Historic Race - Kemora 2012

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by Tomi Jutila »

kippo wrote:sille ei kyllä paljon näkynyt omassa sarjassa ilmoittautumislistoilla olevan vastusta ettei häviä paljon pisteissä vaikkei kerkeiskää mukaan 8)
itsensä voittamisesta tässä varsinkin nyt on kyse :wink: eikä siellä vesisateessa ole kenestäkään muusta kilpailullista vastusta 8)
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by Tomi Jutila »

uutukaisen 733 ensimmäinen kisaraportti:
auto toimi koko viikonlopun moitteetta,ei mitään pikkujuttuja kummempia harmeja.
aika-ajo märällä oli odotetun vaikea,yritin kovasti ajaa hiljaa mutta ajat oli huonompia kun treenissä perjantaina,kolmas ruutu kaken ja svenssonin jälkeen

eka erä lähdöstä kakkoseksi kaken peesiin "helpolle paikalle" vetoapua hyväksikäyttäen,kake lipsahti ulos ja pääsin "vaikeimmalle paikalle" yksin kärkeen.parin kierroksen päästä jarkko ja pasi sai kiinni,olisko oma ajo muuttunut pikku luisuihin ja rivuutteluun mitä sadekelillä ei saa tehdä yhtään mutta pojat oli selvästi nopeempia.jarkkoa koitin pidellä mutta lopulta pasi pääskin molemmista ohi :shock: sitten tötöilin kyllä ihan omaan pussiin ja tökkäsin etupyörällä pasin perään.näin heti että pyörä vääntyi ja haritusta ihan hirveesti ja ratti puolikierrosta vinoon,osuma oli kevyt mutta oliskohan lukkiutunut pyörä ollut haavoittuvampi kun alatukivarsi vääntyi juuri sieltä mistä on suunniteltukin.osumasta olis voinut tulla isompikin myttykasa jos pasi olis spinnannut taikka olisin osunut takapyörään.jatkoin kuitenkin ajoa...kyllä täytyy olla aikapaljon mutterit päässä löysällä kun vetää sateessa 180 km/h eikä ole mitään tietoa pysyykö pyörät autossa kiinni tai kääntyykö auto yleensäkkään mihinkään :roll: maaliin kuitenkin neljäntenä.
toka erä oli aika tylsä,ripsas pikkasen vettä ennen lähtöä ja rata oli arvaamaton.lähdöstä kuitenkin piikkiin ja sitten vedin pari ekaa kierrosta ihan limitillä kunnes rata kuivui ja edelleenkin tasasia nopeita kierroksia putkeen.lopussa oli öljyä ympäri rataa joka haittas pahasti,muita en nähnyt peileistä ollenkaan,maalissa yli 22sek ennen muita

nyt on viralliset kierrosajat uusilla kovemmilla medium renkailla ajettu pondereilla ja mulla tais jäädä nopein 1.16.9.
aikapaljon tuntuis pudottavan kierrosaikoja rengassääntömuutos.....??? :wink: :wink: :wink:


edit:sadekelillä oli näkemisongelmia piilolasit päässä? vahvuudet oli -3.75/4.00.kävin optikolla heti kisanjälkeen ja uudet lasit on -4.75/5.25.saattaa tommosesta pikku epätarkuutta tulla ajamiseen :shock: se on vaan jännä kun käyttää satoja tunteja aikaa ja tuhansia euroja rahaa autoon niin tommoseen ei sitten muutamaa satkua liikene :?:
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by pasi.t »

708
No niin, kemora viikonloppu takana ja tukka edelleen pystyssä. perjantaina saatiin ajettua monta settiä, niin märällä kuin kuivallakin. kuivalla auto alkoi tuntua suht hyvältä, mutta vesikelillä tietynlainen käyntihäiriö joka aiheutti vaikeuksia mutkasta lähdettäessä. johtuu mutkassa käytettävistä kierroksista. lauantai aamuna auto tuntui ihan ok;lta. aika-ajot oli märät samoin kun kuskikin. kerran oli kauhunhetket, kun paluusuoran jarrussa auto lähti liirtoon ja kohti radanvarteen pysähtynyttä neppistä, kävi aika kaukana hiekoilla ja auto täyteen kiviä joista osa selän ja penkin väliin. aika-ajossa kuitenkin kolmas. ei sinällään huonosti välivuoden jälkeen. kisa oli kaksi jakoinen. ensin neljäntenä ja lopussa ykkösenä. sunnuntain ajosta kisassa ei oikein tahtonut tulla mitään ja siitä jäikin vähä huono maku suuhun, auto toimi, muuta kun kuski ei luottanut autoon, niin ei siitä oikein tahdo tulla mitään. tomilta tosi hieno kisa sunnuntaina. kuitenkin sarjajohtajana jurvaan, joten tyytyväinen täytyy olla.
TAI
Jäsen
Jäsen
Posts: 56
Joined: 10 Aug 2006, 07:04
Location: Isokyr

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by TAI »

pasi.t wrote:708
No niin, kemora viikonloppu takana ja tukka edelleen pystyssä. perjantaina saatiin ajettua monta settiä, niin märällä kuin kuivallakin. kuivalla auto alkoi tuntua suht hyvältä, mutta vesikelillä tietynlainen käyntihäiriö joka aiheutti vaikeuksia mutkasta lähdettäessä. johtuu mutkassa käytettävistä kierroksista. lauantai aamuna auto tuntui ihan ok;lta. aika-ajot oli märät samoin kun kuskikin. kerran oli kauhunhetket, kun paluusuoran jarrussa auto lähti liirtoon ja kohti radanvarteen pysähtynyttä neppistä, kävi aika kaukana hiekoilla ja auto täyteen kiviä joista osa selän ja penkin väliin. aika-ajossa kuitenkin kolmas. ei sinällään huonosti välivuoden jälkeen. kisa oli kaksi jakoinen. ensin neljäntenä ja lopussa ykkösenä. sunnuntain ajosta kisassa ei oikein tahtonut tulla mitään ja siitä jäikin vähä huono maku suuhun, auto toimi, muuta kun kuski ei luottanut autoon, niin ei siitä oikein tahdo tulla mitään. tomilta tosi hieno kisa sunnuntaina. kuitenkin sarjajohtajana jurvaan, joten tyytyväinen täytyy olla.
718 kävi katsomassa Sunnuntain kisaa, ja nyt on kyllä pakko lähteä harjoittelemaan, joten tänään Jurvaan Iltapäivällä.
Oli kyllä tiukkaa kisaa mukava katsella.
t:Lahjaton TAI 718
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by Tomi Jutila »

Tomi Jutila wrote:isäukolla takkuaa stiletton kans,saas nähä pääseekö ollenkaan kemoraan.
veet ja öljyt sekasin,nyt on kone pukissa kansi irrallaan , öljypohja ja yks mäntä pitää ainakin vielä irrottaa.yrkkää on ainakin pelissä,perjantaina meinaa laittaa motin nippuun ja lauantaiks kisoihin 8) 8)
vika löytynyt näin jälkeenpäin,reikä imukanavassa :?: mikähän siihen näin yhtäkkiä tuli,kannella ajettu vuodesta -89 joka kesä ja osin myös talvella (10v) ja nyt jo hajos,ne on noi ranskalaiset tommosia.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by pasi.t »

:shock: enpä tiiä mistä kaikki oli tullut, mutta olihan auton kulmat perseellään kemoran jälkeen. eikä tullut tarkistettua mitään niihin liittyvää lauanatain ulkoilun jälkeen. edessä oli haritusta 7 mm ja takana haritusta 6 mm. auto tuntui aika hyvältä sunnuntain varmupissa, vaikka mentiinkin löysällä jousella. aikaan 1,16,6, sillen niinkuin puolihuolimattomasti. kisassa sitten kun rata kuivui, niin mutkaan meno oli tuskaa. jarrutuksiin mentiin kuin liikennevaloihin, eikä luottoa ollut muutenkaan. nyt on koko voimansiirto lattialla ja perä on laitettu mittoihin, siis tehtaan arvoihin. uniballit menee myös vaihtoon pienen väljyyden vuoksi ja reiät tihitetään. olihan kaikki alkuperäistä halpaa kamaa eikä niillä ole ajettu kuin jotain 5 vuotta. lukko on simmattu uudelleen ja välläri tarkistettu. vielä odottelen vaihdelaatikko spesialistia, että tutkis laatikon, arveli sitä pyörittäessä, että 4 rattaat on liikkunnut tai sitten on vaan kytkinakselin laakerointi tullut tiensä päähän.
kaikkinensa hienoa, että kaikkeen löytyi syyt ja ongelmiin ratkaisut, joten nokka kohti jurvaa, ja toivottavasti lämpimämpiä kelejä kuin vetelissä.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by Tomi Jutila »

733 olis kisoihin valmis,en edes öljyjä aio vaihtaa kun pääsivät niin helpolla vetelissä kylmässä kelissä.ryönämarketista löysin viimein sopivat puntarit 12.90€/kpl millä on helppo punnita kulmapainoja...vaikee yrittää selitellä myyjälle ettei mulla ihan näin isoo eukkoo ole että 4kpl 180kg vaakoja menee :shock:.lisäks perästä löyty yks mielenkiintoinen "säätö"... olin säätäny väärään suuntaan mihin oli tarkotus,oon pöhönäsä varmaan ollu 8)
jurvan kisasta alkaa kesäloma,torstaina olis suosikki pändi kylällä...veri vetäis hippoihin muttaku aamulla olis sitten lähtö jurvaan niin ei ihan postinkantajan kanssa samaan aikaan kannata kömpiä kotiin :wink:
slugmika
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 262
Joined: 28 Sep 2006, 10:37
Location: m
Contact:

Re: Historic Race - Kemora 2012

Post by slugmika »

Vähän myöhässä tämä meidän raportti.
Oli hieman aikataulutusongelmaa lähdön kanssa, joten päästiin liikkeelle 12 tuntia myöhässä.
Melkein perille päästiinkin, eli 8km päähän radasta kun motorhomeesta puhkesi eturengas, eikä vararengas tietenkään tullut mukaan.
Noooh, aamusella saapui Markku ja hoiti meille tunkin jonka kanssa saatiin sitten vehkeet vihdoin radalle.
Myöhästyttiin vapaista harjoituksista mutta kerettiin aika-ajoon.
Aika-ajoon lähtiessä saavutettiin ensimmäinen tavoite, eli molemmat autot yhtäaikaa radalla.
Johtuen kaikenlaisesta hässäkästä, jäi mun auto tankkaamatta ja bensa alkoi varoitella loppumisesta.
Kokemukseen nojaten, ajattelin sen kestävän hienosti varikolle, kunhan oikaisen katsomon kohdalta oikotieltä.
Enpähän muistanut että mun autossa oli vara kaasarit joihin oli laitettu yli 200 suuttimet, joten bensaa kului ihan eri malliin kuin normaalisti, auto jämähti erittäin noloon paikkaan juuri suoran päähän pahimmoilleen kohdalle johon ajolinja osuu jos jarrutus menee pieleen.
Yritin työntää autoa kun muita ei näkynyt olevan tulossa, mutta lippumies hätisti mut pois.
Siinä sitten ihailin kun locostin etu ja takapuolelta suhahteli autoja hiekalle, tuurilla kukaan ei osunut.
Ernolla oli bensanpaine ongelmia johtuen viallisesta regusta, joten hänkään ei saanut oikein puhdasta suoritusta.
Ensimmäiseen lähtöön valtasimme parhaat paikat takarivistä 8) Ernon auto pomppasi uusien renkaiden ansiosta (kiitos tumpelo) hienosti viivalta, mulla oli vähän hitaampaa kun on nuo renkaat paistettu vuonna 2006, eli ei ihan älyttömästi pitoa.
Oli ihan kivaa ajella ja kokeilla miten sadekelillä uskaltaa korpuilla renkailla etsiä rajoja, no aika varovainen sai olla.
Ajettiin erittäin hyvää kisaa 760 kanssa ja kastelin itseni oikein kunnolla ahnehtiessa lätäkön yli yhdessä mutkassa.
Jossain 6-7 kierroksen tienoilla kanttarin ylityksen jälkeen alkoi taka-akseli heilua huolestuttavan paljon. Päättelin että panhardin kiinnike tai unibal on varmaan irti tai rikki. Päätin kuitenkin ajella loppuun. Erno keskeytti kierroksella 8 kun tyhjäkäyntiruuvi tärisi niin ylös, että tyhjäkäynti oli jossain 6000 nurkilla ja ajaminen jarrua vasten kävi auton ja miehen voimille. Omassa autossani oli lopulta sitten koko vasemman puolen linkkitorni revennyt hitsauksista irti, virran puutetta!
Illalla korjasimme autot.
Seuraavan päivän kisassa jatkoimme pulttien irti täristämistä.
Ajoimme tosi hyvää kisaa Kellosalon ja Ernon kanssa. Sai olla tosi skarppina ja ajaa koko ajan ihan limitillä kun pitoa ei oikein ollut edessä tai takana.
Viimeisellä kierroksella Ernolta irtosi vasemman puolen alempi linkki ja sain kuitattua hänestä ohi.
Kumpikin Bogeyauto kuitenkin ruutulipulle ja suht ehjänä ja kokonaisena!!

Isot kiitokset kaikille kanssakilpailijoille.
Erityisesti Markulle valtavasta avusta radalle pääsyn kanssa ja Tomille suuttimien lainasta (laita osoite niin pistän ne postiin) ja tietty Mikalle ammattimaisesta asiakaspalvelusta :D

Terveisin
Mika

ps. kävin vielä sulattamassa loput noista vanhoista Mediumeista Ahvenistolla eilen, nyt alkaa olla loppu.
pari vikaa sain ajettua taas ulos, pieniä mutta rasittavia.
Post Reply