Opel 20/C20XE moottori

Moottoriin liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Opel 20/C20XE moottori

Post by asassi »

Ehtoota!

Mitä mieltä locost rakentajat ovat om. moottorista yhtenä vaihtoehtona? Lähes vakiokoneella voisi lähteä liikkeelle ja pienillä muutoksilla saisi tehot ~170 - 175hv tienoille. Näillä tehoilla kone kestää hyvin kilometrejä. Haluttaessa, sääntöjen rajoittaessa imupuolta, päästään kuta kuinkin 190 - 200hv tehoihin vakiokannella. Koneen perään sitten kytkintä ja vaihteistoa halujen mukaan. Osia on hyvin saatavilla niin Suomesta kuin Saksastakin.

t, Ari
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

en noita tyyppimerkintöjä tunne :oops: mutta jos on niin sanottu gsi kone niin nehän on hyviä moottoreita. gsi koneisiin saa hyvin osia. esim kytkin koppaa suoraan fordin laatikkoon. petri osaa kertoa varmasti enemmän kun hänen autoonsa tulee gsi kone. iso ja painava kone varmasti on mutta helppo virittää. koneesta saa kovia teholukemia.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

Moi!

XE moottori on gsi-kadeteissakin ollut 16V "red top" kone. Painoa kuta kuinkin 125kg. Kytkimien ja vaihteistojen kanssa ei varmaan ole ongelmia, koska on auton moottori. Itse tunnen kohtalaisen hyvin ao. moottorin, mutta en ole rakentamassa locostia. Ihan mielenkiinnosta kyselin ko. moottorin suosiota locost-lajissa. Ainakin englantilaiset käyttävät jonkin verran XE-moottoreita locosteissa.

t, Ari
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Moottori on varmaan hyvä, mutta Locost säännöt syövät siitä parhaan terän. 2.0 16V koneessa ei saa muuttaa kuin yhtä tekijää (Puristus/nokat/venttiilit). Saahan koneesta pelkällä nokallakin varmaan kivat tehot, mutta imupuolen rajoitus estää saamasta koneesta samoja tehoja kuin F-ryhmäläisistä. Näillä säännöillä kun konetta verrataan esim. 4AGE koneeseen, niin kone kärsii suuremmasta tilavuudestaan. 4AGE:lla autosta saadaan 50kg kevyempi (sääntöjen mukaan vielä kevyempi) ja tehot ovat hyvin lähellä toisiaan. Kone olisi Locost luokassa kilpailukykyisempi jos imupuoli saisi olla vapaa.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

nykyisillä säännöillä ei voi tehdä 240-250hp. nokkien vaihdolla koneesta saa varmaan ihan kivan tehoisen ja väääääääntävän :lol: . kone kannattaa tehdä luultavasti kaasareille? kone on iso verrattuna moniin 1600 koneisiin ja varmasti aiheuttaa työtä. mutta jos norjalaiset vapauttas vaikka koneen koon tai viritys asteen niin näistä sai hirmu koneita :shock:.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

Moi!

Totta, että imupuolen rajoitukset hillitsevät tehoja rajusti XE:ssä, mutta ajattelin lähinnä tilannetta, jossa joku haluaa ajaa hieman alle 200hv koneella monta kautta harjoitukset ja testit mukaan lukien eli vähän samaan malliin kun Taiston autossa (mun tietojen mukaan), lähes vakiokoneella. Ajetaan matalammalla viritysasteella ja laajemmalla vääntöalueella ja näin ollen kone kestää paremmin ja on ehkä mukavampi ajaa eri tyyppisillä radoilla.

Uskoisin, että myös locostissa pidemmän päälle ratkaisee auton toimiva kokonaisuus, ei pelkkä moottorin teho.

t, Ari
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

xe

Post by Dohc4x4 »

Moi.
Oma moottori valintani on juuri tuo c20xe vakio ruiskulla.
Moottori on aika korkea ja ruiskun imusarja on iso mutta sen saa sovitettua locostin pellin alle. Ralliporukoilta saadun tiedon mukaan N-ryhmän virityksillä ko. moottorissa on n. 170 hv.
Vakio moottori antoi 159 hv , 213 nm seinäjoen tekun penkis.

Ajattelin vääntävän moottorin sopivan aloittelijalle paremmin kuin korkealta ja kovaa kiertävän.
Moottoriin on tarjolla runsaasti viritysosia.
Arvelisin että 45: silla kaasareilla ja tiukemmalla nokalla saa
n.190 hv, vääntö , ?? nm
Kytkinkopan fordin laatikolle saa englannista.

Kaikenlaiset vinkit ko. moottorin virityksestä otetaan ilolla vastaan :!: :!:
Pete
0405883436
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

Moi!

Rallimiehiltä saa varmasti hyvät vinkit. Samaa olen kuullut noista N-ryhmän tehoista minäkin. Kevyt katuviritys (konetta avaamatta), jolla nuo 170-175hv irtoaa lienee seuraava:


1) Nokkien uudelleen ajoitus säädettävillä nokkapyörillä (imunokkaa 4-5 astetta aikaisemmalle. (Pakonokan ajoitus ilmeisesti ei juuri tehoa lisää anna)
2) Kaasuläpästä se "kuristin" pois ja reijät peittoon
3) Powercap tai vastaava, mutta tämä ei vissiin sallittu locostissa?
4) Säädettävä ruisku ja suorasytkä. Esim. megasquirt + ford edis tai jokin hintavampi kaupallinen
5) Paremmin virtaava ilmanputsari
6) Pakosarjasta/laipasta ne "roippeet" sisäpuolelta pois
7) Säädettävä bensapaineen säädin, paineet 3-3.5 bar
9) Oiken mitoitettu pakari läpivirtausvaimentimella/milla.

Näiden justeerauksien jälkeen sytkän ja ruiskun säätö laajakaistalambdamittarilla.

t, Ari
Dohc4x4
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 251
Joined: 19 Jun 2006, 21:46
Location: Sein

Post by Dohc4x4 »

Moi.
Kiitos vinkeistä.
Powercap on sallittu.( kaasuläpän jälkeen muutokset sallittu)

Onko tietoo mikä nokka-akseli toimis vakio ruiskulla(uudelleen säädettynä) /tuplakaasareilla ?
Pete
0405883436
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

Dohc4x4 wrote:Moi.
Onko tietoo mikä nokka-akseli toimis vakio ruiskulla(uudelleen säädettynä) /tuplakaasareilla ?
Huhujen mukaan catcamsin 268ast/10.95 hydraulisille nostajille tarkoitettu nokka toimisi vakioruiskulla, mutta seoksia ei saa kuulemma kovin hyvin kohdilleen vakioruiskulla. Noihin vakioruiskuihin on joku kyllä tehnyt virinokille sopivia karttoja (olikohan Karala). Muistipiiri vaihdetaan. R-koneistuksella Keravalla pitäisi olla joku nokkaprofiili XE-nokille, jos haluaa hiotuttaa vakionokista. Säädettävä ruisku + suorasytkä olisivat poikaa.

t, Ari
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Locost säännöt edellyttävän, että vakio ruiskuboksi on toiminnassa. Tämän takia Megasquirt ym. ratkaisut ei tule kysymykseen.

T:Jani
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Post by asassi »

PMC wrote:Locost säännöt edellyttävän, että vakio ruiskuboksi on toiminnassa. Tämän takia Megasquirt ym. ratkaisut ei tule kysymykseen.

T:Jani
Aivan. Tuossa ylhäällä oli ns. katuviritys. Ilman muuta moottori ohjauksineen tulee olla lajin sääntöjen mukainen.

t, Ari
Post Reply