Uniball's

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
User avatar
Tero Kellosalo
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 259
Joined: 18 Sep 2006, 09:03
Location: Toholampi
Contact:

Uniball's

Post by Tero Kellosalo »

Oottako käyttäny edessä 10 vai 12mm palloja :?:
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

10mm. Mut ei kai kannattais käyttää niin pieniä kun ahveniston varikolla ihmettelivät kovasti kun vastaavia yritin ettiä. Ei kuulemma voi kestää.

10mm on ihan ok, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin 12mm alatukivarteen koska alatukivarressa on suurimmat kuormat.
markku

Post by markku »

no käyttää ne formuloissa 8mm mutta ei luultavasti ihan rautakauppa laatua. omaan autoon en ikinä laittas edes 10mm palloja. en usko niiden kestävän kovin pitkään retuutusta. alkaen 12mm suosittelisin minäkin. itsellä käytössä 14mm pallot niihin saa hyvin holkit sisään 10mm pulteille. meillä oli valmiiksi osia 14mm palloille se vaikutti niiden käyttöön ottoon.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Post by Tomi Jutila »

14mm tulossa...
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Morjens, voisko joku pistää näkyviin setin noita osia ja lyhyesti selittää mikä mikäkin on (sen nivelpään lisäksi) ja millaisia te yleensä käytätte missäkin?

Kuvia Locost-toteutuksista auttaisi myös hahmotuksessa.

Kiitos.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Tukivarren sisäpäässä on käytetty muovi, uretaani tai uniball niveliä. Ulkopäissä palloniveliä tai raidetangon päitä.

Uniball nivelillä saa sääntöjen mukaan 3% painolisän, siksi kaikki eivät tahdo niitä käyttää.

Kuva:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com/2 ... uivat.html
Tony
Uusi jäsen
Uusi jäsen
Posts: 11
Joined: 10 Mar 2008, 23:23

Post by Tony »

Kiitti, kerrankin senverran iso kuva, että saa selvää. Eli siis etutukivarsissa ja varmaankin myös takana pitkittäisissä? Tällä laskennalla siis 16kpl per auto?

Jos näin niin se selittää sen kun joku kirjoitti jossain ketjussa, että oli hakenut niitä 30+ kpl ja minä ihmettelemään, että mihin ihmeeseen ne kaikki menee ;) Oli varmaan 2 sarjaa?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Post by Johan Svahn »

halvalla ei kannata ostaa!! kunnon racing uniball on aika kallis ja se kestää paljon paremmin kun teollisuus uniball ;)

esim. Aurora, NMB jne.

http://www.raceparts-direct.com/product ... p=National
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

16 + panhard, eli yhteensä 18.

Ja jos noita racing osia ostaa niin kannattaa varmistaa että ovat racing linjastosta, auroraltakin löytyy ns. traktorikamaa.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Jos laskelmia noiden nivelistä tekee niin kannattaa ottaa huomioon että mikäli valmistaja antaa vain yhden arvon, on se yleensä radiaalisen, eli uniball nivelen suuntaisen, kuorman kesto.

Aksiaalista voimaa, eli voimaa siihen suuntaan joka pyrkii työntämään nivelen ulos pesästään, nivelet kestävät yleensä vain riippuen valmistajasta n. 20% radiaalisesta.

Tämä on ongelmana locostin etupäässä, jossa nivelet asennetaan pystysuuntaan.
Post Reply