
Linkit
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
Linkit
Kumpi parempi vaihtoehto, 110mm vai 146mm kiinnityspisteiden välinä 

- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
Re: Linkit
Taidan kokeilla leveempää... Nimimerkki: Kapeemmalla liukastellut..




-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Linkit
Jos muistan oikein kun laskeskelin niin 20% tippuu kuormitus nivelillä ja tukivarsiputkilla kun siirtyy 110mm kiinnityksestä 146mm kiinnitykseen.
Re: Linkit
Mä laskeskelin näitä kesällä kun piti veikkailla mitä niveliä tullaan käyttämään kun hinnan puolesta piti siirtyä tuumaisiin. Mitä lähempänä kiinnikkeet ovat akselissa toisistaan niin sitä suuremmiksi kuormat muodostuvat. Vipuvarsi tulee pitkäksi.
Kärjistettyjä esimerkkejä voisi olla että laittaa kiinnikkeet 1mm etäisyydelle toisistaan akselilla ja vääntää rengasta metrin varrella niin voima nivelillä/tukivarsilla on tuhatkertainen verrattuna mitä vääntäjän ranteesta lähtee. Jos nivelet on 100mm toisistaa niin voima nivelillä/tukivarsilla on kymmenkertainen.
Teoriassa jos alatukivarren saisi maanpintaan, niin ylätukivartta ei tarvitsisi ollenkaan, eli jos säännöt sallisi niin kannattaisi sijoittaa tukivarsikiinnikkeet niin alas kuin mahdollista.
Hifistelyäkö? ehkäpä. En varmaan itse siirtyisi 110mm kiinnityspisteistä tohon isompaan jos kaikki kamat on jo valmiina. Vaikka teorian pähkäily on kivaa, niin vauhdin kannalta tolla tuskin on mitään väliä.
Kärjistettyjä esimerkkejä voisi olla että laittaa kiinnikkeet 1mm etäisyydelle toisistaan akselilla ja vääntää rengasta metrin varrella niin voima nivelillä/tukivarsilla on tuhatkertainen verrattuna mitä vääntäjän ranteesta lähtee. Jos nivelet on 100mm toisistaa niin voima nivelillä/tukivarsilla on kymmenkertainen.
Teoriassa jos alatukivarren saisi maanpintaan, niin ylätukivartta ei tarvitsisi ollenkaan, eli jos säännöt sallisi niin kannattaisi sijoittaa tukivarsikiinnikkeet niin alas kuin mahdollista.
Hifistelyäkö? ehkäpä. En varmaan itse siirtyisi 110mm kiinnityspisteistä tohon isompaan jos kaikki kamat on jo valmiina. Vaikka teorian pähkäily on kivaa, niin vauhdin kannalta tolla tuskin on mitään väliä.