Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by hege »

Kuplassa ohjausvarsi takana. Olka-akselia ei voi kääntää ympäri koska olka-akseli on epäsymmetrinen. En muista ylä- ja alapallon etäisyyttä toisistaan, mutta muistin mukaan liian nivelet liian lähellä toisiaan, eli joutuu tekemään "MH" tyyliset speisserit että saa tukivarret osoittamaan oikeaan kulmaan.

t. Kuplaharrastaja


Entä Lada (Estfield)? Opel Kadett?

Mustangissa oli joku mitoitusseikka miksen mä tykänny, oisko ollu että alapallo on turhan ylhäällä? Pintossakin taisi olla jotain mitoituksen kanssa, mutta Pinton olka-akselit on muistin mukaan 1kg kevyemmät niin ne vois tietenkin olla.

SAI kulma tahtoo olla ongelmana henkilöauto-osissa. Taunuksessa se on 7 astetta, saisi olla alle 5 a-mitan pysyessä järkevänä.

Tarkempi piirros Cortina/Taunus olka-akselista: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... tid=100280
Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292
Pähkäilyä etupään uudelleensuunnittelusta, myös olka-akseleita: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=34017
JLE racing
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 17
Joined: 22 Nov 2009, 14:02

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by JLE racing »

Kiitoksia RiTo:lle ja Hege:lle hyvistä infoista :D

Mittailin takaveto Opelin olka-akselia ja päädyin suorakulman kanssa seuraaviin mittoihin. Ylä ja alapallonivelien etäisyyksissä eroa 24 mm (ylhäällä 64 ja alhaalla 40mm navan pyörän puoleisesta tasosta mitattuna).
Yläpallo n115mm akselin yläpuolella ja alapallo 45mm akselin alapuolella. Eli jos eroa tulee mainitut 24mm 160mm matkalla ollaan n 8,5 KPI asteessa:?:
Akselin sijoituksesta löytyy ilmeisesti syy miksi käyttävät Opeleissakin Tanen olkia madalluksen yhteydessä :cry:
Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?
040 7798925
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by hege »

JLE racing wrote:Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?
Mx-5 mittoja on heti ensimmäisenä linkissä jonka annoin edellisessä viestissä: Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292


Alapallon paikkaa voi siirtää speisserillä.
Image
Yllä oleva kuva antaa osviittaa osasta jota yleensä käytetään vakioautoluokissa korvaamaan palloniveliä uniball nivelillä. Noi tapit on monesti vähän pidempiä ja hitsattu tukilevyillä kiinni olka-akseliin.
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by mäkkäri »

Muistaakos joku et mikä kierre on tanarin navassa niissä jarrukilven kiinnikkeissä? Olis toi työmaan tuumasten hylly tossa vieressä..
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Mika Hirvonen »

Jarrukilvet on muistaakseni M8 pulteilla kiinni olka-akseleissa. Mulla on lokarin raudat niissä kolmessa kiinnityspisteessä kiinni.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by mäkkäri »

Niitä määki suunnittelin. Mut muistelin et ois ollu tuumasia ne pultit.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Mika Hirvonen »

Mulla ainakin millisiä. Jarrut on kinni M12 pulteilla.

Enkkumalleissa (cortina) on ainakin jarrujen kierteet tuumaset, mutta tuskin sulla on brittimalleja.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
mäkkäri
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 340
Joined: 08 Sep 2008, 17:11

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by mäkkäri »

Juu. Väärin muistin. Ihan 8mm jenka oli.
Markus Hjerppe
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 21 Mar 2013, 11:09

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Markus Hjerppe »

Herätellääs vanhaa aihetta henkiin!
Alkoi tuo osien metsästys jos ensikaudeksi saisi pelin valmiiksi ja jotenkin vanhan taunuksen osien haalinta puistattaa kun en ole voorttimiehiä :lol:
Hommasin itselle tutummat Lotuksen etuolka-akselit, alumiiniset elise/exige mallista, onko kukaan koskaan miettinyt noita ja hylännyt ne jostain syystä? Valmistusmäärärajahan ylittyy hyvin ja muutenkin aika fiksu palikka...
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Johan Svahn »

fiksu palikka... mutta oletko miettinyt ohjaustangon paikkaa?

http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0

Locostissa sen paikka on uprightin etupuolella.. Lotuskissa takapuolella..
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Markus Hjerppe
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 21 Mar 2013, 11:09

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Markus Hjerppe »

Kyllä se kävi mielessä mutta (vielä locosteista tietämättömänä) en tiedä onko sillä suurta merkitystä?
Eikö sen voisi laittaa takapuolellekkin?
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Antti Tuomainen »

Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Markus Hjerppe
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 21 Mar 2013, 11:09

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Markus Hjerppe »

Joo se on erillinen osa, voihan sen varmaan kääntää tai tehdä uudenkin jos ohjausvaihdetta ei voi siirtää?
Vaikuttaako mitenkään geometriaan jos sen kääntää eteen? Periaatteessa kai ei, jos suhteet säilyy samana?
Paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta lisääkin tulee :D
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Mika Hirvonen »

Turvallisempaa nokkakolarissa jos hammastanko on takapuolella. En tiedä saako tankoa riittävän taakse FU-putkien takia.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?

Post by Johan Svahn »

Antti Tuomainen wrote:Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.
Voi kääntää.. uskon että ohjaustanko tulee liian korkealle.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Post Reply