Page 2 of 3
Posted: 16 Jan 2008, 14:39
by Jari Kauttonen
Mites ihmiset on noita takajarruja tehneet?
Säännöissähän on että käsijarru pitää olla (Kuka lie rallikuski nämäkin säännöt laatinut? )
Tuossa kun tavailin niin osalla on Saabin satuloita, eikös noissa ole mekaaninen levyyn vaikuttava käsijarru?
Entäs nestekäyttöinen jarru? Onko joku sellaisia tehnyt?
Posted: 16 Jan 2008, 15:29
by Tero Kellosalo
Täälä on takajarrupiirin välissä "ylimääräinen" sylinteri jolla käsijarru toteutettu. Simppeli ja halpa ratkaisu..
Posted: 16 Jan 2008, 16:22
by pasi.t
sama meillä. ja jos oikein hyvin toteuttaa, niin jarrusta tehdään flyoff ja niin että viimeinen naksu jätetään käyttöön jolloin sitä voi käyttää myös kuljetuksen aikana ja varikko pysököinnissä.
Posted: 16 Jan 2008, 16:57
by markku
taitaa kaikissa autoissa olla neste käsijarru. helppo toteuttaa ja jos pääsylinteri antautuu niin taakse jää jarrut.
Posted: 22 Dec 2008, 21:38
by mäkkäri
Nonnii. Meikäläiselle tarjottiin tollasta volvon alumiiniperää. Onkos se sallittu? Miten mahtais sellaseen onnistua linkkien kiinnikkeitten teko?
Posted: 22 Dec 2008, 22:57
by Jari Kauttonen
Mikäs tuosta kielletynkään tekisi? Linkin paikat siihen saa mun mielestä ihan samalla tavalla kuin rauta perään, ostaa vaikka pätkän 50*50 Al putkea ja tekee siitä. Tigillä kun lykkää paikalle ni pitäisi tulla hyvä.
Posted: 22 Dec 2008, 23:10
by mäkkäri
Meinaakko että sellanen kestäis alumiinista? Luulin et sellaset kiinnikkeet väsyis äkkiä.
Posted: 23 Dec 2008, 00:57
by Jari Kauttonen
No jos nyt miettii niin tehdäänhän vauhtiraudasta mm. lentokoneet, nopeat laivat, nopeat junat, autojen akselistot. Kyllä tuon alumiinin väsyminen on sykleissä samaa luokkaa ihan perus rakenne teräksen kanssa, tärkeintä on huomioida hitsaus, parhaan tuloksen saat kun löydät samaa seosta olevaa matskua mistä teet korvat ja sitten vielä samaa seosta langaksi hitsaukseen.
Silloin pitäisi tulla jo priimaa
Kyllä mä luulen että esim. jollain kattirunkoisella nopealla autolautalla on rakenteissa kovemmat rasitukset kuin jossain neppiksessä jossa on 200hv ja runtataan radalla menemään.
Mä olen jo kauan ihmetellyt mikä epäluulo ihmisillä on noita vauhtirautoja kohtaan??? Olihan tuo alumiinikin eksoottinen materiaali 20 vuotta sitten. Muistan kun joskus meilläkin katkesi saalinki purjeveneen mastosta, löytyi paikkakunnalta 1 ainoa hitsauskone jolla sai alumiinia hitsattua, sekin oli niin iso että piti kuorma autolla tuoda paikalle, lisäksi oli vain 1 ihminen joka osasi konetta käyttää / alumiinia hitsata. Nykyään kuitenkin esim AC/DC tigin saa jo kelvollisen 1500€:llä tuolla lykkää kummasti alumiinia menemään. Jos hiukankin on tigillä hitsannut niin parin koepalan jälkeen huomaa että ei se alumiini sen ihmeempää hitsata ole kuin rauta.
Paa vauhtirauta perä vaan paikalle. Jos tulee ongelmia hitsauksen saannin kanssa niin lähetä vaikka MH:lla mulle niin hitsaan sulle kiinnikkeet siihen.
Posted: 23 Dec 2008, 11:42
by asassi
mäkkäri wrote:Nonnii. Meikäläiselle tarjottiin tollasta volvon alumiiniperää.
Oho, kannattaa pitää hyvää huolta, nuo perät kun ovat kortilla.
t, Ari
Posted: 24 Dec 2008, 00:11
by markku
jos kyseessä ei ole kilpailukäyttöön tarkoitettu perä niin ei kannata laittaa. vakio autojen pikku välitykselle tehdyt perät ei kestä kisa käytössä. yksi team kokeili jo kaksi perää. molemmistä tippui pohja tielle.
Posted: 28 Dec 2008, 13:01
by mäkkäri
Kuinkas hyvin tollanen 5.1 välitys riittää 4age M47 13" -paketin perässä?
Mahtaiskohan 5.3 välitys piisata? Entäs 15" pyörällä?
Posted: 28 Dec 2008, 13:38
by pasi.t
onko laatikko 5 vaihteinen, ilmeisesti kyllä. jos 5 välitys on 0,87, niin 13 pyörällä 8000rpm on 195,2. 8200 rpm on 200 ja 15 tuuman pyörällä noin 3 enemmän, koska renkaan halkaisija on lähes sama. 5,3 vällärillä pitäis koneen kiertää 8500, että 200 menee rikki 13 tuumasella ja 15 noin 8350rpm
Re: Taka akseleista
Posted: 19 Jan 2009, 20:26
by tumpelo
Täh, eikös kaikki kilpamoottorit kierräkkään yli kymppiä?
Umpelo
Re: Taka akseleista
Posted: 24 Jan 2009, 22:49
by kippo
kyllähän niiden vissiin pitäs mutta ei vissiin tässä luokassa kun äänestettiin että jatketeen vakio alakerroilla

Re: Taka akseleista
Posted: 30 Dec 2009, 18:27
by Marko
Riittääkö 3.9 välitys R1:n koneelle hyvin pidemmillä suorilla vai loppuuko meno kesken? Meneekö 3.54 jo turhan pitkäksi? Kuinka paljon R1 suunnilleen 6-vaihteella jaksaa kiertää?