Donor-osat 2008?

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Donor-osat 2008?

Post by Tony »

Noniin, about kaikki foorumin aiheisiin liittyvät ketjut luettu ja 100+ sivua maailmallakin.

Muutama tarkentava tai jopa tyhmä kysymys kun valtaosa näistä luovuttaja-autoista on ennestään tuntemattomia:

1. olka-akselit: Taunuksen käypäset vuosimallit? Onko 70-82 ok (Cortina III, IV, V valmistusväli)?

2. etujarrut: kannattaa Taunuksen etujarrut jättää samantien ottamatta jos radalle mielii (jos maksaa centtiäkään)? Onko jotain niihin liittyvää joka kumminkin pitäisi olla tallella?

3. ohjausvaihde: kirjassa Escort MK I tai II. Maailmalla foorumeissa puhutaan, että sillä saa hienon bump steeringin aikaiseksi, joka hankala korjata. Sierran o-vaihde taas helpompi tältä osin. Kommentteja? Asia, jota ei kannata miettiä?

4. rattiakseli nivelineen: Sierra? Vuosimallilla väliä? Vai joku muu?

5. Fordin taka-akselit: Escort vai joku muu? Mikä on enkkuakseli? Mikä on ns. iso Atlas? Suosituksia?

6. Ladan taka-akselit: mistä mallista? Kaikki 1xxx tai 210x -mallien akselit ok?

7. joku muu taka-akseli?

8. levyjarrut taakse: miten em. akseleihin helpoiten jos ei vakiona? Mihin helpoin/halvin?

En keksi nyt muuta käytettynä hommattavaa (paitsi kone ja loota) mutta näillä tiedoin alkuun. Kaikki vinkit tervetulleita.

Kiitos.
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Re: Donor-osat 2008?

Post by PMC »

1. olka-akselit: Taunuksen käypäset vuosimallit? Onko 70-82 ok (Cortina III, IV, V valmistusväli)?

Juuri noin!

2. etujarrut: kannattaa Taunuksen etujarrut jättää samantien ottamatta jos radalle mielii (jos maksaa centtiäkään)? Onko jotain niihin liittyvää joka kumminkin pitäisi olla tallella?

Varmaan Taunuksenkin jarruilla pysähtyy, kun on kunnon palat. Satulat ovat vaan turhan painavat.

3. ohjausvaihde: kirjassa Escort MK I tai II. Maailmalla foorumeissa puhutaan, että sillä saa hienon bump steeringin aikaiseksi, joka hankala korjata. Sierran o-vaihde taas helpompi tältä osin. Kommentteja? Asia, jota ei kannata miettiä?

Jousituksen liikkeet niin lyhyet, joten ei kauheasti merkitystä. Sierran hammastanko aivan liian leveä meidän sääntäjen mukaiseen runkoon.

4. rattiakseli nivelineen: Sierra? Vuosimallilla väliä? Vai joku muu?

Sierra käy oikein hyvin, vuosimallilla ei varmaan väliä. Saa sovitettua varmaan lähes mistä tahansa autosta.

5. Fordin taka-akselit: Escort vai joku muu? Mikä on enkkuakseli? Mikä on ns. iso Atlas? Suosituksia?

Enkkuakseli = Ford English akseli, joka nimensä mukaisesti tehty saarivaltiossa. Purkautuu eteenpäin. Melko kevyt ja kohtuu kestävä. Välityksiä ja lukkoja löytyy.

Iso Atlas ollut käytössä isomoottorisissa Capreissa sekä ralli Escorteissa. Vahva ja painava. Kalliit osat.

6. Ladan taka-akselit: mistä mallista? Kaikki 1xxx tai 210x -mallien akselit ok?

Halvat osat (lähinnä lukko). Lähes yksi yhteen kopio "enkkuperästä"
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

1. OK
2. Tarkoitus on jotain muuta laittaa jokatapauksessa mutta siis mitään osia ei tarvitse? OK
3. OK, eli suosiolla Escort.
4. OK
5. OK
6. Entäs nuo mallit? Kaikki samaa?

Kiitos!
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Tässä vielä keskustelun vuoksi esimerkkikuvat enkkufoorumilta (J.Ison) tuosta Sierran ohjausvaihteesta vs Escort. Tekijä puhui rungon olevan varsin lähellä kirjan versiota ("bookish"). Tiedä sitten onko etupäässä muutoksia. Paljaalla silmällä näyttää mittasuhteiltaan vakiolevyiseltä.

Escort:
Image

Lyhennetty Sierra:
Image

Mun silmään tuo Sierran rackin runko on lyhyempi kuin Escort? Lyhennyksellä varmasti tarkoitetaan vain noiden hammastankojen päiden lyhentämistä, jolloin raidetangoista tulee pidempiä? Onko tuon prokkiksen logiikka mielestänne ok? En ymmärrä itse rackin leveyden ja raidetankojen pituussuhteiden vaikutusta.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Image

Ettei vain olisi keskeltä lyhennetty tuota Sierran hammastankoa... Keskellä oleva sileä osa olisi sorvattu "paikka".
Jos vain lyhentää hammastankoa niin liikevara pienenee.

Lyhyellä hammastangolla pyritään siihen etteivät renkaat kääntyilisi joustoliikkeen takia - tämä on se "bumb steer". Eli että raidetangon nivel ja tukivarsien nivelpisteet olisi hyvä olla suurin piirtein samalla linjalla.
kms
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 34
Joined: 19 Mar 2007, 23:31
Location: Raisio

Post by kms »

Hammastangon päässä oleva nivel tulisi saada mahdollisimman lähelle eturipustuksien nivelpisteitä (kuten myös raidetangonpään ja navan nivelpisteet) näin BumbSteer saadaan minimoitua. Mutta kuten jo yllä todettiin ovat joustoliikkeet niin pieniä, ettei käytännön merkitys ole valtava käyttipä kumpaa tapaa tahansa.
The older I get, The faster I was.
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

multanen wrote:Ettei vain olisi keskeltä lyhennetty tuota Sierran hammastankoa...
Joo, siltä se kieltämättä näyttää. Eli turhan iso projekti ongelmaan, joka ei välttämättä ole järisyttävä.
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Onko ne Ladan lukot kaikki tuotettu käytännössä 1 kerrallaan vai myykö niitä joku Suomessa?

Koitan tässä selvittää josko löytäisin venättältä jonkun lähteen noille mutta jos saatavuus on hyvä niin turhaa hommaa.
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Kokeillaanpa jos 3. kerta toden sanoisi: Eli onko ihan sama mistä Ladasta se on peräisin (kaikki samoja tms) vai onko joku malli suositeltavampi? En ole laatokan akselia ikinä nähnykään eikä viitsisi semmosta ostaa summanmutikassa.

Kiitos.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Post by multanen »

Tony wrote:Kokeillaanpa jos 3. kerta toden sanoisi: Eli onko ihan sama mistä Ladasta se on peräisin (kaikki samoja tms) vai onko joku malli suositeltavampi? En ole laatokan akselia ikinä nähnykään eikä viitsisi semmosta ostaa summanmutikassa.

Kiitos.
Ladoissa on erilaisia perävälityksiä. Mikä on sopiva riippuu sitten mm. moottorista ja vaiheistosta. Kattele tuolta: http://www.ladakerho.fi/info/muut/voimansiirto.htm#002

Itsekin saattaisin auton koneiseen laittaa Ladan perän. Mopon koneiseen enkkuperä koska löytyy ne pitemmät välitykset niitä kaipaaville (jopa 3.54).
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Ko. linkin tekstistä ja sanomastasi vedän sen johtopäätöksen, että mötikkää on vain yhtä plaatua ja erot välityksessä. Näinkö? Kiitos.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Käsittääkseni perät kaikissa samat ja ero vain välityksissä. Itsellä on tulossa auto Fiatin taka-akselilla, johon Ladan perä menee suoraan kiinni.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Post by Jari Kauttonen »

Tuolta esim saa uutta laatuskan lukkoa:
http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/hinnasto.htm

Itse pistin ilmon tuonne ladakerhon sivulle ja toinen vastaaja tarjosi mulle lähes täydellisen paketin, eli perä ja lukko ja hintakin oli kohdillaan.

Muistutukseksi, Fiatin lukko sopii laatoskan perään vain rattaan kiinnitys reikiä avartamalla, eli melko helpolla.

Ja kyllä noihin laatoskan periin saa ihan mitä välitystä haluaa vaikka 2.0 kunhan tilailee koneistamosta
Post Reply