Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Uusi jäsen
- Posts: 37
- Joined: 20 Jun 2012, 20:18
Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Minkälaisia muutoksia tulossa, vai onko vielä moponkoneelle suotuisat?
Kiinnostas tietää että jatkaisko ko luokassa vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Kiinnostas tietää että jatkaisko ko luokassa vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt ja vielä suotuisammaksi muuttu
-
- Ron Champion
- Posts: 616
- Joined: 28 Mar 2013, 20:05
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
hyvät säännöt. niitten puolesta ei tarvi luokkaa vaihtaa.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
mitä se kippo höpäjää, jos autonkoneisille sallitaan täysin vapaa vaihdelaatikko, kisaveivit alkuperäisillä mitoilla ja 1.8 koneitten mukaantuloa helpotettiin niin miten ihmeessä sen voi nähdä että moponkoneita suositaan kun mopot saa ottaa puolestaan vain pakin poiskippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt ja vielä suotuisammaksi muuttu
varsinkin autonkoneisten rakentamista suosittiin.
säännöt ovat puhtaaksikirjoitettavana ja hallituksen tarkastettavana. jäsenistölle nyt hieman malttia sillä olemme uusien sääntöjen kanssa vähintäänkin 5kk etuajassa sillä yleensä niitä aletaan vasta lokakuussa tekemään, nyt säännöt on tehty jo ja ne ovat sellaiset että helpottavat rakentamista ja alentavat kustannuksia tekemättä yhdestäkään autosta kilpailukyvytöntä.
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
jaa anteeksi en huomannut tarkentaa elikkä puhuin omasta autostani suhteessa mopoihin.kippo wrote:On vielä mopon koneellekkin suotuisat säännöt ja vielä suotuisammaksi muuttu
joo rakentelua autonkoneelle ja mopon koneelle kyllä helpotettiin hyvään suuntaan
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
-
- Uusi jäsen
- Posts: 37
- Joined: 20 Jun 2012, 20:18
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkiaTero Frondelius wrote:Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Jos tulkitsin oikein, niin luotettavuus on kustannustehokasta. Vakiomoottori on luotettava. Yritimme tosissaan hallitusporukalla löytää vaihtoehtoja jotka suosisivat vakio auton moottoreita. Se on hankalaa sillä auton moottori on suunniteltu eri spekseillä kuin mitä motorsportissa tarvitaan. Eli vakio moottorisesta autosta ei saa, ainakaan halvalla, kilpailukykyistä verrattuna vakio moottoripyörän moottoriseen autoon verrattuna. Moottoripyörän moottorin suunnittelu speksit ovat hyvin lähellä motorsportin speksejä. Tosin säännöt eivät kiellä vakiomoottorin käyttöä nytkään.Paavo Lämsä wrote:Semmone on kustannus tehokasta että ei tartteis vaikka mittatilaus mäntiä hankkii jos toi kiertokanget ois ollu vapaat ja sekii on kustannus tehokasta ettei tarviis sit olla jatkuvast moottorit levällää noitte paskoje vakio osien kans ja ruisku koneesee kaasareit työntämää vitun aikasta puuhastelua mut täähä olikii vissii historiikkiaTero Frondelius wrote:Minua jäi kaivelemaan, että mikä on sinun mielestäsi kustannustehokkaampi? Minulla ei tule muita kuin vakio 1600 mieleen. Meinasitko vakio 1600 luokkaan siirtyä?Paavo Lämsä wrote:vai miettiskö muita kustannustehokkaampia laitteita?
Ruiskut tulevat kaudelle 2016.
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
sillä 3% painolisällä saa tehdä TÄYSIN vapaan vaihdelaatikon,suorakytkyn, saa laittaa jatkopaloja, ei tarvii olla vakiokuoret....kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
tässä kustannustehokkuutta palkitaan, aja vakiolootalla saat 3% painoedun, semmosella joskus joku kuulema pärjännykki
kiertokankien vapautuksella (vakiomitat, teräksiset) haimme juuri että suurien volyymien massatuotantoisten autonmoottoristen rakentaminen/viritys helpottuu.
aihion ei tarvitse olla harvinainen ja kallis esim gti-gsi... vaan ihan tavis avensis moottori mihin pareet veivit joka mahdollistaa sitten halun mukaan muun virittämisen, ne veivit kun ovat se suurin rajoittava tekijä.
vakioiden ja ennenkaikkea halpojen ruiskutustekniikoiden mukaansaamista helpotettiin myös.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
olisko se ollut parempi jos autossasi oleva vaihdelaatikko olisi tullut sääntöjen vastaiseksi.kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
kyseessä oleva vaihdelaatikko on ollut mukana erivapaudella kauden -15 loppuun, erivapauksia on myönnetty kaikkiaan 2kpl eikä niitä tulla jatkossa myöntämään mihinkään, näillä uusilla säännöillä kukaan ei tarvitse erivapauksia kun lähes kaikki on sallittua, ainakin kaikki suurimmat mutinat viimeisen viidenvuoden ajalta.
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Ei se olis parempi.. mutta olishan sen voinnu hyväkkyä rankasematta kun sillä välipalalla ei ole saavutettu mitään kilpailullista ylivoimaa mutta nähtävästi se on heti rankasun paikka että eens yrittä mopoille pärjätä ja tunkee sinne kolmen kärkeen
-
- Ron Champion
- Posts: 616
- Joined: 28 Mar 2013, 20:05
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
kokouksessa oli kaksi äänestystä.kippo wrote:terolta ja tomilta jäi mainitsematta että auton moottorisia tullaan rankaisemaan suorakytkentä vaihteiston käytöstä 3% lisäpainolla kaudelle -16 ja se ei ollut minun "saavutus kokouksessa" yritin kyllä vastustaa mutta liian vähäisen kannatuksen myötä se kaatui äänin oliko peräti 1/11
lisäpainonpaikka oli noilla numeroilla vapaa
toinen oli maavaran mittaus jossa kiinnitysmutterien huomioimatta jättäminen hylättiin eli jos haluvaa auton tonttiin ni pitää helpoista kiinnityksistä tehä vaikeet
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Elikkä mopomiehen esitys sai muilta mopomiehiltä täyden kannatuksen yhen vastusteluista huolimatta ja epätietoiset siirty suurimman ryhmän taakse tulos ilman äänestystä 1/11
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Sääntö muutokset vuodelle 2016-?
Nyt on kyllä keskustelun sävy muuttunut inhottavaan suuntaan.
Henkilökohtaisesti äänestin vaihdelaatikon osalta painonlisäyksen puolesta kahdesta syystä:
a) yhtenäisen käytännön puolesta moottorityypistä riippumatta. suorakytkennästä on sallittu lisäpainon kanssa
b) vakio-osien käyttämisen suosimiseksi. Poikkeaminen vakio rakenteesta sallittu lisäpainon kanssa.
c) eksoottiset vaihdelaatikot edelleen sallittu, mikäli haluaa harrastaa rakentamista.
On hyvin ikävää, että tästä aiheutuu muutostarpeita joihinkin autoihin. Mutta toisaalta jos se lisää rakentamisen helppoutta ja houkuttelee uusia jäseniä, niin usken että mielipahasta huolimatta tämä oli hyvä linjaus.
Ihan yhtälailla esimerkiksi, vaivalla rakentamani jarrulevyratkaisu menee romukoppaan, samoin kuin esimerkiksi vaivalla rakennetut pulttikiinnitykset moottorille (joidenkin jopa vaivalla poistamat vanhat hitsatut rakenteet) jne. Siitä huolimatta että itseäni nämä päätökset ja uudelleen rakentaminen turhauttaa, olen päättänyt olla asiasta mainitsematta ja luotan siihen että pitkässä juoksussa koko lajin/luokan kannalta suunta on oikea.
Henkilökohtaisesti äänestin vaihdelaatikon osalta painonlisäyksen puolesta kahdesta syystä:
a) yhtenäisen käytännön puolesta moottorityypistä riippumatta. suorakytkennästä on sallittu lisäpainon kanssa
b) vakio-osien käyttämisen suosimiseksi. Poikkeaminen vakio rakenteesta sallittu lisäpainon kanssa.
c) eksoottiset vaihdelaatikot edelleen sallittu, mikäli haluaa harrastaa rakentamista.
On hyvin ikävää, että tästä aiheutuu muutostarpeita joihinkin autoihin. Mutta toisaalta jos se lisää rakentamisen helppoutta ja houkuttelee uusia jäseniä, niin usken että mielipahasta huolimatta tämä oli hyvä linjaus.
Ihan yhtälailla esimerkiksi, vaivalla rakentamani jarrulevyratkaisu menee romukoppaan, samoin kuin esimerkiksi vaivalla rakennetut pulttikiinnitykset moottorille (joidenkin jopa vaivalla poistamat vanhat hitsatut rakenteet) jne. Siitä huolimatta että itseäni nämä päätökset ja uudelleen rakentaminen turhauttaa, olen päättänyt olla asiasta mainitsematta ja luotan siihen että pitkässä juoksussa koko lajin/luokan kannalta suunta on oikea.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.