Terve
Olen useamman vuoden harkinnut nopean rataluokan harrastamista ja törmännyt moneen kertaan myös tähän Locost autoluokkaan. Kilpaileminen kiinnostaa, onhan se yksi osa koko autourheiluharrastusta.
Tunnen tuon sääntöoppaan josta voisi lähteä omaa autoa rakentamaan, mutta rehellisyyden nimissä en ole yhtään varma riittääkö inspiraatio saatika onko minulla mahdollisuus tilojen puolesta lähteä niinkin mittavaan projektiin. Oli tai ei, niin lisätietoja kaivattaisiin koskien kokonaisuutta. Eli olisin kiinnostunut kuulemaan mistä kokoonpanosta olisi hyvä aloittaa. Osien haaliminen yksi kerrallaan ei välttämättä kiinnosta, eikä osaaminenkaan riitä tässä vaiheessa, minkä takia olen harkinnut valmiin rungon tai viivalle valmis auton hankkimista.
Jos tiloja olisi pääkaupunkiseudulla tarjolla, niin kiinnostusta koko auton omatoimiseen rakentamiseen kyllä on. Onhan se itse rakentaminen kuitenkin osa tämän luokan harrastuksen suolaa.
Kirjat kertoo omaa kieltään kustannuksista, mutta mikä on todellisuus. Eli minkälaisella budjetilla on järkevää lähteä rakentamaan omaa autoa tai runkovalmiiseen autoon hakemaan osia kasaan? Tavoitteena on tehdä/toteuttaa kilpailukykyinen auto, joka kestää.
Kiitos kun autatte kokematonta, mutta kiinnostunutta aloittelijaa!
Locost kiinnostaa
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Locost kevyellä R1 tekniikalla, kevyimmillä ja tehokkaimmilla jarruilla+muulla vastaavala tekniikalla. Alustalla joka on geometrialtaan suunniteltu kilvan ajoa varten, maksaa hyllystä osina 10t€ Tonni lisää niin saat sen valmiina omalla värityksellä ja pistän vielä bensat eka kisaan. Reilua eikö totta.
Ipeltä loppu rata huumori! Mutta tekniikka jäi.
Siis huippu tekniikka, oikea geometria alustassa, luokan mukaan maksaa noin 10-12000&, jos haluat siirtyä heti huipulle.
Siis olla ekana maalissa ennen Markkua!
Mutta ihan kelvollisen auton saa jo varmaan 6000€. 







I don`t drive FAST I fly LOW!
loppuko ratahuumori lisenssi murheisiin vai mihin?
meikäläisen ohittamiseen ei paljon vaadita
. kohtuu autollakin jos omaa hyvät ranteet
. mäkisen kädet ja kankkusen jalat vai mites se menikään
. älkää nyt helvetissä meikäläisen vauhtiin verratko
näillä kun pitäs mennä paaaaljon kovempaa
.
meikäläisen ohittamiseen ei paljon vaadita





Last edited by Anonymous on 26 Sep 2006, 22:43, edited 1 time in total.


ja jos on jotain oikestaan ihan mitä vain kysyttävää niin vastailen mielelläni kysymyksiin. olen ollut kahdessa ja puolessa synnytyksessä mukana joten kannatta ennemmin soittaa kuin hakata päätä seinään, niin mulle kuin muillekkin. Pasi Tervola 040-5573049 kannus

Selvitin tänään asiaa aamusta lisää kaverin kanssa ja saatiin sellainen kuva että UK:sta olisi saatavilla uusia runkoja 500 euron hintaan. Tämä siis perustuu ihan puhtaasti kaverin selvitykseen, joten en väitä mitään.
Rakennustila on tietenkin edelleen se ongelma.
Moottorinpyörän konetta olen itsekin katsellut, se kun tuntuu olevan ajan trendi ja näyttää ainakin netistä saatujen videoiden perusteella aika makeelta menolta.
Mutta konkreettisesti itse projektiin.
- Tässä vaiheessa 8-10 K euron heittäminen kertaheitolla ei ole mahdollista
- Kun tuota rakennustilaakaan ei ole eikä siis mahdollisuuksia alkaa tekee jotain jigejä ja hitsailla juttuja, niin ilmeisesti valmisrungon ostaminen aiheellista
- Mistä lähteä keräämään osia ja mistä saisi sen prätkän koneen tuohon?
- Onko talvikuukaudet riittävä aikataulu saada auto kasaan
- Kellään mitään linkkejä Suomalaisiin maahantuojiin/valmistajiin joilta voisi kysyä uusia tai käytettyjä osia?
Täytyy tutustua projektiosioon tarkemmin. Pahoittelen jos kysyn sellaista joka jo jostain löytyy, mutta kuten niin monesti autourheilun kanssa, kaikki tieto pitää saada ja heti
Niin ja sellainen juttu vielä taustalla, että mulla on mahdollisesti yhteistyökumppani, jonka kautta mittaristot, sähkölaitteet, bensatankit, penkit, turvakamat, ratti jne. tulisivat vastapalveluksena yhdestä duunista. Tämä ilmeisesti vaikuttaa aika paljon kokonaiskuluihin.
Eikä kenenkään kannata mun ajotaitoja pelätä, kädettömänä syntynyt ja jalatkin on eri paria
Rakennustila on tietenkin edelleen se ongelma.
Moottorinpyörän konetta olen itsekin katsellut, se kun tuntuu olevan ajan trendi ja näyttää ainakin netistä saatujen videoiden perusteella aika makeelta menolta.
Mutta konkreettisesti itse projektiin.
- Tässä vaiheessa 8-10 K euron heittäminen kertaheitolla ei ole mahdollista
- Kun tuota rakennustilaakaan ei ole eikä siis mahdollisuuksia alkaa tekee jotain jigejä ja hitsailla juttuja, niin ilmeisesti valmisrungon ostaminen aiheellista
- Mistä lähteä keräämään osia ja mistä saisi sen prätkän koneen tuohon?
- Onko talvikuukaudet riittävä aikataulu saada auto kasaan
- Kellään mitään linkkejä Suomalaisiin maahantuojiin/valmistajiin joilta voisi kysyä uusia tai käytettyjä osia?
Täytyy tutustua projektiosioon tarkemmin. Pahoittelen jos kysyn sellaista joka jo jostain löytyy, mutta kuten niin monesti autourheilun kanssa, kaikki tieto pitää saada ja heti

Niin ja sellainen juttu vielä taustalla, että mulla on mahdollisesti yhteistyökumppani, jonka kautta mittaristot, sähkölaitteet, bensatankit, penkit, turvakamat, ratti jne. tulisivat vastapalveluksena yhdestä duunista. Tämä ilmeisesti vaikuttaa aika paljon kokonaiskuluihin.
Eikä kenenkään kannata mun ajotaitoja pelätä, kädettömänä syntynyt ja jalatkin on eri paria

Tervehdys!
Koska itse en rakenna locostia, niin voin näin ollen laukoa "täyden tietämättömyyden antamalla varmuudella" kommentteja kustannuksista
Itse olen ymmärtänyt autojen rakentamisen kustannuksien minimoimisen lähtevän kahdesta perusajatuksesta.
1) Oman/kavereiden työn osuuden pitäminen mahdollisimman korkealla. Eli se työ, josta joudutaan maksamaan, pidetään mahdollisimman pienenä.
2) Käytetään mahdollisimman paljon vakioautojen osia.
Itse olen seurannut pmc-motorsportin locost-rakentamista melko tarkasti ja samoin Kellosalon auton rakentamista. Autoja on rakennettu jonkin verran eri filisofioiden pohjalta ja se varmasti näkyy myös kustannukissa. Laineen autoa on rakennettu oman käsitykseni mukaan melko pitkälle noiden kahden yllä olevan perusperiaatteen mukaisesti. Oleellista on kuitenkin se, että jokainen rakentaa autoaan omien tavoitteiden/halujen ja resurssien valossa. Itsestä tuntuisi aika kovalta laittaa valmistuvaan autoon heti kiinni rakennusvaiheessa 8-10 t€
t, Ari
Koska itse en rakenna locostia, niin voin näin ollen laukoa "täyden tietämättömyyden antamalla varmuudella" kommentteja kustannuksista

1) Oman/kavereiden työn osuuden pitäminen mahdollisimman korkealla. Eli se työ, josta joudutaan maksamaan, pidetään mahdollisimman pienenä.
2) Käytetään mahdollisimman paljon vakioautojen osia.
Itse olen seurannut pmc-motorsportin locost-rakentamista melko tarkasti ja samoin Kellosalon auton rakentamista. Autoja on rakennettu jonkin verran eri filisofioiden pohjalta ja se varmasti näkyy myös kustannukissa. Laineen autoa on rakennettu oman käsitykseni mukaan melko pitkälle noiden kahden yllä olevan perusperiaatteen mukaisesti. Oleellista on kuitenkin se, että jokainen rakentaa autoaan omien tavoitteiden/halujen ja resurssien valossa. Itsestä tuntuisi aika kovalta laittaa valmistuvaan autoon heti kiinni rakennusvaiheessa 8-10 t€
t, Ari
yhtään turhaa kysymystä ei ole
. mutta sillä meinasin että projekti osiossa olis hintoja
mahdolliset uudet hinta tiedot samassa paikassa niin uusien tekiöiden olisi helpompi saada tietoa yhdestä paikasta.
tekee ensin auton valmiiksi halvemmista osista(esim jarrut) että saa auton ajoon. sitten kun on painetta takataskussa hommaa parasta mitä rahalla saa.
mopon koneiden tuontiin olen kysellyt joppareiden kiinnostusta. koska uskon mopon koneiden jonkun verran yleistyvän painonsa takia. esim saksassa on kolari pyöriä hyvin saatavana ja jos kielitaito riittää niin tulee halvemmaksi tilata suoraan.
mecomax ja autosähkö kellosalo tekee suomessa osia. kellosalolta myös iskarit. linkeistä löytyy
.
valmistuminen riippuu paljonko voi aikaa käyttää talvella
.jos nyt rupee tarmokkaasti tekemään niin pitäs olla kevääksi valmis.on joitain autoja tehty toista vuottakin. tekniikan sovittaminen/etsiminen on kaikista aikaa vievintä hommaa.
noista osista joita voit saada yhteistyö kumppanin kautta kertyy iso säästö
.
joo ei varmaan kenenkään vauhtia pelätä
. mutta porukka luulee pian ettei nää mene mihinkään jos meikäläisen vauhtia kattovat. muistakaa että näillä pitäisi oikeasti päästä kovaa 


tekee ensin auton valmiiksi halvemmista osista(esim jarrut) että saa auton ajoon. sitten kun on painetta takataskussa hommaa parasta mitä rahalla saa.
mopon koneiden tuontiin olen kysellyt joppareiden kiinnostusta. koska uskon mopon koneiden jonkun verran yleistyvän painonsa takia. esim saksassa on kolari pyöriä hyvin saatavana ja jos kielitaito riittää niin tulee halvemmaksi tilata suoraan.
mecomax ja autosähkö kellosalo tekee suomessa osia. kellosalolta myös iskarit. linkeistä löytyy

valmistuminen riippuu paljonko voi aikaa käyttää talvella

noista osista joita voit saada yhteistyö kumppanin kautta kertyy iso säästö

joo ei varmaan kenenkään vauhtia pelätä



tällä hetkellä on autoja rakenteilla sen verran monta , että palikoiden yhteensopivuus ongelmat on helppo ratkoa puhelimitse. ei tarvitse välttämättä keksiä pyörää uudelleen koska joku on jo sen keksinyt.
tarkoitan lähinnä ongelma tilanteita, esim. autojen lämmöt, jarrut välitykset, ohjauslaitteet, jne.jne