Page 2 of 3
Posted: 27 Dec 2006, 21:37
by markku
jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin norjassa mopon koneisilla autoilla on ollut vaikeuksia nopeilla radoilla. loppuu teho huippunopeuksissa

. joten tuo lyhyempi välitys voi olla hyväksikin. söherö radoilla taas on ollut mopon koneinen etulyönti asemassa. harmi vaan kun suomessa ei ole alle minuutin mikki hiiri syheröitä.
Posted: 28 Dec 2006, 09:47
by pasi.t
eikös suomen radat ole oikeastaan kaikki aika syheröitä, tai sitten norjassa ajetaan mikroautoradoilla
Posted: 28 Dec 2006, 11:54
by hege
Posted: 29 Dec 2006, 09:14
by Johan Svahn
tässä pohjoismaiden hienoin rata, Norjan Mo I Ranassa!
http://www.acr.no/teknisk_ny.html
http://www.etracksonline.co.uk/Europe/N ... ircle.html
Esim. korkeusero!! 31 metriä
Tämä rata eli ole mikään Alastaro..

Posted: 14 Mar 2007, 12:33
by markku
15" compot ostettu(4kpl). täytyy tilata pari 195/55-15 rengasta varmuuden vuoksi. 185/60-13 jos laittas eteen niin putois keula aikalailla alaspäin perään nähden joka nousee

Posted: 14 Mar 2007, 12:55
by pasi.t

jaaha, nyt aletaan jo satsata lähtöönki tosissaan kun aletaan tekemään kiihdytysautoja

Posted: 16 Jul 2007, 13:24
by markku
3.9 välityksellä kiihtyy aikapaljon kivemmin kurvista ulos. 3.5 välityksellä ei tunnu oikein kiihtyvän mutta suoran lopussa kun mulla menee rajoittajalle niin tomi jättää aikalailla. kiihtyvyyteen vaikuttaa juuri niinkun laskelmien mukaan pitäiskin. mulle riittää tuo 3.9 välitys nyt kun uudemman mallin boxilla kiertää 11750. vanhan mallisella ei kiertänyt edes 11000. tuli kulkua kivasti lisää

.
oikein viisas kun olis niin olis kaksi eri perä välitystä eri radoille. joku 3.7 ja 3.9 olis hyvät. 3.5 on minusta liian harva kun ei kiihdy kunnolla kurvista ulos. ahveniston jälkeen ollaan taas viisaampia

.
Posted: 27 Sep 2008, 07:37
by Tomi Jutila
PMC wrote:Varmistin koneen sisäisen välityksen ja tarkka lukema oli 1,581. Alla korjatut nopeudet;
Moottori R1 1998-2003 tai FZS1000 2001-2005, kierrokset 12000 rpm
Välitys 3.54
ratio Speed km/h
1st 2,5 95,04
2nd 1,84 128,99
3rd 1,5 158,4
4th 1,33 178,24
5th 1,2 198
6th 1,12 213,09
Välitys 3.9
1st 2,5 86,27
2nd 1,84 117,08
3rd 1,5 143,78
4th 1,33 161,79
5th 1,2 179,72
6th 1,12 193,42
faktaa kemorasta syksyllä -08
-moottori R1-00 ja uudemman mallin cdi
-205-13 rengas
-3.89 ford enkku
-12000 kierrosta
=184km/h navikaattoriin,rajoitinta vasten paukuttaa 150m taulusta ettepäin.
Posted: 29 Sep 2008, 23:42
by hege
Juttelin eilen Audunin kanssa kun satuttiin samaan kisaan, sillä oli 3,5 perä ja kisavauhdit nousi harvoin yli 180km/h.
Posted: 30 Sep 2008, 06:09
by Tomi Jutila
tuumailtiin perävälityshommaa markun kans ja todettiin että norskit ei vedä kutosella täysiä missään eli jättävät tod.näk. kutosen käyttämättä kokonaan.sopii vissiin 3.54 perän vaihdevälit paremmin radan muille osille?
ens vuonna pidennän perää pikkasen kemoraan (+190km/h??)
Posted: 30 Sep 2008, 07:55
by multanen
Tomi wrote:tuumailtiin perävälityshommaa markun kans ja todettiin että norskit ei vedä kutosella täysiä missään eli jättävät tod.näk. kutosen käyttämättä kokonaan
Juurikin tätä yritin kysellä tuolla toisessa topikissa. Eli "täysillä vetäminen" pitäisi tarkoittaa suurimman tehon kierroslukua eikä kierrosluvun rajoitinta. Paitsi jos ne on sama asia... Mutta veikkaan ettei ole? Jonkun pitäisi vilauttaa locostina tehokäyrää tai muuten arvoja.
Eli suurimmalla vaihteella teho voi loppua jo esim. 10500 kierroksilla ja siitä eteenpäin on jo alamäkeä. Pitemmällä välityksellä huiput tulee tasan suurimman tehon kohdalla. Tämä on siis se todellinen huippunopeus eikä liian lyhyestä välityksestä johtuva.
Sitten on vielä toinen juttu että huippunopeuden kannalta liian tiheä perä voisi kuitenkin olla nopeampi koko kierros huomioiden.
Posted: 30 Sep 2008, 08:24
by Johan Svahn
pitäkää tätä mielessä kun suunnittelette välitys hommaa.. Miten pääsette ohi suoralla imusta jos kierrokset ovat huipussa 250m ennen jarrutusta?
Posted: 30 Sep 2008, 16:46
by Tomi Jutila
Johan Svahn wrote:pitäkää tätä mielessä kun suunnittelette välitys hommaa.. Miten pääsette ohi suoralla imusta jos kierrokset ovat huipussa 250m ennen jarrutusta?
juuri näin,kun ajettiin perjantaina jarkon kanssa "kilpaa" kemoran pitkällä suoralla pääsin käväseen rinnalla mutta sitten loppu välitys ja ohitus jäi siihen.ei pysty tarjoon ohi kun rupesi hakkaaan rajoitinta vasten.
omaa välitystä aion muuttaa vain hitusen jottei tule takkiin sitten radan muulla osuudella.
Re: moottori pyörän laatikko
Posted: 01 Feb 2009, 23:25
by Unitedd
Miten tuo teoreettisen nopeuden laskukaava menee?
Jotenki näin, mutta minten?
Renkaan halkaisia * ensiövälitys * vaihteen väitys suhde * toisioveto (peränvälitys) * kierrosluku / 60000
Re: moottori pyörän laatikko
Posted: 02 Feb 2009, 02:40
by hege
Jos tää on Moottoripyöränkone ja mallia R1 niin kannattaa käyttää laskuria:
http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html
Takarattaiksi esim. 39:10 niin saa perävälitykseksi 3.9. ja renkaan halkaisijaksi vaikka 574mm (205/60R13) R1 välitykset saa valikosta suoraan kuin myös ensiövälityksen.
Tähän hätään väittäisin että toi sun kaava on ihan ok, renkaan halkaisijan tilalle vaan renkaan piiri tai sitten muutat ton 60000 -> 19100