Vaihtaminen ja kytkin

Tekniikkaan liittyvät kysymykset

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Vaihtaminen ja kytkin

Post by Mika Hirvonen »

Kysymys kytkimen käytöstä Locostissa. Eli tarvitseeko kytkintä kun vaihdetaan ylös/alas pyörän koneella?
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Ei kai pyörän kone luonteestaan pääse vaikka se locostiin asennetaan.

Ylös vaihdossa joko pitää nostaa kaasua tai painaa kytkintä ja nostaa kaasua (ellei halua luistattaa). Olen aina kytkintä käyttänyt, eikä se crossissakaan tuntunut menoa haittaavan niin uskon että sillä tyylillä vedetään.

Itse aion käyttää kytkintä alas vaihdettaessa. Mutta esim. formulassa vuosikausia vaihdettu alas ilman kytkintä ilman mitään ongelmia ja samalla tyylillä on vedetty maailmallakin, eli se on myös yksi vaihtoehto. En näe hyötyä siinä että vaihdetaan alas ilman kytkintä, mutta saattaa olla että ajaminen toimii paremmin jos jarruttaa vasemmalla jalalla.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Lähinnä mietin juuri tuota vasemman jalan jarrutusta, kun siihen olen tottunut. Kaasu- ja kytkinpolkimet on suunnituspöydällä ja pitäisi päättää mihin niitä sijoittaa. Mieli tekisi tehdä autosta vasemmaalla jalalla jarrutettava ja kytkin suunnitella/sijoittaa vain lähtöja ja spinnejä varten.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Juu, itsekin miettinyt samaa. Moottoripyörissä ei vaan ole vapaata vaihteiden välissä kuin henkilöautossa, eli välikaasun antaminen ei onnistu ellei välillä paina kytkintä (korjatkaa jos olen väärässä).
Ja mitä oon noita koppiautoja katsellu missä on sekventaalivaihteisto, niin alas vaihdetaan välikaasulla ja kytkinpoljinta käyttäen, ylösvaihdot kaasu pohjassa.


Olen ajatellut että pistää normaalin kytkinpolkimen ja sitten katsoo mitä tekee ja miten ajaa, että jää vaihtoehdot avoimeksi.
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

MP:n aski on tosi kovilla, jos ei alaspäin vaihtaessa käytä kytkintä. Ylöspäin vaihtaessa kyllä riittää aavistuksenomainen "nosto".

Ihanteellinen ratkaisu olisi luistokytkin ja sytkän katkaisu ylöspäin vaihdettaessa. Säännöt eivät vain salli sytkän katkaisua ja luistokytkin ei sovi budjettiin.

Itse meinaan jarruttaa vasemmalla jalalla. En edes laita kytkinpoljinta. Kytkin tulee vasemmalle kädelle ja oikealle hyvin lyhyt vaihdekeppi aivan ratin viereen/taakse. Käytän kytkintä ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa ja ylöspäin "raakana" kevyellä nostolla.

Aluksi vaihteensiirto piti tehdä omaan autoon ratin takana olevilla vivuilla, mutta kytkimen käyttö alaspäinvaihtaessa ja vasemmman jalan jarrutus pakotti siirtymään suunnitelmaan B.

Terveisin,
Jani

PS. Onko Hege ajanut ihan tosissaankin crossia aikanaan?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Käsikytkin on itsellänikin ollut sunnitelmissa yhtenä vaihtoehtona.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Post by markku »

taitaa jätkiä mennä meikäläisestä molemmin puolin ohi kun pitää vasemmalla jarruttaa :lol:.

meil on normaalit polkimet ja meinaan käyttää myös kytkintä vaihtaessa. asvaltilla en ole käyttänyt vasenta kuin mikroautolla. lumella ja soralla sit isolla autollakin.

on hauska nähdä kuinka paljon vasemman jalan jarrutus vaikuttaa nopeuteen vai onko mielipiteet muuttunut seuraavaksi kesäksi. saatas vain autoja radalle niin päästäs hakeen ajotyyliä :twisted: kesäksi.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Post by hege »

Vasemman jalan jarrutus tuskin vaikuttaa huippukierroksiin, mutta tasaisuuteen sillä voi olla merkitystäkin, ainakin helpompaa antaa välikaasua. Viime vuosi taisi olla ensimmäinen kun kaikki F1 kuskit jarruttivat vasemmalla jalalla.

Jos käsikytkimen laittaa rattiin niin kannattaa miettiä ja kokeilla vähän vivustoa, että siitä ei tule niin raskas ettei jaksa montaa kertaa käyttää (tälläistäkin nähnyt).

En oo muuta kuin harrastuksena ajanu crossia.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Post by Mika Hirvonen »

Kuinkakohan paljon (vaijerin) liikettä Yamahan kytkin tarvitsee? Muistan mitanneeni n. 30mm liikeradan, mutta tuskin kytkin vaatii täyden liikkeen toimiakseen.
Kytkinpoljin olisi tietenkin kaikista loogisin käyttää... Tilaa tuntuu vaan olevan aika vähän kytkimelle, jos meinaa sijoittaa jarrun ja kaasun sopivaan paikkaan vasemman jalan jarrutukselle.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
PMC
Jäsen
Jäsen
Posts: 84
Joined: 12 Jun 2006, 13:46
Location: Hollola
Contact:

Post by PMC »

Yamahassa liike max. 12mm
Post Reply