perävälityksistä

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

perävälityksistä

Post by Tomi Jutila »

otin irti jurvassa ääntäneen (enkku) perän ja lautaspyörän pultit pyöri käsin,tarkoitus oli laittaa tilalle alastaron kolarikisan jäljiltä olevä perä mutta onneksi vilkasin sitä ensin...siittäkin pyöri pultit käsin.

pultit vedetään liimalla kiinni ja johonkin momenttiin(vanha siis laittaa,en minä)
onko vika liimassa,momentissa vai jossain muussa.

mitä liimaa otte käyttäny...onko pultit irtoillu? vai ootteko lukinnu jotenkin mekaanisesti
entäs perärasva-redlinen heavyä on aina ollu.

entäs tarviiks tommosta perää peseskellä kuin huolella kun metallia on pulttien varsista hakkautunut ja päistäkin näkee että on ottanu jo kiinni johonkin
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: perävälityksistä

Post by KakeK »

oon jostain kirjoituksesta ymmärtäny että kantsiis laittaa aina uudet pultit ku kasaa siihen lautaseen.
itte oon pätkiny kovalla liimalla johki 7 kilon momenttiin vaa ja vanhoilla pultiilla
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: perävälityksistä

Post by KakeK »

Hyvin on arvalla osunu momentti:

Remove the pilot bolts and fix the crown-wheel to the differential
case using bihexagonal headed bolts (part no 142779) coated with
Loctite, torque to 6. 9 to 7. 6 kg. m (50 to 55 lb. ft.).
M200
Jäsen
Jäsen
Posts: 71
Joined: 29 Aug 2006, 20:46
Location: EP

Re: perävälityksistä

Post by M200 »

Jos vain vähän paksummat prikat mahtuu sinne niin näillä saattaisi pysyä kiinni:

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=2.24.37

Yhden nimeltä mainitsemattoman suomalaisen koneenvalmistajan levytyökeskukset pysyy noilla kasassa. No on siellä kyllä liimaakin jossain väleissä.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: perävälityksistä

Post by Tomi Jutila »

noita ei vaan ilmeisesti löydy tuumaisiin kokoihin ja ovat ilmeisesti tarkkoja sopivuutensa suhteen....vai löytyyks 3/8 unf pultille?
M200
Jäsen
Jäsen
Posts: 71
Joined: 29 Aug 2006, 20:46
Location: EP

Re: perävälityksistä

Post by M200 »

UNC-kierteelle ainakin näyttää löytyvän. Tuohan toimii jos prikan nousu on suurempi kuin kierteen nousu, ei muuta kuin maahantuojaa vaivaamaan kun ei noissa nettikataloogeissa näyttänyt olevan prikan nousutietoja ollenkaan.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: perävälityksistä

Post by KakeK »

Laita vaan kovalla liimalla kiinni ja kunnon momenttiin. En laittaisi mitää ylimääräistä pulttiin joustamaan tollaiseen paikkaan.
Pikkasen lämmittää pultin päätä ku pitää irroittaa. Norttilokki hyvä keksintö mones paikas mutta...
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: perävälityksistä

Post by Tomi Jutila »

nort lockki+ liima olis meininki laittaa? ja ny tulee uudet pultit

oisko kuiteskin syynä vain vajaa momentti 50nm ollaan laitettu ja 70nm olis pitäny olla?
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: perävälityksistä

Post by multanen »

Kuumenisko Tomin autossa perä ainakin joidenkin liimojen hajoamislämpötilaan (150 C tienoille esim). En ihmettelis yhtään jos nousee.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: perävälityksistä

Post by pasi.t »

:lol: pistä vain kunnolla momenttiin, pultithan on ainaki 10,9 joten kestää vetää kiinni. kannattaa kuitenkin vedellä kuin kansipultit. ainakin lujaa laatua ladan perässä voi laittaavielä kovempaan momenttiin kuin 7 kg.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: perävälityksistä

Post by tumpelo »

Liima antaa lämmöllä periksi. Kevyemmät ei isältä pojalle mallit aika alhaisissakin lämmöissä.

http://loctite.fast.de/wwdh/fi/p225int.htm

Ja sitten tietysti vastakkain olevat pinnat, ruuvi ja reikä absoluuttisen puhtaat ja rasvattomat, joillekin lukitteille primeri...

Ei tossa perässä pääse taivutettavia lukkolevyjä tai varmistuslankaa käyttämään?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: perävälityksistä

Post by Tomi Jutila »

perä on ihan ristuksen kuuma...jurvassa ajoin lähes koko perjantain 40 min tauoilla eli se ei päässy jäähtymään missään välissä.loctitella on 200 astetta kestävä liima ja nord lockki on kyselyn alla joten kovemman momentin kans toivottavasti pysyvät.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: perävälityksistä

Post by KakeK »

Pitää vissiin laittaa helteillä vesijäähdytys perämurikalle :lol:
Tai jonkimmoinen öljynjäähdyttäjä.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: perävälityksistä

Post by tumpelo »

Mikäs niitä periä niinmaanperusteellisesti kuumantaa? Ettesunkaan vaan kasaa liian kireiksi :)

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: perävälityksistä

Post by KakeK »

Meinakko tumpelo koneita vai :wink:
Post Reply