Lainaus AKK:n tiedotteesta 5/2008 :
7.1 Tärkeimpiä sääntömuutoksia vuodelle 2009
"Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla. Käsisammuttimen tarkastusväliksi tulee yksi vuosi."
Sammuttimen kiinnitys
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Sammuttimen kiinnitys
Pete
0405883436
0405883436
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Sinänsä aika outoa, että AKK ottaa säännöissään mitään kantaa sammuttimien tarkastusväliin, koska se on jo lakipykälissä aika tarkasti määritelty. Toi yksi vuosihan on ehdoton maksimi tarkastusvälille jos sammuttinta säilytetään esim ulkotiloissa. Tarkastaja voi määritellä tarkastusväliksi vaikka puoli vuotta, jos kokee, että olosuhteet sen vaativat.
Noh... käytännössähän se on toi vuoden leima, mutta periaatteessä vähän outoa.
Noh... käytännössähän se on toi vuoden leima, mutta periaatteessä vähän outoa.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Täytyy myöntää, että en tiedä kilpa-autoissa käytettävista kiinteistä järjestelmistä mitään. Paineastia määräykset tietenkin pätee niihinkin, mutta niiden tarkastuksista mulla ei ole tietoa. Täytyykin yrittää selvittää ihan mielenkiinnosta.
Multahan löytyy luvat käsisammuttimiin ja kiinteisiin kaasusammutus järjestelmiin... ihan tiedoksi kaikille vaan jos joku sen alan systeemejä tarvitsee.
Multahan löytyy luvat käsisammuttimiin ja kiinteisiin kaasusammutus järjestelmiin... ihan tiedoksi kaikille vaan jos joku sen alan systeemejä tarvitsee.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Moro Mika,
heitäppäs ehdotus Locost mallisesta kiinteästä järjestelmästä. Vois olla ihan asiaa jos hinta ja paino ei karkaa vallan käsistä...
TVenesysteemeistä voitas jutella sitten muuten, ei oo sopivaa kiinteetä löytynyt ainakaa Tampereelta.
Tuomo
0504069691
heitäppäs ehdotus Locost mallisesta kiinteästä järjestelmästä. Vois olla ihan asiaa jos hinta ja paino ei karkaa vallan käsistä...
TVenesysteemeistä voitas jutella sitten muuten, ei oo sopivaa kiinteetä löytynyt ainakaa Tampereelta.
Tuomo
0504069691
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Itsekkin juuri yritän selvittää mikä systeemi olisi järkevä kisakäyttöön. Listaa FIAn hyväksymistä järjestelmistä löytyy -> http://www.fia.com/resources/documents/ ... system.pdf
Tärkeää olisi tietenkin että systeemille löytyy luotettava edustaja Suomesta, jotta noi tarkastukset ja uudelleen täytöt onnistuu nopeasti.
Veneeseen suosittelisin hiilidioksidia. Säiliökoko on pieni ja sammutekkin on edullinen muihin kaasujärjestelmiin verrattuna. Kaasujärjestelmien etuhan on, että ne ei sotke niinkuin vaahto ja jauhe.
Meiltä löytyy työkalut oikean sammutemäärän ja suutinkokojen määrittämiseen. Soittele jos haluat lisää tietoa.
Tärkeää olisi tietenkin että systeemille löytyy luotettava edustaja Suomesta, jotta noi tarkastukset ja uudelleen täytöt onnistuu nopeasti.
Veneeseen suosittelisin hiilidioksidia. Säiliökoko on pieni ja sammutekkin on edullinen muihin kaasujärjestelmiin verrattuna. Kaasujärjestelmien etuhan on, että ne ei sotke niinkuin vaahto ja jauhe.
Meiltä löytyy työkalut oikean sammutemäärän ja suutinkokojen määrittämiseen. Soittele jos haluat lisää tietoa.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Sen verran vielä noista FIA hyväksytyistä kiinteistä järjestelmistä... Järjestelmät pitää tarkistaa kahden vuoden välein, joko valmistajan tai valmistajan hyväksymän edustajan toimesta. Tarkastuksen yhteydessä säiliöt tarkastetaan, koeponnistetaan ja sammute uusitaan sekä tiivisteet vaihdetaan. Lisäksi suuttimetkin pitäisi tarkastaa.
Valtaosassa FIA-hyväksytyissä järjestelmissä käytetään kalvovaahtoa sammuteena. Sammutevaahtojen ongelmana on, että ne vanhevat, jolloin niiden sammuteteho heikkenee tai ajan myötä toiminta loppuu kokonaan. Näyttäisi lisäksi siltä, että vanhentunut neste myös syövyttää sammutesäiliöitä.
Jos puhutaan tavallisista nestesammuttimista, niini Suomen asetusten mukaisesti nestesammuttimet tulee huoltaa vähintään viiden vuoden välein.
Eli yhteenvetona:
-tavallinen jauhesammutin tarkastetaan kisakäytössä/asuntovaunussa/veneessä jne. vuoden välein ja huolletaan 10 vuoden välein tai käytön jälkeen. Tarkastuksia ja huoltoja saa tehdä kaikki hyväksytyt käsisammutinliikkeet. TUKESIN (www.tukes.fi) sivuilta löytyy lista hyväksytyistä liikkeistä.
-nestesammutin tarkastetaan kuten jauhesammutin, mutta huolto pitää tehdä vähintään viiden vuoden välein.
-FIA-hyväksytyt järjestelmät tarkastetaan ja huolletaan kahden vuoden välein. Huoltoja saa suorittaa vain laitteiden valmistajien hyväksymät likkeet. FIAn sivuilta (www.fia.com) löytyy lista hyväksytyistä kiinteistä sammutusjärjestelmistä.
Valtaosassa FIA-hyväksytyissä järjestelmissä käytetään kalvovaahtoa sammuteena. Sammutevaahtojen ongelmana on, että ne vanhevat, jolloin niiden sammuteteho heikkenee tai ajan myötä toiminta loppuu kokonaan. Näyttäisi lisäksi siltä, että vanhentunut neste myös syövyttää sammutesäiliöitä.
Jos puhutaan tavallisista nestesammuttimista, niini Suomen asetusten mukaisesti nestesammuttimet tulee huoltaa vähintään viiden vuoden välein.
Eli yhteenvetona:
-tavallinen jauhesammutin tarkastetaan kisakäytössä/asuntovaunussa/veneessä jne. vuoden välein ja huolletaan 10 vuoden välein tai käytön jälkeen. Tarkastuksia ja huoltoja saa tehdä kaikki hyväksytyt käsisammutinliikkeet. TUKESIN (www.tukes.fi) sivuilta löytyy lista hyväksytyistä liikkeistä.
-nestesammutin tarkastetaan kuten jauhesammutin, mutta huolto pitää tehdä vähintään viiden vuoden välein.
-FIA-hyväksytyt järjestelmät tarkastetaan ja huolletaan kahden vuoden välein. Huoltoja saa suorittaa vain laitteiden valmistajien hyväksymät likkeet. FIAn sivuilta (www.fia.com) löytyy lista hyväksytyistä kiinteistä sammutusjärjestelmistä.