ratti

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Golf niinkuin kolopallo vai kansanauto?
Otat sellasesta sen sähkömoottorin + akut ja teet Suomen ekan hybridi Locostin.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kulkee nimellä "Mini dune buggy 14" steering rack". Sen näköinen ettei sitä kehtaa mihinkään lasten mönkijää tai golfautoa nopeampaan autoon laittaa.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Ostin aluksi omaan projektiini tuommosen minihammastangon. En kummiskaan laita sitä kun on niin rimpula.
Nyt hankin 2:1 steering quickenerin käytettynä. On varmaan jostain Nascar-autosta peräisin ja julman iso ja painava. Laitan varmaan aivan liian pitkän Nissanin hammastangon ja tämän quickenerin. Rattiin tulee n. 1.8 kierrosta (tai tulisi jos en rajoittaisi kääntösädettä, ottaa muuten renkaat jarruletkuihin kiinni). Ratiksi tulee joku epäsymmetrinen 250-270mm kippura.

EDIT: Eikun vakaajatankoon ottaa jarruletkut kiinni eikä renkaisiin.
Marko
Jäsen
Jäsen
Posts: 66
Joined: 10 Dec 2009, 21:59
Location: Aura

Re: ratti

Post by Marko »

Ei ole noista ratin pikalukituksista hajuakaan niin osaisiko joku sanoa miten tämä Wilwoodin pikalukitus toimii/tulee rattiakseliin kiinni. Keskiö hitsaamalla kiinni? Kyseessä normaali sierran rattiakseli. Ja pitääkö mallin olla 3/4" vai 5/8"?
Marko
0415024946
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: ratti

Post by Mika Hirvonen »

weld on= hitsattava
Mulla on 3/4"
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: ratti

Post by hege »

Wilwoodin kiinnityksestä löytyy parempia kuvia netistä, esim. http://www.jegs.com/i/Wilwood/950/270-2016/10002/-1
Toi teräksinen mutterin näköinen osa hitsataan yleensä rattiakseliin kiinni.

Jotkut noista halpispikakiinnityksistä on ihan surkeita, jotkut taas tosi hyviä. Huonot pikakiinnitykset saa ohjauksen tuntumaan siltä kuin ois unohtanu kiristää ruuveja. Eiköhän porukka liity mukaan keskusteluun ja kerro mitä omissa autoissa käytetään ja miten ne toimii.

Hyvät ja kalliit on kartiokiinnityksellä, ne ei väljisty vaikka kuluvatkin. Tollaset mutterityyliset väljistyy käytön myötä. Hyvä pikakiinnitys on esim: http://rothsport-racing.com/Products/Ch ... ingHub.htm
Hinta vaan on eri kuin 20 puntaa...

Omissa autoissa jätettiin pikakiinnitys pois, päästään pois ohjaamosta ilmankin eikä haluttu väljää ohjausta.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: ratti

Post by mäkkäri »

Eikös ohjausosien hitsaus oo kiellettyä?
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: ratti

Post by Jari Kauttonen »

Mulla on tuo: http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_ ... ICKRWTCC6F
Toimii kuin junan vessa, tai siis ainakin vielä kun ei ole tosi toimissa ollut.
Mun mielestäni toi pikairroitus keskiö on sallittu hitsattavaksi ihan oikein FIAN säännöissäkin?? :roll:
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: ratti

Post by Johan Svahn »

Minä käytän Snap Off Trumpassa ja monessa Locosteissa on sama keskiö. Sen Ovh hinta on siinä 200 euron paikkeilla :roll:

Se on hyvä ja ei löysty!

http://www.mhstyling.se/interior/rattna ... 29093.html
tuolta näkee minkä näköinen keskiö on. Niitä löytyy kahta eri malleja. Locosteissa on malli joka kiinnitetään ratti akseliin mutterilla. Eli voi käyttää escortista ratti akselia ja keskiö sopii spooreihin.

Saan kyllä lisää niitä jos joku haluaa :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: ratti

Post by kippo »

vanhassa autossani oli tollainen. tuo on kyllä todella hyvä ei löysty milloinkaan koska kaikki kiinnitys pinnat on kartioita kiristyy vain ajon aikana

voisin kyllä ottaa yhden tollaisen
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: ratti

Post by Tomi Jutila »

juu,suosittelen kans.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: ratti

Post by Marko Leino »

Onko tästä rattikeskiöstä kokemusta? Tässä olis spoorit, ei mutterityyppinen.
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... 8lg06kh9e6
Sama löytyy alimmaisesta kuvasta http://mail.dalhems.com/stylingsidor/quickbos1.html
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: ratti

Post by Mika Hirvonen »

Formulassa on tomonen tähtimäinen ja se vaikuttaa asialliselta. Siinä on yksi leveämpi spoori joka pakottaa ratin aina samaan asentoon.

Mulla ei ole mitään ongelmia päästä autoon/sta vaikka ratti on kiinni. Locostissa mulla on kiinteä napa ja Formulassakaan ei rattia tule irroitettua. Tietenkin ruumiinrakenne ja ratin koko vaikuttaa asiaan.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: ratti

Post by Tomi Jutila »

osta snap-off niin ei tarvii arvailla
Post Reply