink:
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Post by BATMAN »

Kuvathan tunnetusti kertovat enemmän kuin... no joo ainakin tällaiselle palikalle, joten vaikka tekstin jopa ymmärsin olisi sorvarille helpompi selittää ns. käsillä, kun tuli nuo konepiirrustustunnit lähinnä nukuttua.

Eli olisiko jotain "työvaihekuvia" olemassa? Jos niin laitako osoitteeseen: batman@pp.inet.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

onko tuossa tukilaakerissa joku juju että sen pitää olla just tommonen isokuminen versio.olis tuossa aihioita vanhanmallin amazonin vetokeppejä joissa tukilaakerissa ei ole varsinaista kumia,laakerin kannatus on ollut volvossa akselinsuuntaisilla tapeilla.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

tyhmä kys.

miksi tossa käytetään tuota tukilaakeria?
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

nivel keskelläki ja ei tahdo pysyä asennos jos ei oo tuettu siitä kohtaa :)
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Juu, aivan mutta jos muotoillaan kysymys tarkemmin niin mihin se nivel siinä keskellä tarvitaan? Onks kellään ihan suoraan kartsua ilman tukilaakereita käytössä? Tuntus jotenkin äkkinäisestä yksinkertaisemmalta. Ainakin jos mitään pakkirattaita ei tarvita.

Vaiko onko mopedin koneessa laippa sellaisella kohdalla että ei osu tunneliin ilman keskiniveltä?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

omaan ainaki tulee pikkasen kulmaa keskellekki ja luulisin että on värinättömämpi keksintö 2 osainen kun pituutta on aikalailla.
markku

Post by markku »

on helpompi tehdä värinätön kardaani kun se on kaksi osainen. tietysti jos autonkoneisessa laatikko menee hirmu taakse niin voi käyttää yksi osasta. kaksi osainen on monesti helpompi saada toimimaan pitkään ja varmasti. pienet linja virheet ei haittaa kun on esim kolme niveltä yhden tai kahden sijaan. yksiosaisissa tarvii putkenkin koko olla isompaa kun kaksi osaisessa jotta saadaan värinätön.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

kuinka ylös/alas olette laittannu volvon kardaanin kiinteän keskipätkän??
ihan alimmaisten runkoputkien päälle vai ylemmäs?
onko kardaanin toimivuuden kannalta merkitystä jos tukilaakeri on alimmaisena ja eteen/taakse menevät osat nousee ylöspäin?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

En tiedä kuinka hyviä mun ratkaisut on, mutta mulla kardaani on tehty kahdesta osasta juuri niinkuin se Volvossakin on. Takapätkä taisi olla ihan vakio mittainen ja etupätkä lyhennetty, niin että sopii väliin. Pakkiratas on keskilaakerin etupuolella (aika keskellä tunnelia, jotta mahtuu tunneliin). Markulla taisi olla tupla nivelet, koska kone on 'väärällä puolella' vasemmanpuolisen ohjauksen takia.
Käsittääkesi on hyvä, että kardaanit on pienessä kulmassa, kunhan ei ole vaan liian suuressa kulmassa :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Post by KakeK »

Onkos kellään ollut tukilaakeri ilman kumia kiinteästi pultattuna runkoon jonkinmoisella laakeripukilla? Värinöitä todennäköisesti tulee lisää..ehkä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Mulla on metallinen laakeripukki pultattuna suoraan runkoon. Muilla taitaa olla kumivaimennetut keskilaakerit? Värinöiden kannalta vaimennus on varmaan hyvä. Mun viritykseen ei oiken mahtunut Volvon vakio laakeri+kumi.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

toi volvon 700 sarjan laakerin tukikumi on helppo laittaa runkoon kun siinä on valmiina 8 mm vastamutterit.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: kardaani mopon koneiseen

Post by Tomi Jutila »

älkäähän uusien autojen rakentajat sitten tehkö kardaanin suojalenkkejä alimitoitettuna.kun mulla meni keppi poikki peränlaipasta niin onneks oli vahva suojaus kun alko rytiseen kyynärvarren alla,vauhtia oli kuitenkin vähän
(2- vaihde) kutosen kyydistä voipi ravistella enempi.
kari@p
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 36
Joined: 23 Dec 2008, 22:16
Location: uusimaa

Re: kardaani mopon koneiseen

Post by kari@p »

Volvon kardaanit alkaa olee kortilla....onko muita variaatioita käytetty ja toimivaksi todettu
postia voi pist
Post Reply