Hammastangot

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Hammastangot

Post by Jari Kauttonen »

Mites mahtaa olla. Tuo escort Mk1 ja Mk2 hammastankojen valmistus on lopetettu ja uutta tekisi mieli. No vielä saa kaupasta etuvedon hammastankoa samalla hinnalla mitä noita vanhempia joskus myytiin. Raidetangon päät on ainakin aivan samat etuvedossa kuin Mk1 kopassa, mutta mahtaako tuossa olla jotain muuta eroa?

Eli osaako joku sanoa sopiiko tuo suoraan tuonne keulille ja taunuksen olka-akseleihin?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Hankin omani englannista -> http://www.rallydesign.co.uk/catalog/in ... _1332_1331
Tuntuu löytyvän sekä LHD että RHD nopeammalla välityksellä.
Postikulut voi olla kovat, jos ei ole muuta ostettavaa. Kannattaa ostaa ALVittomina, jos siihen on mahdollisuus.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Mielestäni etuvetoautojen hammastanko toimii takaperin, koska ne tulevat auton kulkusuunnassa etuakselin takapuolelle. Itse olen miettinyt että voisiko "suomalaisen" etuveto-Escortin hammastangon kääntää ylösalaisin. Eli olisko tuloksena Locostin hammastanko oikenpuoleiseen ohjaukseen? Onkos joku kokeillut?

Mikalle: Laillisesti ei pysty ostamaan hammastankoa ulkomailta ilman alvia. Joskus saattaa joku englantilainen tietysti puolivahingossa myydä. Tai takin taskussa voi USAsta tuoda ilman että tulli huomaa. 8)
Jos taas ostaa suomalaisen yrityksen ALV-numerolla, ei ostos ole alviton vaan ALV 0% johon lisätään suomalainen ALV 22% "lopullisessa verotuksessa" - paitsi jos hammastanko on ostettu vähennykseen oikeuttavaan käyttöön (esim. ammattimainen kilpatalli).
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

(esim. ammattimainen kilpatalli) eikö kaikilla ole sellaien talli? :lol: :lol:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Ois yks sierran hammastanko jouten jos kiinnostaa. Se on akselin edestä ohjaava, eli ohjaa oikeaan suuntaan mikäli haluaa etupuolista ohjausta käyttää. Hammastanko on hiukan escorttia leveämpi, mutta escorttiakin joutuu kaventamaan että siitä saa hyvän.

En sopivuudesta tiie muuta kuin että kovasti käyttävät näitä noissa locost rakennuksissa.

Niin ja toi löytyy pääkaupunkiseudulta.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

No nyt sitten tuli tilattua Briteistä 2 kpl hammastankoja. Toinen vasenkätinen ja toinen oikea :shock: Ja molemmat 2.4 kierrosta. Turhaa kai tässä on päätä hakata seinään?
:roll:
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Hammastangot

Post by markku »

onko kukaan keksinyt korvaavaa hammastankoa eskortin tangon tilalle :?:

aika moni on kysellyt vaihtoehtoista tankoa minulta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Hammastangot

Post by asassi »

Moro!

Kuinka pitkä tuo Escortin tanko on? Mulla on B-mantan/asconan tankoja, joiden pituuden voisin mitata. Noihin tankoihin saa niin ikään nopeampaa sisusosaa. Meillä on kilpurissa ko. tanko nopeilla osilla ja laidasta laitaan reilu kaksi kierrosta. Raidetankoja on hieman meillä lyhennetty.

t, Ari
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Re: Hammastangot

Post by BATMAN »

Onkos eskortin hammastagossa joku ongelma, kun muita vaihtoehtoja kaivataan?
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Hammastangot

Post by markku »

vain saatavuus on ongelma :wink: .

eskortti on pallosta palloon 580mm. hieman kapeamman vaihtoehdon jos löytäisi niin voisi olla parempi.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Hammastangot

Post by asassi »

Moro!

Ascona/Manta B tanko mitattuna ilman raidentangonpäitä päästä päähän (raidetangot siis mukana) 115.5cm.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Hammastangot

Post by markku »

paljonko on sisäpäiden väli?
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Hammastangot

Post by asassi »

markku wrote:paljonko on sisäpäiden väli?
Hammastangon pituus sisäpäiden väliltä on 62cm (raidetankojen sisänivelien ulkoreunojen väli) ja raidentangot ovat molemmat 26.5cm pitkät. Että semmonen.

t, Ari
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Hammastangot

Post by Mika Hirvonen »

Tärkeä tieto olisi juuri sisäniveleten väli (nivelen keskipisteestä nivelen keskipisteeseen), koska se vaikutaa "bump steeriin". Escortin tangossa tuo väli taitaa olla liian pitkä locostin vakio geometriaan.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Hammastangot

Post by asassi »

Mika wrote:Tärkeä tieto olisi juuri sisäniveleten väli (nivelen keskipisteestä nivelen keskipisteeseen), koska se vaikutaa "bump steeriin". Escortin tangossa tuo väli taitaa olla liian pitkä locostin vakio geometriaan.
Aamuja!

Opelin tangossa tuo on 60-61cm. Jos tuota mittaa tarvitsee esim. bump steeringin laskentaa varten, niin 60,5cm on riittävän tarkka tieto. Onko taunuksen olka-akselissa ohjausvarren päässä oleva raidetangon pään kartio pyörän keskilinjan korkeudella?

t, Ari
Post Reply