Uusi yrittäjä
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Re: Uusi yrittäjä
Nopeesti laskien voi hyvinkin olla, pelkästään uloimmat sivuputket taitaa tehdä jo parikymmentä, noin ilman autoa muistikuvasta päässälaskien.
Auton moottori on hyvä vaihtoehto jos:
-sellainen on valmiina
-on viripalat itsellä/kavereilla/halvalla saatavilla (tuota viimeistä vaihtoehtoa ei oikeesti ole olemassa...)
-on sopiva laatikko, kytkin, koneistaja, tykkää rakentaa...
-on vaan niin jästipää että haluaa autonmoottorin
Arvuutellaan kalliimmasta päästä, tässä viitteellisiä hintoja projektista:
-aihio 3000
-laatikko+kardaanipalat 400
-kuivasumppu moottoriin 2000
-ruiskulle huijausboksi 1200
-säädöt penkissä 500
-vauhtipyörä ja kytkin 1000
-pakosarja ja putkisto 1000
...
Ja huom. moottoria ei ole edes avattu eli täysin vakiot sisukalut ja kansi, nokat, laakerit ym.
Toisesta projektista joka ei vielä edes käy:
-aihio (koko auto) 200
-kansi ja nokat hiluineen, männät ym 3000
Ja sitten kustannusarvioon soivaksi noin 200hp 2l moottoriksi edellisten lisäksi:
-koneistukset 500
-vauhtipyörä ja kytkin 500-1000
-kuivasumppu 1000
-kaasarit 400-800 + imusarjat ym.
-pakosarja +++
Ja sitten on vasta moottori...
Eli pyörän tekniikka on aika kova juttu...
Mutta paljon halvemmallahan tuo käy jos palaa on hyllyssä ja suhteet kunnossa.
T
T
Auton moottori on hyvä vaihtoehto jos:
-sellainen on valmiina
-on viripalat itsellä/kavereilla/halvalla saatavilla (tuota viimeistä vaihtoehtoa ei oikeesti ole olemassa...)
-on sopiva laatikko, kytkin, koneistaja, tykkää rakentaa...
-on vaan niin jästipää että haluaa autonmoottorin
Arvuutellaan kalliimmasta päästä, tässä viitteellisiä hintoja projektista:
-aihio 3000
-laatikko+kardaanipalat 400
-kuivasumppu moottoriin 2000
-ruiskulle huijausboksi 1200
-säädöt penkissä 500
-vauhtipyörä ja kytkin 1000
-pakosarja ja putkisto 1000
...
Ja huom. moottoria ei ole edes avattu eli täysin vakiot sisukalut ja kansi, nokat, laakerit ym.
Toisesta projektista joka ei vielä edes käy:
-aihio (koko auto) 200
-kansi ja nokat hiluineen, männät ym 3000
Ja sitten kustannusarvioon soivaksi noin 200hp 2l moottoriksi edellisten lisäksi:
-koneistukset 500
-vauhtipyörä ja kytkin 500-1000
-kuivasumppu 1000
-kaasarit 400-800 + imusarjat ym.
-pakosarja +++
Ja sitten on vasta moottori...
Eli pyörän tekniikka on aika kova juttu...
Mutta paljon halvemmallahan tuo käy jos palaa on hyllyssä ja suhteet kunnossa.
T
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Re: Uusi yrittäjä
Täällä yksi mies viittaa vaikka mitään ei kysytäkääntumpelo wrote: -on vaan niin jästipää että haluaa autonmoottorin
Re: Uusi yrittäjä
on se vaan hjyvä, että jästipäitä riittää,
Re: Uusi yrittäjä
Aika isot kulut kyllä D:
Kattelen tässä rallisprinttiä ja mietin että pääseeköhän tonne Locosteilla. Eivät näyttäs olevan mitään katuvehkeitä.
Kattelen tässä rallisprinttiä ja mietin että pääseeköhän tonne Locosteilla. Eivät näyttäs olevan mitään katuvehkeitä.
Oskari Kantonen
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Uusi yrittäjä
ei pääse,ei kelpaa nykyään legendsitkään sinne.
itsesuojeluvaisto eri jousta ihan niin paljoa että locolla vetäis sataaviittäkymppiä jotain pomppusta koivukujaa
itsesuojeluvaisto eri jousta ihan niin paljoa että locolla vetäis sataaviittäkymppiä jotain pomppusta koivukujaa
Re: Uusi yrittäjä
Jaa-a Voihan noi säännöt vielä muuttua. En mä usko että toi Locosti esimerkiks epäreilun ylivoimanen olisi.Tomi wrote:ei pääse,ei kelpaa nykyään legendsitkään sinne.
itsesuojeluvaisto eri jousta ihan niin paljoa että locolla vetäis sataaviittäkymppiä jotain pomppusta koivukujaa
Aijai, nyt on kyllä locostkärpänen purassu ja pahasti. En malttais odottaa että pääsee aloittelemaan
Oskari Kantonen
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
Re: Uusi yrittäjä
Mitä sprintin sääntöjä olen katellut niin taitaa kuule muuttua niin ettei sinne(kään) pääse enää kohta kun vakio autolla ja isolla rahalla
Re: Uusi yrittäjä
Jaa, niinpä tietenkin.Jari wrote:Mitä sprintin sääntöjä olen katellut niin taitaa kuule muuttua niin ettei sinne(kään) pääse enää kohta kun vakio autolla ja isolla rahalla
Oskari Kantonen
Re: Uusi yrittäjä
Tuli tossa mieleen että mitäs siinä sitten jos ripustukset pettää tai rengas puhkeaaTomi wrote:itsesuojeluvaisto eri jousta ihan niin paljoa että locolla vetäis sataaviittäkymppiä jotain pomppusta koivukujaa
Oskari Kantonen
Re: Uusi yrittäjä
Juu projekti lähtee liikkeelle ku käy rautakaupas. siinä rälläköides ja heppailles kerkee miettiä tekniikkaa useamman kerran.
Mopo tekniikallakin rahaa saa menemään 10000 euroa helposti projektiin. Yamaha helpoin ja varmin ratkaisu jos haluu vain
sen yleisimmän mopokoneen ittelle. Itse motskarimiehenä en harkinnutkaan auton moottoria keulalle vaikka varmasti olis
kilpailukykyinen oikealla kokoonpanolla ja lapasella
Mopo tekniikallakin rahaa saa menemään 10000 euroa helposti projektiin. Yamaha helpoin ja varmin ratkaisu jos haluu vain
sen yleisimmän mopokoneen ittelle. Itse motskarimiehenä en harkinnutkaan auton moottoria keulalle vaikka varmasti olis
kilpailukykyinen oikealla kokoonpanolla ja lapasella
Re: Uusi yrittäjä
No nyt oon vihdoin saanut vauhtia tähän, piirrettiin liidulla noi rungon ääriviivat lattiaan eilen.
Saako ne sivujen pitkät osuudet tehdä kokonaan yhdestä putkesta niin että taivuttaa vaan eteenpäin mentäessä?
Saako ne sivujen pitkät osuudet tehdä kokonaan yhdestä putkesta niin että taivuttaa vaan eteenpäin mentäessä?
Oskari Kantonen
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Uusi yrittäjä
Näin mä vähän ajattelinkin.
Joku päivä tässä vois alkaa hitsailemaan... vähän turhan lämmin on kyllä
Joku päivä tässä vois alkaa hitsailemaan... vähän turhan lämmin on kyllä
Oskari Kantonen
Re: Uusi yrittäjä
OskariK wrote:No nyt oon vihdoin saanut vauhtia tähän, piirrettiin liidulla noi rungon ääriviivat lattiaan eilen.
Saako ne sivujen pitkät osuudet tehdä kokonaan yhdestä putkesta niin että taivuttaa vaan eteenpäin mentäessä?
kannattas kuitenkin varmaan tehdä vaikka paksulle filmivaneerille jiki eikä rueta millään kierolla petooni laattialla väsäämään ois hyvä kun rungon sais siihen puristimilla kiinni hitsausten ajaksi niin ei turhia vetele kieroksi suoralla rungolla mukavampi ajella sitten myöhemmin