Vaihtaminen ja kytkin
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Vaihtaminen ja kytkin
Kysymys kytkimen käytöstä Locostissa. Eli tarvitseeko kytkintä kun vaihdetaan ylös/alas pyörän koneella?
Ei kai pyörän kone luonteestaan pääse vaikka se locostiin asennetaan.
Ylös vaihdossa joko pitää nostaa kaasua tai painaa kytkintä ja nostaa kaasua (ellei halua luistattaa). Olen aina kytkintä käyttänyt, eikä se crossissakaan tuntunut menoa haittaavan niin uskon että sillä tyylillä vedetään.
Itse aion käyttää kytkintä alas vaihdettaessa. Mutta esim. formulassa vuosikausia vaihdettu alas ilman kytkintä ilman mitään ongelmia ja samalla tyylillä on vedetty maailmallakin, eli se on myös yksi vaihtoehto. En näe hyötyä siinä että vaihdetaan alas ilman kytkintä, mutta saattaa olla että ajaminen toimii paremmin jos jarruttaa vasemmalla jalalla.
Ylös vaihdossa joko pitää nostaa kaasua tai painaa kytkintä ja nostaa kaasua (ellei halua luistattaa). Olen aina kytkintä käyttänyt, eikä se crossissakaan tuntunut menoa haittaavan niin uskon että sillä tyylillä vedetään.
Itse aion käyttää kytkintä alas vaihdettaessa. Mutta esim. formulassa vuosikausia vaihdettu alas ilman kytkintä ilman mitään ongelmia ja samalla tyylillä on vedetty maailmallakin, eli se on myös yksi vaihtoehto. En näe hyötyä siinä että vaihdetaan alas ilman kytkintä, mutta saattaa olla että ajaminen toimii paremmin jos jarruttaa vasemmalla jalalla.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Juu, itsekin miettinyt samaa. Moottoripyörissä ei vaan ole vapaata vaihteiden välissä kuin henkilöautossa, eli välikaasun antaminen ei onnistu ellei välillä paina kytkintä (korjatkaa jos olen väärässä).
Ja mitä oon noita koppiautoja katsellu missä on sekventaalivaihteisto, niin alas vaihdetaan välikaasulla ja kytkinpoljinta käyttäen, ylösvaihdot kaasu pohjassa.
Olen ajatellut että pistää normaalin kytkinpolkimen ja sitten katsoo mitä tekee ja miten ajaa, että jää vaihtoehdot avoimeksi.
Ja mitä oon noita koppiautoja katsellu missä on sekventaalivaihteisto, niin alas vaihdetaan välikaasulla ja kytkinpoljinta käyttäen, ylösvaihdot kaasu pohjassa.
Olen ajatellut että pistää normaalin kytkinpolkimen ja sitten katsoo mitä tekee ja miten ajaa, että jää vaihtoehdot avoimeksi.
MP:n aski on tosi kovilla, jos ei alaspäin vaihtaessa käytä kytkintä. Ylöspäin vaihtaessa kyllä riittää aavistuksenomainen "nosto".
Ihanteellinen ratkaisu olisi luistokytkin ja sytkän katkaisu ylöspäin vaihdettaessa. Säännöt eivät vain salli sytkän katkaisua ja luistokytkin ei sovi budjettiin.
Itse meinaan jarruttaa vasemmalla jalalla. En edes laita kytkinpoljinta. Kytkin tulee vasemmalle kädelle ja oikealle hyvin lyhyt vaihdekeppi aivan ratin viereen/taakse. Käytän kytkintä ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa ja ylöspäin "raakana" kevyellä nostolla.
Aluksi vaihteensiirto piti tehdä omaan autoon ratin takana olevilla vivuilla, mutta kytkimen käyttö alaspäinvaihtaessa ja vasemmman jalan jarrutus pakotti siirtymään suunnitelmaan B.
Terveisin,
Jani
PS. Onko Hege ajanut ihan tosissaankin crossia aikanaan?
Ihanteellinen ratkaisu olisi luistokytkin ja sytkän katkaisu ylöspäin vaihdettaessa. Säännöt eivät vain salli sytkän katkaisua ja luistokytkin ei sovi budjettiin.
Itse meinaan jarruttaa vasemmalla jalalla. En edes laita kytkinpoljinta. Kytkin tulee vasemmalle kädelle ja oikealle hyvin lyhyt vaihdekeppi aivan ratin viereen/taakse. Käytän kytkintä ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa ja ylöspäin "raakana" kevyellä nostolla.
Aluksi vaihteensiirto piti tehdä omaan autoon ratin takana olevilla vivuilla, mutta kytkimen käyttö alaspäinvaihtaessa ja vasemmman jalan jarrutus pakotti siirtymään suunnitelmaan B.
Terveisin,
Jani
PS. Onko Hege ajanut ihan tosissaankin crossia aikanaan?
--==http://www.pmc-motorsport.com==--
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
taitaa jätkiä mennä meikäläisestä molemmin puolin ohi kun pitää vasemmalla jarruttaa
.
meil on normaalit polkimet ja meinaan käyttää myös kytkintä vaihtaessa. asvaltilla en ole käyttänyt vasenta kuin mikroautolla. lumella ja soralla sit isolla autollakin.
on hauska nähdä kuinka paljon vasemman jalan jarrutus vaikuttaa nopeuteen vai onko mielipiteet muuttunut seuraavaksi kesäksi. saatas vain autoja radalle niin päästäs hakeen ajotyyliä
kesäksi.

meil on normaalit polkimet ja meinaan käyttää myös kytkintä vaihtaessa. asvaltilla en ole käyttänyt vasenta kuin mikroautolla. lumella ja soralla sit isolla autollakin.
on hauska nähdä kuinka paljon vasemman jalan jarrutus vaikuttaa nopeuteen vai onko mielipiteet muuttunut seuraavaksi kesäksi. saatas vain autoja radalle niin päästäs hakeen ajotyyliä

Vasemman jalan jarrutus tuskin vaikuttaa huippukierroksiin, mutta tasaisuuteen sillä voi olla merkitystäkin, ainakin helpompaa antaa välikaasua. Viime vuosi taisi olla ensimmäinen kun kaikki F1 kuskit jarruttivat vasemmalla jalalla.
Jos käsikytkimen laittaa rattiin niin kannattaa miettiä ja kokeilla vähän vivustoa, että siitä ei tule niin raskas ettei jaksa montaa kertaa käyttää (tälläistäkin nähnyt).
En oo muuta kuin harrastuksena ajanu crossia.
Jos käsikytkimen laittaa rattiin niin kannattaa miettiä ja kokeilla vähän vivustoa, että siitä ei tule niin raskas ettei jaksa montaa kertaa käyttää (tälläistäkin nähnyt).
En oo muuta kuin harrastuksena ajanu crossia.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Kuinkakohan paljon (vaijerin) liikettä Yamahan kytkin tarvitsee? Muistan mitanneeni n. 30mm liikeradan, mutta tuskin kytkin vaatii täyden liikkeen toimiakseen.
Kytkinpoljin olisi tietenkin kaikista loogisin käyttää... Tilaa tuntuu vaan olevan aika vähän kytkimelle, jos meinaa sijoittaa jarrun ja kaasun sopivaan paikkaan vasemman jalan jarrutukselle.
Kytkinpoljin olisi tietenkin kaikista loogisin käyttää... Tilaa tuntuu vaan olevan aika vähän kytkimelle, jos meinaa sijoittaa jarrun ja kaasun sopivaan paikkaan vasemman jalan jarrutukselle.