ratti
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Ostin aluksi omaan projektiini tuommosen minihammastangon. En kummiskaan laita sitä kun on niin rimpula.
Nyt hankin 2:1 steering quickenerin käytettynä. On varmaan jostain Nascar-autosta peräisin ja julman iso ja painava. Laitan varmaan aivan liian pitkän Nissanin hammastangon ja tämän quickenerin. Rattiin tulee n. 1.8 kierrosta (tai tulisi jos en rajoittaisi kääntösädettä, ottaa muuten renkaat jarruletkuihin kiinni). Ratiksi tulee joku epäsymmetrinen 250-270mm kippura.
EDIT: Eikun vakaajatankoon ottaa jarruletkut kiinni eikä renkaisiin.
Nyt hankin 2:1 steering quickenerin käytettynä. On varmaan jostain Nascar-autosta peräisin ja julman iso ja painava. Laitan varmaan aivan liian pitkän Nissanin hammastangon ja tämän quickenerin. Rattiin tulee n. 1.8 kierrosta (tai tulisi jos en rajoittaisi kääntösädettä, ottaa muuten renkaat jarruletkuihin kiinni). Ratiksi tulee joku epäsymmetrinen 250-270mm kippura.
EDIT: Eikun vakaajatankoon ottaa jarruletkut kiinni eikä renkaisiin.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: ratti
Wilwoodin kiinnityksestä löytyy parempia kuvia netistä, esim. http://www.jegs.com/i/Wilwood/950/270-2016/10002/-1
Toi teräksinen mutterin näköinen osa hitsataan yleensä rattiakseliin kiinni.
Jotkut noista halpispikakiinnityksistä on ihan surkeita, jotkut taas tosi hyviä. Huonot pikakiinnitykset saa ohjauksen tuntumaan siltä kuin ois unohtanu kiristää ruuveja. Eiköhän porukka liity mukaan keskusteluun ja kerro mitä omissa autoissa käytetään ja miten ne toimii.
Hyvät ja kalliit on kartiokiinnityksellä, ne ei väljisty vaikka kuluvatkin. Tollaset mutterityyliset väljistyy käytön myötä. Hyvä pikakiinnitys on esim: http://rothsport-racing.com/Products/Ch ... ingHub.htm
Hinta vaan on eri kuin 20 puntaa...
Omissa autoissa jätettiin pikakiinnitys pois, päästään pois ohjaamosta ilmankin eikä haluttu väljää ohjausta.
Toi teräksinen mutterin näköinen osa hitsataan yleensä rattiakseliin kiinni.
Jotkut noista halpispikakiinnityksistä on ihan surkeita, jotkut taas tosi hyviä. Huonot pikakiinnitykset saa ohjauksen tuntumaan siltä kuin ois unohtanu kiristää ruuveja. Eiköhän porukka liity mukaan keskusteluun ja kerro mitä omissa autoissa käytetään ja miten ne toimii.
Hyvät ja kalliit on kartiokiinnityksellä, ne ei väljisty vaikka kuluvatkin. Tollaset mutterityyliset väljistyy käytön myötä. Hyvä pikakiinnitys on esim: http://rothsport-racing.com/Products/Ch ... ingHub.htm
Hinta vaan on eri kuin 20 puntaa...
Omissa autoissa jätettiin pikakiinnitys pois, päästään pois ohjaamosta ilmankin eikä haluttu väljää ohjausta.
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
Re: ratti
Mulla on tuo: http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_ ... ICKRWTCC6F
Toimii kuin junan vessa, tai siis ainakin vielä kun ei ole tosi toimissa ollut.
Mun mielestäni toi pikairroitus keskiö on sallittu hitsattavaksi ihan oikein FIAN säännöissäkin??
Toimii kuin junan vessa, tai siis ainakin vielä kun ei ole tosi toimissa ollut.
Mun mielestäni toi pikairroitus keskiö on sallittu hitsattavaksi ihan oikein FIAN säännöissäkin??

-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Re: ratti
Minä käytän Snap Off Trumpassa ja monessa Locosteissa on sama keskiö. Sen Ovh hinta on siinä 200 euron paikkeilla
Se on hyvä ja ei löysty!
http://www.mhstyling.se/interior/rattna ... 29093.html
tuolta näkee minkä näköinen keskiö on. Niitä löytyy kahta eri malleja. Locosteissa on malli joka kiinnitetään ratti akseliin mutterilla. Eli voi käyttää escortista ratti akselia ja keskiö sopii spooreihin.
Saan kyllä lisää niitä jos joku haluaa

Se on hyvä ja ei löysty!
http://www.mhstyling.se/interior/rattna ... 29093.html
tuolta näkee minkä näköinen keskiö on. Niitä löytyy kahta eri malleja. Locosteissa on malli joka kiinnitetään ratti akseliin mutterilla. Eli voi käyttää escortista ratti akselia ja keskiö sopii spooreihin.
Saan kyllä lisää niitä jos joku haluaa

Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: ratti
juu,suosittelen kans.
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: ratti
Onko tästä rattikeskiöstä kokemusta? Tässä olis spoorit, ei mutterityyppinen.
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... 8lg06kh9e6
Sama löytyy alimmaisesta kuvasta http://mail.dalhems.com/stylingsidor/quickbos1.html
http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... 8lg06kh9e6
Sama löytyy alimmaisesta kuvasta http://mail.dalhems.com/stylingsidor/quickbos1.html
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: ratti
Formulassa on tomonen tähtimäinen ja se vaikuttaa asialliselta. Siinä on yksi leveämpi spoori joka pakottaa ratin aina samaan asentoon.
Mulla ei ole mitään ongelmia päästä autoon/sta vaikka ratti on kiinni. Locostissa mulla on kiinteä napa ja Formulassakaan ei rattia tule irroitettua. Tietenkin ruumiinrakenne ja ratin koko vaikuttaa asiaan.
Mulla ei ole mitään ongelmia päästä autoon/sta vaikka ratti on kiinni. Locostissa mulla on kiinteä napa ja Formulassakaan ei rattia tule irroitettua. Tietenkin ruumiinrakenne ja ratin koko vaikuttaa asiaan.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: ratti
osta snap-off niin ei tarvii arvailla