moottorien paino/teho/vääntömomentti-tiedot
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
moottorien paino/teho/vääntömomentti-tiedot
Koskapa itse mietin moottorivaihtoehtoja (auton, tällä hetkellä), niin tuli mieleen että ei olisi varmaankaan haitaksi jos kerättäisiin listaa olemassaolevista moottoreista ja niiden painoista/tehoista/väännöistä, sekä mahdollisista sovellettavissa olevista moottoreista tänne vähän listaa?
Ja jos joku tietää hyvän linkin mistä ko. tietoja voi katsella niin sekin olisi hyvä.
Tässä ihan vaan malliksi painoja muutamista moottoreista (lainasin ilmailufoorumilta)..
Kg / Kw / Nm -- MOOTTORI
91/?/? -- VW flat-4 air cooled
98/?/? -- Chrysler 2.2 L4
104/?/? -- Audi 80 1300
109/?/? -- Audi 100 1500
118/?/? -- Peugeot 104 1400
119/?/? -- Citroen 2.0 Douvrin 4
119/?/? -- Peugeot Douvrin 2.0 4
119/?/? -- Renault 2.0 4 Douvrin
122/?/? -- Nissan CA20 FWD
129/?/? -- Chevy Vega L4
132/?/? -- SAAB slant-4
132/?/? -- Triumph slant-4
135/?/? -- BL O L4 OHC
136/?/? -- Chevy Chevette 1.6 SOHC
137/?/? -- Chevy 1.8-2.0 L4
152/?/? -- Audi 2.0 L4
152/?/? -- BL B L4 OHV
157/?/? -- Nissan Z20 NAPS-Z 2.0
159/?/? -- Pontiac L4
165/?/? -- Audi 5
190/?/? -- Ford 2.3 Lima/Pinto L4
---
Jani Haapaniemi
Ja jos joku tietää hyvän linkin mistä ko. tietoja voi katsella niin sekin olisi hyvä.
Tässä ihan vaan malliksi painoja muutamista moottoreista (lainasin ilmailufoorumilta)..
Kg / Kw / Nm -- MOOTTORI
91/?/? -- VW flat-4 air cooled
98/?/? -- Chrysler 2.2 L4
104/?/? -- Audi 80 1300
109/?/? -- Audi 100 1500
118/?/? -- Peugeot 104 1400
119/?/? -- Citroen 2.0 Douvrin 4
119/?/? -- Peugeot Douvrin 2.0 4
119/?/? -- Renault 2.0 4 Douvrin
122/?/? -- Nissan CA20 FWD
129/?/? -- Chevy Vega L4
132/?/? -- SAAB slant-4
132/?/? -- Triumph slant-4
135/?/? -- BL O L4 OHC
136/?/? -- Chevy Chevette 1.6 SOHC
137/?/? -- Chevy 1.8-2.0 L4
152/?/? -- Audi 2.0 L4
152/?/? -- BL B L4 OHV
157/?/? -- Nissan Z20 NAPS-Z 2.0
159/?/? -- Pontiac L4
165/?/? -- Audi 5
190/?/? -- Ford 2.3 Lima/Pinto L4
---
Jani Haapaniemi
Formula Vee:ssä oli ajoviimajäähdytteinen VW boxer ja ajoihan ne niillä (tosin ei varmaan Locostin tehoilla).Dohc4x4 wrote:Ilmajähdytteisellä olis jääny muutenki se ajamine vähiin.
Tuossa esim:
http://homepage.eircom.net/~goconnor/Fvee1/FVee.htm
Joo, eipä ilmajäähykoneesta ole oikein tähän.. tuo lista olikin vaan "malliksi" mitä oli ilmailupuolella mietitty..
Noh.. ford riesa 2.0 sitä sitten tuli hommattua, 5v-laatikolla.
Täytyy miettiä purkuhommia joku päivä, viimeistään sitten kun vaimo kyllästyy katselemaan ko. autoa pihassa
Mietin vielä että mitä noiden jatkoksi keksii..
..hmm, niin ne runkovärkitkin on kyllä vielä siellä kaupassa.. aina tulee vähän takaperin nämä palikat hommattua, toisaalta ei voinut olla käyttämättä halpaa tilaisuutta hyväksi tuon riesan suhteen.
---
Jani Haapaniemi
Noh.. ford riesa 2.0 sitä sitten tuli hommattua, 5v-laatikolla.
Täytyy miettiä purkuhommia joku päivä, viimeistään sitten kun vaimo kyllästyy katselemaan ko. autoa pihassa

Mietin vielä että mitä noiden jatkoksi keksii..
..hmm, niin ne runkovärkitkin on kyllä vielä siellä kaupassa.. aina tulee vähän takaperin nämä palikat hommattua, toisaalta ei voinut olla käyttämättä halpaa tilaisuutta hyväksi tuon riesan suhteen.
---
Jani Haapaniemi
Montako salkoa kutakin? ..öö vai voiko/uskaltaako laskea/katsoa täällä foorumilla esitellyistä excel-taulukoista?Dohc4x4 wrote:Ite hain runkoputket ja pellit seinäjoen hartmannilta.
..Mulla kun ei viä oo sitä kirjaa.. on vaan tuo "uudempi" edes näin alkunälkään hehh

Niin ja paljonko maksoi hartmannilla?
---
Jani Haapaniemi
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Rover / MG K-Series
Moottori käytetään mm Caterhameissa ja muissa urheiluautoissa (Lotus Elise)..
Tässä vähän faktaa:
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en ... ptions.htm
(Moottorin mitat: 501x630x629mm
)
Kuivasumppu järjestelmä löytyy. Kytkinkoppa Fordin Type 9 laatikolle...
Moottori käytetään mm Caterhameissa ja muissa urheiluautoissa (Lotus Elise)..
Tässä vähän faktaa:
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/en ... ptions.htm
(Moottorin mitat: 501x630x629mm

Kuivasumppu järjestelmä löytyy. Kytkinkoppa Fordin Type 9 laatikolle...
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
Mullakin oli toi ensin haaveena, ei tarvinnu hirveesti yllyttää mp-moottorin hankintaan sen jälkeen kun ton foordin koneen toin tallille. Mun mielestä tossa koneessa ei ollu mitään järkeä, ellei jo satu omistamaan kaikkia hiluja ja kokemusta koneesta.jamppa00 wrote:Noh.. ford riesa 2.0 sitä sitten tuli hommattua, 5v-laatikolla.
Täytyy miettiä purkuhommia joku päivä, viimeistään sitten kun vaimo kyllästyy katselemaan ko. autoa pihassa![]()

toivottavasti oli ruisku peli, siinä on paremmat kiertokanget.
Joo, ei ollut ruiskukone vaan kaasari.. noita lohkoja kyllä tuntuu löytyvän joten jos noin on niin voisi vaikka etsiä ruiskukoneisen alakerran, pitää vähän miettiä miten tuon koneen rakentaa ja millä palikoilla.. Kiitos tiedosta.
Tuohon fordsoniin päädyin tietyistä syistä, ehkä myös siksi että siitä on positiivisia kokemuksia
Joskus tuli ajettua kestävyysajojakin fordilla..
Ja fordeja on ollut muutenkin 5 kpl aiemmin, eli kuulemma olen lunastanut jo paikkani yläkerrassa
Osien hinnatkaan ei päätä huimaa. Ja konetta osaa melko moni rakentaa..
Vasemmalle olis tarkoitus laittaa ohjaus, ja nähtäväksi jää tuo moottorin koko että onko se haitaksi vai ei. Onneksi sen tarvitsee vain kerran "sovittaa" sinne ja jos menee niin siellä on sitten, hehh.
Tuohon fordsoniin päädyin tietyistä syistä, ehkä myös siksi että siitä on positiivisia kokemuksia

Joskus tuli ajettua kestävyysajojakin fordilla..
Ja fordeja on ollut muutenkin 5 kpl aiemmin, eli kuulemma olen lunastanut jo paikkani yläkerrassa

Osien hinnatkaan ei päätä huimaa. Ja konetta osaa melko moni rakentaa..
Vasemmalle olis tarkoitus laittaa ohjaus, ja nähtäväksi jää tuo moottorin koko että onko se haitaksi vai ei. Onneksi sen tarvitsee vain kerran "sovittaa" sinne ja jos menee niin siellä on sitten, hehh.
Joo, noinhan sen pitää mennä.
Täytyy lukaista vielä tuo sääntökohta.
Mietin vaan että onko ok jos alakerta ja yläkerta on ruiskukoneesta, niin voiko korvata sen 8-venttiilikannen joskus jostain toisesta sierrasta otetulla 8-venttiilikannella? Esim. juuri kaasarikoneesta otetulla? ..eli haen tällä vähän sitä että onko noissa kansissa eroa ja voiko näin sääntöjen puitteissa menetellä?
..tietäisi vaan haalia muutaman kannen hyllylle varaosiksi/tulevaisuuuteen.
...ainakin tuon laatikon ym. saa nyt tuosta autosta
Täytyy lukaista vielä tuo sääntökohta.
Mietin vaan että onko ok jos alakerta ja yläkerta on ruiskukoneesta, niin voiko korvata sen 8-venttiilikannen joskus jostain toisesta sierrasta otetulla 8-venttiilikannella? Esim. juuri kaasarikoneesta otetulla? ..eli haen tällä vähän sitä että onko noissa kansissa eroa ja voiko näin sääntöjen puitteissa menetellä?
..tietäisi vaan haalia muutaman kannen hyllylle varaosiksi/tulevaisuuuteen.
...ainakin tuon laatikon ym. saa nyt tuosta autosta
