enkkuperä
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
enkkuperä
Öljyt perään ja kas kummaa vuotaa.
Siitä pienen vetopyörän laakerin stefa, eli mihin kardaani kiinnitetään niin lähinnä sitä oleva tiiviste.
Kysymys: Pystyykö tiivisteen vaihtamaan ilman että purkaa atomeiksi koko murikan ja uusi tiiviste sisältä päin, vai vetolaippa irti murikasta ja siitä uusi tiiviste sisään ?
TAI nro:718
Siitä pienen vetopyörän laakerin stefa, eli mihin kardaani kiinnitetään niin lähinnä sitä oleva tiiviste.
Kysymys: Pystyykö tiivisteen vaihtamaan ilman että purkaa atomeiksi koko murikan ja uusi tiiviste sisältä päin, vai vetolaippa irti murikasta ja siitä uusi tiiviste sisään ?
TAI nro:718
enkkuperä
Juu, nyt kun sai uuden stefan käteen niin selvis miten vaihdetaan...kippo wrote:eikö normaalisti riitä että ottaa kartaanin laipan irti ja vaihtaa tefan (näin ainakin ladan perässä ) kiertää ruuvin vain samalle momentille takaisin
Oli vaan niin ruostees ettei nähnyt saumakohtaa...
Teemu
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Löytyiskö netistä tai keltään enkkuperän kasaus/ korjausmanuaalia tai edes räjäytyskuvaa?
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: enkkuperä
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=24548
Jotain ohjeita oikean välyksen säätöön.
Jotain ohjeita oikean välyksen säätöön.
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Rupesin sovittelee escortin jarrulevyjä taakse niin eihän pulttijako osukkaan
. Mitkäköhän vetarit mulla oikein on tossa enkkuperässä
Mittasin niin jako olis siinä 115-117mm hujakoilla...


-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Arvaus osui oikeaan 114.3mm on siihen tehty.
Nyt kun tarkemmin mittasin niin alkuperäinen jako joka on hitsattu umpeen on 98mm. Oon ymmärtänyt et volvon kardaani kävis enkun laippaan? Mulla on kahta kokoa Volvon kardaaneita isompaa ja pienempää ja kahta eri kokoista laippaa perään niin mikään noista ei sovi keskenään. Onko mulla sit joku Ford/Lada/japsi sekoitus?
Nyt kun tarkemmin mittasin niin alkuperäinen jako joka on hitsattu umpeen on 98mm. Oon ymmärtänyt et volvon kardaani kävis enkun laippaan? Mulla on kahta kokoa Volvon kardaaneita isompaa ja pienempää ja kahta eri kokoista laippaa perään niin mikään noista ei sovi keskenään. Onko mulla sit joku Ford/Lada/japsi sekoitus?
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
Re: enkkuperä
Oisko laatokan perä kuitenkin??
Tai fiiatin?

-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Rupesin kans jo epäilee et on laatokan tai hiivatin. Mut samallainen se on kuin tossa kuvassa. http://www.piimaa.net/andraceit/taka_ak ... ykset1.jpg
Re: enkkuperä
Vetoakselit on saatettu napata Ladasta, ne käy enkkuperään suoraan. Sisäpäästä on ehkä jouduttu lyhentämään muutama milli. Jos vetoakseli on irrallaan niin lyhennys ehkä näkyykin. Ladan vetoakseli on hieman paksumpi ja vahvempi, siksi ehkä valittu - jaonhan on tojotamies joutunut muuttamaan joka tapauksessa.RSVmake wrote:Arvaus osui oikeaan 114.3mm on siihen tehty.
Nyt kun tarkemmin mittasin niin alkuperäinen jako joka on hitsattu umpeen on 98mm. Oon ymmärtänyt et volvon kardaani kävis enkun laippaan? Mulla on kahta kokoa Volvon kardaaneita isompaa ja pienempää ja kahta eri kokoista laippaa perään niin mikään noista ei sovi keskenään. Onko mulla sit joku Ford/Lada/japsi sekoitus?
Fordin taka-akselin pikkulaipassa pitäisi olla sama pulttijako kuin R1:sen kardaanin sovitelaipassa jos sulla semmonen jo on. Enkkuperän pikkulaippa on vissiin 87mm halkaisijaltaan ja siinä on läpimitaltaan 57mm ohjauspatti.
Saattaa olla että sulla on volvon kardaanit vääränlaisia ...tai sitten laipat.
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Sain vihdoin mittailtua noita laippoja.
Perässä on 107mm laippa ja paljon pienempi ohjausmonttu joten siihen ei noi Volvon laipat käy
Mulla on ohkaisempaa ja paksumpaa kardaania. Kardaaneissa on 87mm ja 97mm laipat. 87mm laippa istuu hienosti R1:sen sovitelaippaan.
Ei kellään olis myydä sopivaa perän laippaa? Toinen vaihtoehto olis sorvata adapteri. Vain sorvi puuttuu, onko halukkaita sorvareita, maksua vastaa tietty.
Sit tarviis vielä löytää osaava perän kasaaja uudeltamaalta? Halua olis ittekin oppia kasaamaan toi perä tarviisin vaan kunnon ohjeet tai jonkun joka kerran näyttäis miten se tehdään?
Perässä on 107mm laippa ja paljon pienempi ohjausmonttu joten siihen ei noi Volvon laipat käy

Mulla on ohkaisempaa ja paksumpaa kardaania. Kardaaneissa on 87mm ja 97mm laipat. 87mm laippa istuu hienosti R1:sen sovitelaippaan.
Ei kellään olis myydä sopivaa perän laippaa? Toinen vaihtoehto olis sorvata adapteri. Vain sorvi puuttuu, onko halukkaita sorvareita, maksua vastaa tietty.
Sit tarviis vielä löytää osaava perän kasaaja uudeltamaalta? Halua olis ittekin oppia kasaamaan toi perä tarviisin vaan kunnon ohjeet tai jonkun joka kerran näyttäis miten se tehdään?
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: enkkuperä
Pari linkkiä perän kasauksesta:
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=24548
http://www.turbosport.co.uk/showthread. ... s-and-info
Olen itse kasannut muutaman perän omaan autooni ja toistaiseksi on tuntuneet toimivan ihan hyvin. Olen laittanut välykset ja kireydet sormituntumalla.
Ylläolevissa linkeissä löytyy ihan oikeita arvojakin välyksille ja momenteille.
Vaikein homma on ymmärtääkseni pinionin kohdistaminen. Toistaiseksi en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan, joten en osaa sanoa kuinka hankalaa se käytännössä on.
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=24548
http://www.turbosport.co.uk/showthread. ... s-and-info
Olen itse kasannut muutaman perän omaan autooni ja toistaiseksi on tuntuneet toimivan ihan hyvin. Olen laittanut välykset ja kireydet sormituntumalla.
Ylläolevissa linkeissä löytyy ihan oikeita arvojakin välyksille ja momenteille.
Vaikein homma on ymmärtääkseni pinionin kohdistaminen. Toistaiseksi en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan, joten en osaa sanoa kuinka hankalaa se käytännössä on.
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: enkkuperä
Jäi ajot lyhyeen kun sylkäsi oikean puoleisesta vetarista öljyt pihalle
Ehdotuksia jo tulikin että peräpään jäähdytystä tulisi parantaa. Onko muita ehdotuksia kestävyyteen?
Kasattu uusilla laatu laakereilla.

Kasattu uusilla laatu laakereilla.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: enkkuperä
mulla ei ole mitään extremeä perässä,pyöränlaakeri kestää 2v sitten hajoo ja tulee öljyt jarruille.se kuulien välissä oleva "rihmasto" häipyy ja laakerin välys on tietysti valtava...
öljynä ollu aina red linen heavy
öljynä ollu aina red linen heavy