jarrujen painosta ja pulttijaosta ym.

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

jarrujen painosta ja pulttijaosta ym.

Post by tumpelo »

Voi pojat että on paljon optioita tässä puuhassa.

Nyt kun mietiskelen mille pulttijaolle uusi taka-akseli tehdään (etunapoja olis ford ja lara jaolla valmiina) niin samalla aloin hämmästellä jarruja. Viimekesäisen perusteella tuulettamattomat pikkulevyt ja vakiot rautasatulat pitäsi riittää edelleen.

Takana mennee helpoiten Volvon perään Volvon levyt ja satulat, levyä joutuu vissiin vähän pienentämään. Siihen sitten pulttijako akselin mukaan.

Edessä vaihtoehtoja olisi valmiiksi sovitetut Volvon satula ja ilmeisesti ohennetut tanen levyt. Tai sitten vakiot tanen levy ja satula. Jälkimmäinen tulisi lähinnä kyseeseen jos mennään voortin pulttijaolle.

Satuloissa painoeroa noin 400g kappale Volvon eduksi mutta taneen menis sama tai numeroo suurempi pala. Männän halkaisijat V 38 ja tane 49 (noin sinneppäin).

Mikä on näkemys, onko 500g painoerolla jousittamattomassa massassa per pyörä näppiksen etupäässä oikeesti väliä?

Ja sitten se toinen, ilmeistä etua olisi jos molemmilla akseleilla olisi sama pulttijako. Toisaalta houkuttaisi pitää edessä olemassa oleva lada, jäis 2srj vanteita ja 15" löytyis taas taakse vanteita Volvosen jaolla. Onko pulttijaon mulkkaminen vaivansa väärtti?

Ja kolmas. Nyt olis 15" vanteita ja edellisen kohdan mukaan tuolle taka-akselin olevalle pulttijaolle sopisi juuri 15". Miten näette 13" / 15" tuumaa erot muussa kuin hinnassa ja vanteiden saatavuudessa?

Kyselee Tumpelo suupielet vaahdossa ja menee liottamaan ruosteisia jarrusatuloita lipeään ja sitruunahappoon...

Ainiin, onko kukaan kokeillu omassaa Ferodon 2.11 paloja vielä? Ja onko kukaan poraillu levyihin reikiä itte? Kokemuksia?

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Kannattaa ottaa huomioon jarrutasapainon muutos jos vaihdat volvon satulat edessä foordin vastaaviin. Jos mäntien koko nousee 38mm -> 49mm niin jarrutusvoima etupyörillä nousee suunnilleen 70% samalla poljinvoimalla kuin ennen. Tää saattaa aiheuttaa toimenpiteitä.

500g tuskin vaikuttaa neppiksessä.

En oo kokeillu 13 vs 15 että voisin sanoa mitään tarkempaa. Teoriassa 15" on jäykempi runko, eli sen pitäis olla nopeampi. Teoriassa taas 13" on löysempi, eli helpompi ajaa ja piilottaa alustan virheitä.

En oo reikiä poraillu levyihin, mut sorvannu kyllä. Levyt on yleensä valukamaa jolla on hyvä lämmöneristävyys. Kun sorvinterä osuu levyyn niin levy häviää pölyksi, melko nopeaa työstää.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Post by tumpelo »

Juu, jarruvoimia on koetettu laskeskella eri halkaisijoilla ja vipusuhteita etu taka pääsylinterin kesken ihmetelty.

Saattaa olla että asia ratkeaa kun noi tanarin satulat tulee haposta. Jotta onko niistä vielä käyttöön. Tai jos lotossa tärppää niin sitten wilwoodia...

Keksinkin juuri oikein hyvän ratkaisun noihin pulttijakoihin ja vannekokoihin: Lähden viinkonlopuksi merelle kalaan. Eiköhän se sit siitä...

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Post Reply