PN 745 FIN
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
PN 745 FIN
Tervehdys Salosta ja kiitokset foorumille pääsystä!
Kuljettajan nimi: Pekka Nurmi
Ikä: -79
Paikkakunta: Salo
Lyhyt kertomus itsestään: Aloitteleva rakentaja/autourheilija. Aikaisempi kokemus: lähinnä tullut kokeiltua kartingia, kaksipyöräisiä, moottoriurheilun seuraamista ja enemmän tullut harrasteltua ajosimulaattoreita ja fillareita.
Auto
Rungontekijä: Itse
Moottori (viritysaste): Opel X16XEL
Akselisto: Taunus / Volvo/ Lada
Jarrut: -
Iskarit: GAZ
Lyhyt kertomus projektista: Auto on valmis kisoihin 2020-kaudelle.
Kuljettajan nimi: Pekka Nurmi
Ikä: -79
Paikkakunta: Salo
Lyhyt kertomus itsestään: Aloitteleva rakentaja/autourheilija. Aikaisempi kokemus: lähinnä tullut kokeiltua kartingia, kaksipyöräisiä, moottoriurheilun seuraamista ja enemmän tullut harrasteltua ajosimulaattoreita ja fillareita.
Auto
Rungontekijä: Itse
Moottori (viritysaste): Opel X16XEL
Akselisto: Taunus / Volvo/ Lada
Jarrut: -
Iskarit: GAZ
Lyhyt kertomus projektista: Auto on valmis kisoihin 2020-kaudelle.
Last edited by Pekka Nurmi on 07 Nov 2019, 21:37, edited 1 time in total.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: PN 7xx FIN
FU putkia älä vedä kiinni ennen kuin alataka tukivarsikorvat paikoillaan.
avo iskarit merlin Motorsport englannista tai kellosalolta
tukivarsiputki voi olla saumallista
jos tekniikka vielä avoin niin konehuoneen vinotuki kans heftiin aluks kunnes tekniikkaa sovittelet
tee autosta mahdollisimmanc kevyt heti alusta alkaen...toi 2mm runkokama sotii hieman sitä vastaan mutta jatkossa sitä 5mm lattarautaa sit vähemmän....
avo iskarit merlin Motorsport englannista tai kellosalolta
tukivarsiputki voi olla saumallista
jos tekniikka vielä avoin niin konehuoneen vinotuki kans heftiin aluks kunnes tekniikkaa sovittelet
tee autosta mahdollisimmanc kevyt heti alusta alkaen...toi 2mm runkokama sotii hieman sitä vastaan mutta jatkossa sitä 5mm lattarautaa sit vähemmän....
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
Kiitos vinkeistä. Fu:t on heftillä vasta kiinni. Pyöröputket mulla on 1,5millistä. Täytyy yrittää tehdä kevyttä rakennetta jatkossa. Ensi viikolla saatan päästä konetta sovittamaan. Viikonloppu menee mökkeillessä, ja yritän opiskella täältä foorumilta lisää tietoa.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: PN 7xx FIN
Ladan olka-akseleita ei tainnut kukaan vielä käyttää, mutta kyllä ne saa sopimaan, jos intoa riittää.
Taunuksen olkiin löytyy suoraan kevyempiä napoja ja jarruja. Ladaan ne joutuu itse sovittamaan.
Melkein jokaisessa autossa on vähän erilaiset tukivarret. Vanteiden leveydet ja offsetit vaikuttaa varsien pituuksiin.
Kannattaa melkein ekaks hankkia vanteet ja sen mukaan tekee tai ostaa tukivarret.
Taunuksen olkiin löytyy suoraan kevyempiä napoja ja jarruja. Ladaan ne joutuu itse sovittamaan.
Melkein jokaisessa autossa on vähän erilaiset tukivarret. Vanteiden leveydet ja offsetit vaikuttaa varsien pituuksiin.
Kannattaa melkein ekaks hankkia vanteet ja sen mukaan tekee tai ostaa tukivarret.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
Projekti on ollut hieman tyhjäkäynnillä vielä mutta olka-akselit napoineen+jarruineen löytyi onneksi kuitenkin kylkeen kolaroidusta Tanarista. Purin mukaan myös kardaanin, perän ja pienen VW-syylarin, kun halvalla sain.
En tiennyt viikko sitten vielä tarkkaan, kannattaako Taunus-perää harkitakkaan Locostiin. Kyseessä on yleisempi saku, pikku-atlas eli Köln-malli. Ilmeisesti ei ole niin kestävä, kuin enkkuperä tai iso atlas? Perän leveys taitaa olla melko rajoilla, että sopivilla vanteilla saa sopimaan sääntöihin. Lukkojakaan ei taida olla siihen kovin hyvin saatavilla? Ford-napoja olisi nyt kuitenkin tarkoitus käyttää ja sopivan kevyet ja tehokkaat levyjarrut. Mitä mieltä olette kannattaako Taunus-perä hyödyntää jollain tavalla, ja yrittää löytää siihen lukkoa/kestävämpää osaa, vai investoida suoraan johonkin muuhun edukkaaseen Ladan tai Volvon perään? Periaatteessa voisin harjoitella korvakkeiden hitsaamisen tuolla halvalla akselilla, ja laittaa sen autoon ekaksi "testausperäksi", ennenkuin pilaan heti jonkun kalliin banjon.
Hiljalleen olen sovitellut konetta ja vaihdelaatikkoa runkoon. Ja ekat pulttikiinnitteiset mottorinkannakkeet on tekeillä. Löytyi myös tilava halli käyttöön edullisesti, joten pian rakentaminen käynnistynee toden teolla.
Marko, kiitos tarjouksesta. Voisin tullakin autoasi katsomaan jossain vaiheessa, joten soittelen. Huomenna täytyy liittyä HGR-kisan yleisöön.
En tiennyt viikko sitten vielä tarkkaan, kannattaako Taunus-perää harkitakkaan Locostiin. Kyseessä on yleisempi saku, pikku-atlas eli Köln-malli. Ilmeisesti ei ole niin kestävä, kuin enkkuperä tai iso atlas? Perän leveys taitaa olla melko rajoilla, että sopivilla vanteilla saa sopimaan sääntöihin. Lukkojakaan ei taida olla siihen kovin hyvin saatavilla? Ford-napoja olisi nyt kuitenkin tarkoitus käyttää ja sopivan kevyet ja tehokkaat levyjarrut. Mitä mieltä olette kannattaako Taunus-perä hyödyntää jollain tavalla, ja yrittää löytää siihen lukkoa/kestävämpää osaa, vai investoida suoraan johonkin muuhun edukkaaseen Ladan tai Volvon perään? Periaatteessa voisin harjoitella korvakkeiden hitsaamisen tuolla halvalla akselilla, ja laittaa sen autoon ekaksi "testausperäksi", ennenkuin pilaan heti jonkun kalliin banjon.
Hiljalleen olen sovitellut konetta ja vaihdelaatikkoa runkoon. Ja ekat pulttikiinnitteiset mottorinkannakkeet on tekeillä. Löytyi myös tilava halli käyttöön edullisesti, joten pian rakentaminen käynnistynee toden teolla.
Marko, kiitos tarjouksesta. Voisin tullakin autoasi katsomaan jossain vaiheessa, joten soittelen. Huomenna täytyy liittyä HGR-kisan yleisöön.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: PN 7xx FIN
Perä joko Ladasta tai Fordin enkkuperä. Kölniläistä ei kannata miettiä juuri niistä syistä mitä itsekin mainitsit. Atlas tai Volvo on OK, mutta turhan painavia.
Jarruiksi riittää hyvin Taunuksen omat levyt, navat ja satulat.
Jarruiksi riittää hyvin Taunuksen omat levyt, navat ja satulat.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: PN 7xx FIN
Taunuksen olkiin löytyy Wilwoodin bolt-on settiä niin edullisesti että en ihan heti alkais valurautasia satuloita laittamaan, toki välttämättömät ne ei ole voi taunuksen jarruja käyttää jos haluaa.
sakuakseli korkeintaan johonkin koekasausvaiheeseen.
sakuakseli korkeintaan johonkin koekasausvaiheeseen.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
Hiljaista on ollut tänne raportoinnin suhteen, mutta homma etenee pikkuhiljaa ja toivon mukaan kohta on auto pyörillään. Tekniikka on toistaiseksi vähän isoa ja painavaa, mutta saattaa vaihtua vielä ainakin vaihdelaatikon ja taka-akselin osalta. Tuossa vähän rakennuskuvia, ja pari kuvaa rengasmallinnuksesta simulaattoria varten Marko T:n MT734:n luona:
https://photos.app.goo.gl/Vk4ZSvvl8QFYUqV63
https://photos.app.goo.gl/Vk4ZSvvl8QFYUqV63
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
Salossa heräsi henkiin uusi Locost viikonloppuna!
https://www.youtube.com/watch?v=dPy2ejhAPoA
Pieniä kytkentähaasteita oli Tatechin ohjausboksin kanssa, mutta nyt kone käynnistyy ja käy suht hyvin. Lambda näyttää liian laihaa, mutta kone tuntuu käyvän rikkaalla. Syynä taitaa olla että kollektori vuotaa 4 putken liitoksesta keskeltä.
Moottorina on nyt remontoitu ja kevyesti viritetty Ooppelin 1.6 16V. Imupuolella on toistaiseksi moottoripyörän 37mm kaasarit
Vielä ainakin on tekemättä:
-Etujarrujen kunnostus/vaihto
- Kardaanin saumojen hitsaus
-Kytkimessä ehkä väärän kokoinen sylinteri
-Peltiosia, mm. konepelti ja etusivut, takaosa
-Turvakaariin alaputki
-Kaarien ja muiden osien maalaus
-Valojen, mittarien ja loppujen sähköjen rakentamista
-Penkki, sammutin ym.lisävarusteita
-katsastus ja moottorin tarkempi säätäminen
https://www.youtube.com/watch?v=dPy2ejhAPoA
Pieniä kytkentähaasteita oli Tatechin ohjausboksin kanssa, mutta nyt kone käynnistyy ja käy suht hyvin. Lambda näyttää liian laihaa, mutta kone tuntuu käyvän rikkaalla. Syynä taitaa olla että kollektori vuotaa 4 putken liitoksesta keskeltä.
Moottorina on nyt remontoitu ja kevyesti viritetty Ooppelin 1.6 16V. Imupuolella on toistaiseksi moottoripyörän 37mm kaasarit
Vielä ainakin on tekemättä:
-Etujarrujen kunnostus/vaihto
- Kardaanin saumojen hitsaus
-Kytkimessä ehkä väärän kokoinen sylinteri
-Peltiosia, mm. konepelti ja etusivut, takaosa
-Turvakaariin alaputki
-Kaarien ja muiden osien maalaus
-Valojen, mittarien ja loppujen sähköjen rakentamista
-Penkki, sammutin ym.lisävarusteita
-katsastus ja moottorin tarkempi säätäminen
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
Kyllä täytyy jossain vaiheessa päästä kisoihin kokeilemaan. Yritys on kova saada auto valmiiks ja radalle.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 8
- Joined: 20 Jul 2017, 16:28
Re: PN 7xx FIN
No nyt on käyty Alastarolla ajamassa ekat testit autolla. Maalaukset ja etulokarit vielä puuttui, motti kaipaa vielä säätöä dynolla, muuten kaikki tuntui toimivan yllättävän hyvin. Fiilis olis mahtava, kun tajuaa että itse rakennettu auto toimii ja kääntyy hienosti mutkiin. Vanteet ja jarrut saattaa vielä vaihtua, ja kaasarit ruiskusysteemiin. Ja ensi talvena varmaan sovitetaan Ladan akselia ja pienempää vaihdelaatikkoa. Keväällä tuli suoritettua jo rataleima-tutkinto, auton katsastuskortti ja traileri pitäisi hommata jostain, niin sitten voisi pienen treenailun ja säätelyn jälkeen ajatella kilvan ajoa. Alunperin on ollut tavoitteena saada auto valmiiksi siihen kun Kymiringi valmistuu, ja nyt näyttää että sinne voi päästä kisaamaan
- Attachments
-
- 20190610_181619.jpg (4.76 MiB) Viewed 9414 times