Peltivanteet.

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

VP Partanen
Jäsen
Jäsen
Posts: 74
Joined: 12 Apr 2011, 20:57

Re: Peltivanteet.

Post by VP Partanen »

Niin eikö kukaan osaa sanoa että kuinka paljon noihin peltivanteisiin uskaltaa pistää ET:tä?

+ulkonäkö.
+ei tarvii niin paksuja spacereita, jos ollenkaan.

-pelottaa jos vanne heikkenee.
-työlläämpi tehdä kun vanne pitää vielä kääntää.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Peltivanteet.

Post by Tomi Jutila »

itte en lähtis tekeen mitään harakiri teeseitse juttuja...aika yleinen et on 0 tehdastekoisissa vanteissa. mää oon rajatapaus mulla rahalla ostetut compon cxrrät eteellä 40 ja vallan julmetunmoiset spaserit takana/eessa pitkät tukivarret kun samat valssit ympäriinsä
Last edited by Tomi Jutila on 21 May 2011, 19:06, edited 1 time in total.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Peltivanteet.

Post by multanen »

VP Partanen wrote:Niin eikö kukaan osaa sanoa että kuinka paljon noihin peltivanteisiin uskaltaa pistää ET:tä?
Jos tarvii arvata niin veikkaan että renkaan kautta ei tule sellaista voimaa että mikään ET olisi huonompi kuin toinen. Varsinkin kun on huippukevyt auto ja sivuttaisvoimat hurjia normiautoon verrattuna.

Vannepajan "akilleen kantapää" on hitsaus, moni on itse parempi siinä (en tosin minä).
VP Partanen
Jäsen
Jäsen
Posts: 74
Joined: 12 Apr 2011, 20:57

Re: Peltivanteet.

Post by VP Partanen »

kiitti vinkeistä! En tiedä vannepajan laatua, en ole yhtään esan vannetta nähnyt.
Jos se sitä on niin vois sitä itte tekemistäkin harkita.
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Peltivanteet.

Post by KakeK »

säästö minkä tos vannejutus voi saavuttaa niin ei oo ehkä sen arvoista. toki locost henges kaikki tehdään itte mutta voi tulla jossain vaihees vanteen osto kummiskin vastaan ja hinta pompsahtaa kalliimmaksi. ilmeisesti kellään ei oo omatekoisia.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Peltivanteet.

Post by kippo »

en kyllä lähtis omia sovelluksia vaanteisiin tekemään kun vauhdit on aika reiluja jo nyt ei siinä kuitenkaan paljo säästä. varmaan yleisin et. on 0 mutta muitakin käytössä -12/+40 välistä. ladan takaakselille ei tarvii yhtään välipalaa jos on -12et +jarrulevyt vanteen ja navan välissä siitäpä niitä laskentoja voi sitten käynnistää jokainen itelleen sopivaksi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Peltivanteet.

Post by Tomi Jutila »

nunnanannan ....sanotaanko näin tälleen keskinkertaista pahemmassa daagenefterissä pohtiessa että otä ekaks vaikka ne aerot ja aja kemorassa ensiks tommosii 1.15.7 aikoja niinku tervolan pasi lykkii aeroilla ja katto sitten jotain "parempia" valsseja 8)
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Peltivanteet.

Post by tumpelo »

Tää ei auta asiaa mutta tuttuun tyyliini kommentoin kuitenkin:
Vanhempia lähdeteoksia tutkailessa havaitaan että tuo peltivanteiden itse levitys on ollut ihan normihommaa kun kaupasta ei ole sopivaa saanut. Ilmeisesti lähes kadonnutta kansanperinnettä nykyisin. Heikkona kohtana orkkis peltivanteelle mainitaan toisinaan tuo keskiön sivuttaisvoimien sieto. Näyttää joiltain revenneenkin. Tuohon ei levitys oleellisesti vaikuta vaan paino, nopeus ja ajotapa. Locost on kevyt (helpottaa) ja menee pidolla suurilla kaarrenopeuksilla (hankaloittaa vanteen elämää).
Nykyvehkeillä pitäisi kyllä peltivanteen levitys ja ET siirto taitavalta tekijätä onnistua ihan hyvin. Jos orkkisvanne, jota työstetään, on malliltaan, materiaaliltaan ja laadultaan hyvä/riittävä, ei levitys varmaan aiheuta ongelmia. Kustannus on arviolta 99/100 tekijästä suurempi kuin kaupasta saatavan valmiin hinta. Se 1/100 sitten (jos muilta alan töiltä ehtii ja koneaikaa on saatavilla) tekeekin jo loistavaa jälkeä.

Lieneekö Kellosaloilla varastossa vielä noita "kiinanvaluja", ainakin sarjan raskaimmassa kestäneet ihan hyvin jo pari kautta.

T
Last edited by tumpelo on 26 May 2011, 13:02, edited 1 time in total.
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Peltivanteet.

Post by Jari Kauttonen »

Kommentoidaan nyt itsekkin aihetta. Entiseen endu autoon levittelin itse setin peltivanteita. 4:stä vanteesta vain yhteen jäi pieni reikä. Pystyheittoa ei ollut nimeksikään ja misukan slicksillä ei punttiakaan tarvinut kuin max 20 g
Noilla vanteilla lykättiin 2 kautta kisaa ja testiä ja auto painoi kuitenkin 1040kg ilman kuskia
Nyt mulla on kasa odottamassa samaisia vanteita halkaisua, keskiön kääntöä ja levitystä. Tuolla tavoin saa juuri sellaiset ET:t ja leveydet kuin tarvii niin kuin Tumpelo totesi. Jos tuota hitsausta pelkää vanteessa, niin sitä kannattaa enemmän pelätä kaarissa ja muussa rungossa, ne on kuitenkin ne jotka suojaa kuskia jos jotain sattuu.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Peltivanteet.

Post by Tomi Jutila »

velipoika tarviis imppinsä 7-8/13", et 0, 4x100(101.3)vanteita eikä sais maksaa juuri mitään,olisko vihjettä mistä tommosia löytyy,uusia aeroja vissiin sais mutta ne maksaa jo jotakin?
Post Reply