Taka-akselin muuttaminen?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Taka-akselin muuttaminen?
On forumilla niin hiljasta, että piti keksiä jotain tivattavaa.
Säänöthän määrää että taka-akselin (banjo) pitää olla sarjavalmisteisesta autosta (5000 kpl) ja suora ja jäykkä.
Mitä muutoksia saan akseliin tehdä? Luonnollisesti vanhat kiinnikkeet saa rälläköidä pois ja uudet kiinnikkeet hitsailla kiinni jne.
Mutta, saanko muokata akselia? lyhentää, pidentää? lisä jäykistää? jne?
Esimerkikis voinko ostaa Anglian akselin ja hitsata siihen 50mm puolelleen lisäjatkot putkiin ja tökätä sisään Caprin vetarit? Tai toisin päin.
Säänöthän määrää että taka-akselin (banjo) pitää olla sarjavalmisteisesta autosta (5000 kpl) ja suora ja jäykkä.
Mitä muutoksia saan akseliin tehdä? Luonnollisesti vanhat kiinnikkeet saa rälläköidä pois ja uudet kiinnikkeet hitsailla kiinni jne.
Mutta, saanko muokata akselia? lyhentää, pidentää? lisä jäykistää? jne?
Esimerkikis voinko ostaa Anglian akselin ja hitsata siihen 50mm puolelleen lisäjatkot putkiin ja tökätä sisään Caprin vetarit? Tai toisin päin.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Kysyin samaa joskus kauan sitten ja silloin vastaus oli, että akseliston kuoret pitäisi säilyä alkuperäisenä pois lukien tarvittavat kiinnikkeet.
Mielestäni on OK tehdä banjon päihin irrotettavat adapterit pidempiä vetoakseleita varten. Vetoakselithan on vapaat ja levityspaloja on melkein jokaisessa autossa.
Mielestäni on OK tehdä banjon päihin irrotettavat adapterit pidempiä vetoakseleita varten. Vetoakselithan on vapaat ja levityspaloja on melkein jokaisessa autossa.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Tällä kertaa mielessä oli nimenomaan lyhentäminen.
Esim. Kia Sorento valmiin lukollisen akselin 3.33 (3.68) välityksellä sais aika halpaan hintaan, mutta se on armotta liian pitkä meidän sääntöihin.
Esim. Kia Sorento valmiin lukollisen akselin 3.33 (3.68) välityksellä sais aika halpaan hintaan, mutta se on armotta liian pitkä meidän sääntöihin.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Mielestäni banjon lyhentäminen ei ole sallittua.
Kuinka leveä toi Kia on vetarin laipasta laippaan?
Kuinka leveä toi Kia on vetarin laipasta laippaan?
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Jos oikein laskin niin laipasta laippaan 1704mm, eli aika pitkät pätkät pitäs poistaa.
Mutta 700€ per akseli välityksineen ja lukkoineen ois jotenki aika LOW cost
Mutta 700€ per akseli välityksineen ja lukkoineen ois jotenki aika LOW cost

Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Mikset laita vaikka volvoo? Varmaan löytyy halvemmalla eikä tartte kaventaa. Välityksiäki on vaikka mitä väliltä 3-6.
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Volvo on tylsä, niitä on jo joka toisella.
Jos kuoret pitää kiinnikkeitä lukuunottamatta olla original, saakos jarruhilppeet leikata pois ja hissata uudet rekkuleet tilalle?
Saako esim. Vollen bankun kannen omavalmistaa vai onko oltava orig? Saako originaalikanteen turata jäähdytysrivat tai tehdä originaalikannen näköisen korvikkeen a) amuliinistä b) hiilikuidusta?
Entäpä saako vaikkapa vollen muuttaa full floateriksi?
Jos nyt siis oli ideoista ja verbaaliväännöstä puutetta.
The Tig
Jos kuoret pitää kiinnikkeitä lukuunottamatta olla original, saakos jarruhilppeet leikata pois ja hissata uudet rekkuleet tilalle?
Saako esim. Vollen bankun kannen omavalmistaa vai onko oltava orig? Saako originaalikanteen turata jäähdytysrivat tai tehdä originaalikannen näköisen korvikkeen a) amuliinistä b) hiilikuidusta?
Entäpä saako vaikkapa vollen muuttaa full floateriksi?
Jos nyt siis oli ideoista ja verbaaliväännöstä puutetta.
The Tig
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Taka-akselin muuttaminen?
No niin, tulihan sitä väriä foorumilleki 
Henkilökohtasen projektin puitteissa ei kovinkaan oleellista kyselyä, kun on tässä "vähän" muutakin puuhaa. Mutta kuten sanottu kirjotellaan nyt ihan vaan kevään kunniaksi
Sitä pitäs olla 3kk sisällä jo kamppeet taas kasassa jos meinaa treenata! Phuuh!!! 
Toi on kai aika selkee rajan veto että kuoria ei saa muuttaa. Mutta tämä siis oletettavasti koskee pelkkää banjoa ei irto perämurikkaa? Koska aivoimesti on kuitenkin puhuttu murikan murjomisesta eri mallin välitykselle tai jopa eri merkkisen (irto)perämurikan käyttöä. Samalla tulkinnalla vissiin sais laittaa alumiini (irto) murikankin jos semmosen jostain löytää?
Mikan kommenttiin viitaten tulkitsen että jarruhilppeet on kiinnikkeitä? Mutta noi jäähdytysrivat on mielenkiintoinen keskustelu, niistä kuiten ois kai ihan oikeaa hyötyä, laitteen kestävyyden kannalta. a) kanteen?, b) irto murikkaan? c) kiinteeseen murikkaan? d) koko akseliin?
Ja full floateri meni mun ymmärryksen/kokemuksen yli, viisaammat kommenoikoon.
PS. mulla ois Tumpelolle postia, pistäks osotteen? Antti, o4o58221o2 (ei oo lasku
)

Henkilökohtasen projektin puitteissa ei kovinkaan oleellista kyselyä, kun on tässä "vähän" muutakin puuhaa. Mutta kuten sanottu kirjotellaan nyt ihan vaan kevään kunniaksi


Toi on kai aika selkee rajan veto että kuoria ei saa muuttaa. Mutta tämä siis oletettavasti koskee pelkkää banjoa ei irto perämurikkaa? Koska aivoimesti on kuitenkin puhuttu murikan murjomisesta eri mallin välitykselle tai jopa eri merkkisen (irto)perämurikan käyttöä. Samalla tulkinnalla vissiin sais laittaa alumiini (irto) murikankin jos semmosen jostain löytää?
Mikan kommenttiin viitaten tulkitsen että jarruhilppeet on kiinnikkeitä? Mutta noi jäähdytysrivat on mielenkiintoinen keskustelu, niistä kuiten ois kai ihan oikeaa hyötyä, laitteen kestävyyden kannalta. a) kanteen?, b) irto murikkaan? c) kiinteeseen murikkaan? d) koko akseliin?
Ja full floateri meni mun ymmärryksen/kokemuksen yli, viisaammat kommenoikoon.
PS. mulla ois Tumpelolle postia, pistäks osotteen? Antti, o4o58221o2 (ei oo lasku

Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Onko noista Volvoista jotain selkeetä listaa että missä malleissa (perissä) on lukko? Romuttamot ainakaan ei näemmä lukkoa erityisemmin mainosta, mitä nyt jossain ilmoituksissa lukee erikseen että "ei lukkoa", mutta en kyllä usko että kaikissa muissa ois lukko sisällä? Eli kuinka tunnistaa/tietää?
Ja haluaisko joku kertoa vinkin että miten tommonen kiinteämurikkainen akseli ujutetaan paikalleen? Auto pitää ilmeisesti nostaa niin korkealle että akseli mahtuu alapuolelta kulmittain sisään? Runko putkien välistä sivulta vissiin turha yrittää?
Ja haluaisko joku kertoa vinkin että miten tommonen kiinteämurikkainen akseli ujutetaan paikalleen? Auto pitää ilmeisesti nostaa niin korkealle että akseli mahtuu alapuolelta kulmittain sisään? Runko putkien välistä sivulta vissiin turha yrittää?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Olen aina laittanut akselit kokonaisena auton sivusta sisään.
Perämurikka pitäisi mielestäni kanssa olla vakio eli alumiininen racing murikka ei käy. Joissain merkeissä alumiinisia murikoita on vakiona ja ne tietenkin on OK.
Eri merkkisten murikoiden/akseleiden yhdistelmistä ei taida pahemmin olla ennakkotapauksia. 721ssä on Fiatin kuoret, ladan murikka ja escortin vetarit. Vetarit on tietenkin vapaat ja tässä tapauksessa murikka on suoraan bolt-on noihin kuoriin.
Jarrusatuloille kiinnikkeiden tekeminen on varmaankin sallittua ja jopa toivottavaa. jäähdytyskilkkeistä ei mitään hajua. Voishan tohon väsätä erillisen öljynlauhduttimen pumpulla, jos lämmöt on ongelma?
Perämurikka pitäisi mielestäni kanssa olla vakio eli alumiininen racing murikka ei käy. Joissain merkeissä alumiinisia murikoita on vakiona ja ne tietenkin on OK.
Eri merkkisten murikoiden/akseleiden yhdistelmistä ei taida pahemmin olla ennakkotapauksia. 721ssä on Fiatin kuoret, ladan murikka ja escortin vetarit. Vetarit on tietenkin vapaat ja tässä tapauksessa murikka on suoraan bolt-on noihin kuoriin.
Jarrusatuloille kiinnikkeiden tekeminen on varmaankin sallittua ja jopa toivottavaa. jäähdytyskilkkeistä ei mitään hajua. Voishan tohon väsätä erillisen öljynlauhduttimen pumpulla, jos lämmöt on ongelma?
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Hommaa antti ruottista alumiinibanjollinen volvon perä. suomesta ei taida löytyä oikee helpolla. tos yks volvo purkaja kehui yhden tavanneen uransa aikana jostain 262 mallistakahan mahtoi olla
tai enkkuperää on alumiinimurikalla kans ku eteen sattuu. englannista vois löytyä bda perse 


-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Millaisiakohan määriä noita kevytmetallisia enkkumurikoita on aikoinaan tehty? Näköjään ne oli luokiteltu ainakin Lotus Cortiinoihin.
Re: Taka-akselin muuttaminen?
kyllähän perän voi kasatan pöydällä läjään ja työntää sivusta kokonaisena paikalleen (lada,ford muista ei kokemuksia) aina se on sinne mahtunut ja kausi huollot on tehty paikallaan nelilinkit irti perästä ja jättää iskarin korvista roikkumaan niin murikka on nätti purkaa alaspäin. muistaa vain ensiksi irroittaa kardaanin ja vetaritAntti Tuomainen wrote:
Ja haluaisko joku kertoa vinkin että miten tommonen kiinteämurikkainen akseli ujutetaan paikalleen? Auto pitää ilmeisesti nostaa niin korkealle että akseli mahtuu alapuolelta kulmittain sisään? Runko putkien välistä sivulta vissiin turha yrittää?

-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Re: Taka-akselin muuttaminen?
Taka-askelin jäähdyttäminen voi tehdä näin kuten minun Tr4:ssa. Koppa on alumiininen.. Putki hitsataan koppaan kiinni ja otetaan jostain ilmaa joka kulkee putken läpi ja jäähdyttää.




Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Re: Taka-akselin muuttaminen?
tommoinen ei toimi aivan joka perään harvassa on alumiini kuori. aika hyvät pidot varmaan löytyy noilla piikeillä missäspäin ajeletta jäällä. aika rankka lisärunko auton alla mutta varmaan hyvin jäykistää perusrunkoa onkos toi se auto jolla olet ajellu radallakin.