ilmanputsarin korkeutta ei ole määritetty. ne tulee mitä tulee. jos kyseessä on alkuperäinen suodatin kotelo niin ovat aika isoja. voi tarvita periskoopin että näkee ajaa .
etulokasuojan pitää peittää rengas juuri kuvan mukaan 90 astetta renkaan takapuolelta. eteenpäin ei määritetty mittoja.
Mika wrote:Yksi tarkennus, joka taitaa puuttua on F* ja G* putkien välissä olevien kiinnitysrautojen rakenne. Ymmärtääkseni päätettiin, että kyseiset raudat saa koteloida (ei tarvitse olla lattoja).
Mun mielestä ei tarvitse tarkentaa. Säännöissä on jo mainittu: "Mitään muutoksia rungon kantaviin osiin (vahvistuksia tai kevennyksiä) ei sallita paitsi: moottorin ja vaihdelaatikon kiinnikkeet"
Kiitos palautteesta.
Mun tulkinta tästä on että kiinnikkeitä varten saa runkoon tehdä muutoksia (vahvistuksia tai kevennyksiä) kantaviin osiin. Se ei kuitenkaan tarkoita että tehdään lisää runkoa tai apurunkoja moottorin kiinnityksiin joiden tarkoituksena on jäykistää runkoa. Ymmärtääkseni vuosikokouksessa käytiin vaan läpi pelisäännöt mitä rungolle saa ja ei saa tehdä.
Pitääkö kaikille kiinnikkeille tehdä sääntöihin kuva? Vai saako vaihtekepille, moottorille, rattiakselille, polkimille yms. tehdä kiinnikkeitä oman maun mukaan. Jos moottorin tai polkimien kiinnike näyttää siltä ettei se kestä, niin sillon mun mielestä voi oman järjen mukaan vahvistaa.
Onko tuo etukylkien peltien muoto "suora" ja "L" tarkoituksellinen tiukennus entisiin tulkintoihin verrattuna? Eli tommonen njös-mallinen takaa auki oleva etukylki ei olis enää sallittu? Sehän ei ole suora eikä L.
Toinen mikä pisti silmään oli että kuljettajan puolelle ohjaamopeite on ilmeisesti vahingossa nyt sallittu..? Eipä sillä että kukaan semmosta laittaskaan.
Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
Vanhoissa säännöissä L-muotoinen pelti oli se virallinen ratkaisu. Nyt sekä L että suora ovat viralllisia, eli säännöt nyt sallivimpia. Takaalta avoimia peltejä ei kielletty.
Mika wrote:Ohjaamopeitteitä on ollut Norjassa käytössä, eli ei ollut vahingossa sallittu. Ajateltiin, että on helpompaa kieltää ne, jolloin kenenkään ei tarvitse ruveta sellaisi värkkäämään.
Niin tarkotinkin sitä että uudessaä sääntöluonnoksessa peite on jostain syystä kielletty vain matkustajan puolelta. Lieneekö tarkoitus ollut kieltää myös kuskin puolelta?
nyt menee kyllä porsaan reikien haku vähän liian pitkälle pysytääs taas vähän enempi asiassa ja mietitään omilla aivoila pikkasen pitemmälle ja luetaan sääntöjä riviltä eikä vierestä
Turvakaarista senverran, että:
Saako suojakehikkoon lisätä poikittaista ns. kojelauta putkea?
Ja toinen ylimääräinen? putki sivuputkesta alas runkoon,
no kattokaa vaikka Tomin auton kuvaa jos tästä sepostuksesta ette ymmärtäneet .
Alan tekee tota turvakaarikohtaa yhteneväksi akk sääntökirjan kanssa. Eroja oikeastaan vaan sanoissa: Takakaari muuttuu pääkaareksi ja pitkittäistuki kuskin vieressä sivusuojaksi.
Ajattelin että ois ihan hyvä laittaa että kattoon ei saa uusissa autoissa laittaa vanhan säännön mukaisia pitkittäistukea (2006 ja vanhemmat, näkyy mm. Markun foorumikuvassa), vaan katossa pitää uusissa olla diagonaali. Ettei kukaan vahingossa mene laittamaan vanhan mallista...
Turvakaarisäännöistä poistettaisiin: Ylimääräisiä vahvistavia putkia jotka täyttyvät laatuvaatimukset saa asentaa.
Putket mitä saa lisätä:
Sivusuoja, kattosuoja, toinen poikittainen tuki taakse turvakaaria varten, poikittainen tuki etukaareen kojelaudan tienoille ja pystytyki sivusuojasta alas runkoon (pultattava).