Iskunvaimennus ja jouset

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by KakeK »

Eli onko nyt rajoittimet ilman lisäpainoa sallittu? Voisin moiset laittaa jos niistä ei lisäpainoa tarvi ottaa. Takanakin ilmeisesti voi rajoittaa sitte liikettä jos tarve vaatii? Autoni on ollut turvaton ajaa lähes koko kesän :D
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Tomi Jutila »

mull kans auto joskus täysin selittämättömästi ja vaarallisesti suistunut radan ulkopuolelle :shock: ilmeisesti rajoittimien puutteen vuoksi.

tuossa multasen projektissa näkyy olevan tehty rajoottimet taaksekkin
http://www.piimaa.net/andraceit/

hlö koht mielipiteeni on että mokomat sinkilät veks kaikista sääntöjenmukaisista locoista.jos sääntöjä luetaan että kaikki mikä ei ole kielletty on sallittu niin kyllä kaikennäköistä vatkainta aina joku keksii.
onks näitä sinkkejä orig. seiskoissa tai vastaavissa?
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by KakeK »

No mun tulkinta tekstistä mitä säännöissä ei oo sallittu on kielletty. Tarkoittaa ettei autoon lisäillä mitää omia keksintöjä. Korvakkeiden kiinnityksillä kyllä pääsee säätään turvallisen ajokorkeuden...Pitäkääs ny hallitus pieni palaveri asiasta ettei tarvi pähkäillä eikö vaiko joo.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Marko Leino »

Uutena rakentajana hämmentää kyllä nää jutut mitä saa olla ja mitä ei.
"Tuotekehittely" on hyvästä mut vois olla paikallaan päivittää sääntöjä sitä mukaan kun näitä asioita ilmenee. Uusia autoja rakennetaan kumminkin koko ajan.
Last edited by Marko Leino on 03 Mar 2010, 13:56, edited 1 time in total.
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Johan Svahn »

kun tuollainen sinkki härveli irtoaa niin takaa tuleva saa varoa!!
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Tomi Jutila »

Johan Svahn wrote:kun tuollainen sinkki härveli irtoaa niin takaa tuleva saa varoa!!
eiks isossa ympyröissä joku saanu rautaa päähänsä ja huonosti kävi...ja varmasti oli parempi kypärä kun kellään hrf kisoissa.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by hege »

Tomi wrote:mull kans auto joskus täysin selittämättömästi ja vaarallisesti suistunut radan ulkopuolelle :shock: ilmeisesti rajoittimien puutteen vuoksi
Jos esim. rankan kanttarinylityksen jälkeen pyörä tulee liikaa ulos että jousilautanen pomppaa vinoon, niin auto on kahden pyörän varassa ja siitä tulee hankala, ellei mahdoton hallittava. Ulosjouston rajoittimella jousi pidetään kokoajan vähän esijännitettynä ja jousilautanen pysyy hallinnassa. Jousituksen toiminnan vähentäminen vähentää myös mekaanista pitoa, eli jos tehdään ns. "nolladroop" jousitus niin renkaat seuraavat huonommin tietä, eli ei tossa ulosjouston rajoittamisessa kannata lyödä yli.
RSVmake wrote:Uutena rakentajana hämmentää kyllä nää jutut mitä saa olla ja mitä ei.
"Tuotekehittely" on hyvästä mut vois olla paikallaan päivittää sääntöjä sitä mukaan kun näitä asioita ilmenee. Uusia autoja rakennetaan kumminkin koko ajan.
Säännöt auttavat auton rakentamisessa, mutta niitä ei voida tehdä niin että kaikki asiat otetaan huomioon. Autoja pitää tulla katsomaan kisoihin ja muiden autonrakentajien kanssa pitää keskustella että pääsee syvemmälle lajin saloihin. Sääntöjä ollaan päivitetty jatkuvasti ja niitä pyritään parantamaan jatkossakin.

Nykysäännöissä ei lue että autosta ei saa radalla irrota osia tai että kaikki pyöränmutterit pitää olla kireällä kun lähdetään radalle. Säännöistä tulisi melko pitkät jos ihan kaikki pitäisi ottaa huomioon.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Tomi Jutila »

eiks tuolla löysän jousen turvalliseksi tekeminen kiristämällä sitä vaijerilla juurikin lyhennä iskarin sääntöjenmääräämää pituutta mitä alunalkaen erehdyin kysymään :oops:

jos auto on pyörillään ja iskari rajoitetaan siihen niin eiks silloin iskarin max pituus ole muuttunut (onks tää SE nolla dooop,vai hä?)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by hege »

Tohon iskunvaimentimen rajoittamiseen ei voi vedota, koska silloin ei myöskään saisi rajoittaa sisäänjoustoa. Auton pitäisi olla melko korkea että iskunvaimennin pystyy painumaan pohjaan saakka.

Iskunvaimennin on yhä Avon tai Gaz, vaikka sitä rajoittaisi kuinka niin ei se siitä muutu.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by KakeK »

Tomi nää nolla doopit on semmosia juttuja mitä meidän ei tarvi tajuta. Päästellään vaan löysillä jousilla notta panssarista kipinä lentää ja kantit paukkuu :D
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Tomi Jutila »

joo niin myö tehään,tulikin taas kysyttyä näin tyhmiä.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by kippo »

löysillä jousilla en tohtisi lähteä edes kokeilemaan ajoa joten ennen 711 oli varustettu niin sanotuilla pukinsarvilla edessä jotta saatiin alusta lähelle minimi korkeutta mutta kun joku keksi vaatia poistamaan pukinsarvet :x niin jouduin nostamaan alustaa parilla sentillä ylöspäin että jouset pysyisi jonkinlaisessa esi kireydessä kun en viitsinyt lähteä muuttamaan alatukivarsia/vanteiden eteetä. mutta ei näköjään paljo vaikuttanut kierrosnopeuteen. kylläkin vähäksi jäi viimevuoden ajokilometrit mutta sen perusteella mitä ajettiin niin ei voi väittää että parin sentin nosto alustan korkeuteen olisituonut minkäänlaista nopeus hävikkiä joten en senkään perusteella haluais välttämättä löysätä jousia jotta saavuttaisin minimikorkeuden ja en myöskään lähtis rakentamaan minkään laisia hilavitkuttimia jousien kireellä pysymiseksi :wink: ite ajelen tästälähtien sillä korkeudella mihin se sattuu tehessä tulemaan ja katotaan mihin se riittää mutta jouset pysyy kiinni lautasissa kun auto nostetaan pukeille 8)
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Jari Kauttonen »

Entäs apujouset, mitä oikeesti isot pojat käyttää juuri estämään tuon pääjousen "löystyminen" ulosjoustoissa, onkos ne sitten kieletty vai ei? :roll:
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by kippo »

Jari wrote:Entäs apujouset, mitä oikeesti isot pojat käyttää juuri estämään tuon pääjousen "löystyminen" ulosjoustoissa, onkos ne sitten kieletty vai ei? :roll:
kyllä minunmielestäni lisäjouset on kiellettyjen listalla muistaakseni pitää käyttää yksi jousi systeemiä
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Iskunvaimennus ja jouset

Post by Mika Hirvonen »

Säännöissä sanotaan, että jouset on vapaat.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply