En minäkään oikein innostunut Volvon kardaanista ennenkuin näin sen paikan päällä. Volvon kardaanin suurin etu tulee sen helppoudesta. Eli tarvitaan puolitoista Volvon 44.5mm millisellä putkella olevaa kardaania, joissa etupäässä ns. pikkulaippa (noin 87mm halkaisija ja 57.1mm ohjausolake). Tälläinen kardaani löytyy 100 -sarjasta ja vanhoista 240 autoista.
1) Sorvaa laipat irti hitsauksista
2) Lyhennä kardaani sopivaan mittaan
3) Hitsaa etupään pikkulaipat kumpaankin päähän
4) Laippa käy suoraan Ladan ja Fordin pikkulaippaan
5) Tukilaakerin kumiksi Volvo 700 -sarjan 44.5mm tukikumi Sialla vahvistettuna
5) Kardaanin rakenne säilyy juuri Volvon suunnittelemana
6) Perän liike aiheuttaa kardaanin pituuden muutoksen -> Volvon alkuperäinen liukuosa
7) Markku kertoo loput
Eli osaava kaveri tekee muutamassa tunnissa valmiin kardaanin näillä osilla. Voin tuoda kardaanin osat näytille perjantaina, jos haluat nähdä rakenteen.
T:Jani