Uusi Botniaring

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Uusi Botniaring

Post by markku »

alkaa varmaan kuivasumppu olemaan moottorin säästäjä aika moneen vehkeeseen.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Uusi Botniaring

Post by Tomi Jutila »

markku wrote:alkaa varmaan kuivasumppu olemaan moottorin säästäjä aika moneen vehkeeseen.
ei liene vaikea arvata sumppujen ostohalukkuutta yhtä porceille tehtyä radanosaa varten.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Uusi Botniaring

Post by kippo »

en tiiä oisko toi botnia sen kummempi koneille kun affekaan mennäänhän sielläki puolelta toiselle ja pitkää oikeeta ja affella myös äkki pudotuksi jos hakee öljyn pakoilua imuputkelta
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Uusi Botniaring

Post by tumpelo »

Kauheeta itkua uudesta radasta, ei ihan usein ole moista herkkua tarjolla Suomenmaassa. Nyt vähän tsemppiä jäbät. En ollu ilmottautunu vaikka salaa tuloa suunnittelinkin, pääsyynä päästä lopultakin kattoon miten biimssi kestää pidempää huutoa. Poksahti vaan laatikosta siirtäjä affella salaa treenatessa edeltävänä keskiviikkona enkä kerinny edes yrittää korjausta.

Mutta siis muunmuassa Ausseista löytyy jopa conrod straight, pitkä suora alamäkeen. Mistä lie nimensä saanut? On se hyvä jos edes yhdeltä radalta suomestakin löytyy pätkä, jolla pinnistys punnitaan. Ja missä ehkä pystyy vähän käyttään voimaakin, jos sellaista vehkeissä on. Vaikka kaseissa tai possuissa...


Tumpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Uusi Botniaring

Post by markku »

jtse kun en ajamassa ollut niin täytyy luottaa ajaneiden kommentteihin. vasemmalle kääntävä mutka joka kestää pitkään ja tullaan kovaa.
minusta vastaavaa öljyn siirtäjää ei löydy muilta radoilta. lyhyt aikaisia vasempia kyllä löytyy tai sellaisia johon joutuu nostamaan hetkeksi. tossa tullaan kokoajan kaasupohjassa. tosin eihän kaikissa koneissa ole öljyn imu samalta puolelta. toisille pitkä oikee olis pahempi ja niitä on aina löytynyt suomen radoilta.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Uusi Botniaring

Post by Tomi Jutila »

mitä helvetin kilvanajoa on vinguttaa suoraa.
mun puolesta tuon uuden suoran voi nimetä runkkusuoraksi.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: Uusi Botniaring

Post by Antti Tuomainen »

No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Uusi Botniaring

Post by Tero Frondelius »

Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: Uusi Botniaring

Post by kippo »

Antti Tuomainen wrote:No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.
koska on noin hyvää faktatietoa käsillä niin paljonkos on G ja kauonkos affella pääsuoran jälkeisessä oikeassa ko ei tuo oma racechrono tallentanut ollenkaan kun ajelin affella viimeksi :)
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Uusi Botniaring

Post by pasi.t »

Tero Frondelius wrote:Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6
ja mitähän toi oikein tarkoittaa, silleen niinku suomeks. näin huonolla englannilla ottaa toi kuvienkin katselu vähän lujille :roll:
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: Uusi Botniaring

Post by Johan Svahn »

Suomessa on yksi rata jossa on pitkä suora, Motopark. Keskellä leveä ässä. Ainoa rata Suomessa josta imusta on ISO hyöty!! Pitkän suoran jälkeen mennään kovaa ala mäkeä ässä hässäkän läpi.

F4:lla oli noin 1G vasurissa.. puheiden mukaan. Mika voi varmasti korjata jos olen kuullut väärin :wink:
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Uusi Botniaring

Post by KakeK »

Pasi teksti antoi ymmärtää että kuivasumppu ainut oikea vaihtoehto. tolla accusumpulla pärjää tiettyyn rajaan asti loiskelevyn kans. mulla sutkiajoilta tollanen pötti kotona. vois viritellä kiinni talven aikana :)
ainut miinus tos accusumpus että jos tulee tilanne että se menee täysin tyhjäksi niin se verottaa vastaavasti paineen nousua hetken laakerilinjalla mikä tosin locostin g voimilla tuskin on ongelma.
Tero Frondelius
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 651
Joined: 31 Mar 2012, 22:35

Re: Uusi Botniaring

Post by Tero Frondelius »

pasi.t wrote:
Tero Frondelius wrote:Tässä lukemista asiasta kiinnostuneille (itse katselin lähinnä kuvia):
http://www.scribd.com/doc/103993557/Dry ... -Cc-Yzf-r6
ja mitähän toi oikein tarkoittaa, silleen niinku suomeks. näin huonolla englannilla ottaa toi kuvienkin katselu vähän lujille :roll:
Kyseiset opiskelijat testasivat loiskelevyä ja paineakkua ja viimein päätyivät tekemään oman version kuivasumpusta. Artikkelista löytyy moottorin öljynpaineen mittaukset eri tapauksille ja yksityiskohtaiset ohjeet heidän kuivusumppu designista.
Mika Lindqvist
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 616
Joined: 28 Mar 2013, 20:05

Re: Uusi Botniaring

Post by Mika Lindqvist »

kippo wrote:
Antti Tuomainen wrote:No joo, maku asioita. Toiset tykkää ja toiset ei, yllättävän pitkään ollu aktiivisena tämä keskustelu?

Sen verran kaivelin omia muistiinpanoja että Racechrono laskee että Botniaringin pitkässä kaarteessa on yli 8 sekuntia yli 0,5G sivuttais kiihtyvyys. Vastaava luku omalla ajollani oli esimerkiksi Ahveniston tornin mutkassa 3,3s. Eli onhan tuossa öljypumpun näkökulmasta aika iso ero. Mutta eiköhän tuohon konstit löydy, se on sitten eri asia että paljonko extra kuluja kertyy. Ite aion kyllä edelleen ajaa fazua pelkällä loiskelevyllä ja siirtyä kuivasumppuun vasta sitten myöhemmin jos on pakko.
koska on noin hyvää faktatietoa käsillä niin paljonkos on G ja kauonkos affella pääsuoran jälkeisessä oikeassa ko ei tuo oma racechrono tallentanut ollenkaan kun ajelin affella viimeksi :)
Kyllä ne geet aika pitkään korkealla pysyy tossa affen kengäski. yli puol g mulla näyttää 10sek ja n yhtä sen 8
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: Uusi Botniaring

Post by markku »

mutta siinä mennään oikelle. mitäs affen varikko kurvissa voimat?
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Post Reply