Page 2 of 10

Re: 710 FIN

Posted: 13 Oct 2009, 14:26
by Mika Hirvonen
Mulla kaikki pellit 1,5mm puolikovaa paitsi takakontti, joka on 1,25mm. Jos nyt vääntäisin konepellin ja takakontin, niin valitsisin ohuemman pellin.

Re: 710 FIN

Posted: 14 Oct 2009, 20:34
by hege
RSVmake wrote:Kiitoksia, kysellään tuolta Halomalta.

Minkä paksuisesta ootte tehneet noita paneleita? Alastarolla kyselinkin mut en enää muista oliko se 1mm vai 1.5mm... :?: Tietty 1mm helpommin taivuteltavissa :roll:
Meillä 2mm kyljet ja takakontti toisessa 1,5mm ja toisessa 1mm. 1mm hinnat alkaen alumiini on sata kertaa helpompaa vääntää kuin 1,5mm merialumiini. Selkänojapelti on kummassakin 1,5mm..

Kardaanitunnelit ja tulipellit on meillä terästä.


Toi sun runkos vähän arvelluttaa... :? Sori kun vasta näin myöhään tajuan tän keskustelun.
RSVmake wrote:Jotta homma etenis niin mikä on virallinen Locost kanta tolle tunnelin etuosalle kun se on mulla korotettu tuosta etupäästä, eikä putket lähde heti viistosti alaspäin niin kuin yleensä :?: Käsittääkseni tunnelia sais tekniikan mukaan hieman muutella. Eli jätänkö tunnelin etupään tolleen vai tuleeko hylky katsastuksessa :?: http://kuvablogi.com/nayta/2295317/
Tossa on alunperin ollut se kallis pakkisysteemi murkula vissiin sille haettu lisää tilaa...
Kyseinen kuva on ok.

Mutta kardaanitunneli kuvassa http://kuvablogi.com/nayta/2263269/ näyttää erilaiselta kuin säännöissä oleva piirros Kuva 14. http://www.locostfinland.com/regler2009 ... ild-14.gif
Sulla on kardaanitunnelin sivuissa kolme diagonaalia samalla matkalla kuin piirrustuksissa ja säännöissä on kaksi. Toinen mikä pistää silmään on että kardaanitunnelin alapuoliset sivuputket on eri kohdissa kuin pystyputket.

Tämä voi vaikuttaa turhalta nipottamiselta, mutta runkojen on tarkotus olla saman muotin mukaan tehtyjä. Kyseessä kuitenkin "yksmerkkiluokka" niin kaikkien autojen pitää rungoltaan olla samalla viivalla.

Muuten, perämurikan päällä oleva kardaanitunnelin putki kannattaa nostaa. Muuten et saa takajousitusta niin matalaksi kuin säännöt sallii kun perä ottaa kiinni runkoon.

Re: 710 FIN

Posted: 14 Oct 2009, 22:09
by kippo
eikös siitä viimeisestä kuvasta ole poistettu ne kolme tukea ja niiden paikalle saa lisätä kaksi jos tekee pyörän koneella. miten ja missä kohdassa putkisto on väärissä linjoissa "HEGE" selvennä vähän niin maalais tollokin ymmärtää tai osaa katsoa kuvaa tarkemmin 8)

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 00:35
by hege
Koetin liittää kuvan havainnollistamaan. Joko mä näin harhoja tai sitten kardaanitunnelin diagonaalit oli niinkuin punaset viivat? :?

Kuva mistä kyseiset häkkyrät näkyy on näköjään poistettu RSVmaken kuvagalleriasta.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 01:31
by hege
Kävin uudestaan tutkailemassa noita kuvia ja löyty toisesta vinkkelistä http://kuvablogi.com/nayta/2263919/

Etuiskareiden yläkiinnitys runkoon näyttää myös olevan sääntöjen vastainen. Pitäisi olla normi jousituskiinnike rungossa. Toi nykyinen on ns. pässinsarvi mitä koetettiin sääntötarkennuksilla kitkeä pois. Katso säännöistä Kuva 8, sen oli tarkoitus selventää etuiskarin kiinnitystä runkoon.

Saattaa olla että noissa putkien mitoissakin on jotain vikaa, ne on mulle vaikeita niin en sano (nimimerkillä omista autoista 8 putkea oli vääriä). Mutta säännöissä on värikuvia jotka saattaa auttaa.

Tsemppiä rakennukseen. Pyritään auttamaan sääntökoukeroiden kanssa niin hyvin kuin osataan.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 05:20
by Tomi Jutila
moottorin korvakkeet pitää olla pultattavat sekä runkoon että itse moottoriin,itselläni oli korvakkeet hitsattuna runkoon ja vaihtoon meni.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 14:55
by Marko Leino
Poistin kuvan ja lisäsin päivitetyn kuvan jossa väärät diagonaalit ja ylimääräinen keskimäinen pystyputki on poistettu. Tilalle kuvan 14 mukaiset diagonaaliputket. Tekniikka tulee moponkoneella. Tunnelin etupään korkeus vaan tossa arvelutti että saako olla noin.
Aattelin et kuvaa ei kannata enää säilöä kun tunnelikaan ei ole enää kuvan mukainen, saattaa joku vahingossa luulla et on ok ja ottaa vielä mallia :roll:

Juu moottorin kiinnitykset menee uusiksi. Paikkoja voi onneksi hyödyntää.

Iskarin "pässinsarvea" ei ole tarkoitus käyttää, kestävyys ei vakuuta ja säännöt kieltää (kuvassa kiinni lukkopihdeillä).
Lisää vaan kommenteja kehiin jos jotain huomaatte niin ei tuu tehtyä tyhmyyksiä.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 19:05
by Jari Kauttonen
Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 19:26
by Marko Leino
Jari wrote:Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:
Kirjoitteli täällä nimimerkillä Sume.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 20:57
by pasi.t
ei toi iskarin yläpää ole monta milliä liian korkealla.

Re: 710 FIN

Posted: 15 Oct 2009, 21:25
by Jari Kauttonen
RSVmake wrote:
Jari wrote:Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:
Kirjoitteli täällä nimimerkillä Sume.
Ok eli turusta.

Re: 710 FIN

Posted: 16 Oct 2009, 12:01
by Marko Leino
pasi.t wrote:ei toi iskarin yläpää ole monta milliä liian korkealla.
Eikön noilla tukivarsilla kiinnityspultti mene jotakuinkin rungon yläreunan tasolle. Paljonkohan alatukivarret on alaspäin kun auto on pukeilla että ovat sitten vaaterissa kun on paino päällä? Ei ole vielä vanteita niin ei voi mallaillakaan. Jos jollain on ylimääräisiä vanteita niin voi tarjota kumeilla ei väliä :wink:

Re: 710 FIN

Posted: 17 Oct 2009, 07:59
by pasi.t
jep. pultti on ehkä ihan hiukan ylempänä meillä, muistaakseni.

Re: 710 FIN

Posted: 06 Nov 2009, 15:55
by Marko Leino
Alumiinipeltiä hankittu ym. pikku juttuja saatu tehtyä.

Oliko sallittua jättää konetilan kylkipellit takaa hieman raolleen jäähdytyksen takia?

Mika..mistä oot hommannut noita kuusiokolo kupukantaruuveja? Hakusessa on M4 matalakantaisia mielellään kuusiokoloruuveja millä tulee pellit kiinni.

Re: 710 FIN

Posted: 06 Nov 2009, 17:54
by Mika Hirvonen
Helsingin Ruuvikulmasta hankin mun M5 kupolikantaset ruuvit ja senkatut 'vetokierreniitit' (rivnut). Suosittelent Torx kantaa kuusiokolon sijaan... kestää selvästi tiukemalle kiristämistä. Mulla on kylkipeltien ruuvien alla vielä sellaiset aaltomaiset jousiprikat varmistamassa ruuvien kiinnipysymistä.