Page 2 of 2
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 02 Dec 2009, 21:40
by pasi.t

saattaa ehkä olla sääntöjen venyttelyä. mitenkäs syyskokouksessa "päätettiin" niistä alatukivarsien pallonivelien käännöstä suoraan.(ihan toki en muista miten se meni)
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 02 Dec 2009, 22:23
by Mika Hirvonen
Muisti palailee pätkittäin täälläkin päin

Kokouksessa keskusteltiin tukivarsien kiinnityksestä olkavarsiin ja todettiin, kuten säännöissäkin lukee, että kiinnitystapa on vapaa.
Lisäksi keskusteltiin 'konstruktio muutosten' määritelmästä. Yhtenä esimerkkinä oli tukivarsien rungonpuoleisten päiden taivuttaminen (tai erillisten holkkien käyttö), jolla/joilla uniball nivelet saadaan kohtisuoraan korvakkeisiin nähden. Minun käsityksen mukaan yleinen konsensus oli, että kyseisillä muutoksilla ei saavuteta merkittävää kilpailullista etua, joten niiden käytölle ei ole estettä. Mitään virallista kyselyähän asiasta ei ollut, joten mitää kovinkaan virallista päätöstä ei kai tehtykkään.
Ymmärtääkseni tässä viestiketjussa esitetystä ylätukivarren pallonivelen kiinnitysholkin asentamisesta poikkeavaan kulmaan ei keskusteltu kokouksessa. Voin toki muistaa väärinkin

Re: Varokaa rallydesign
Posted: 02 Dec 2009, 23:15
by KakeK
Juu kyl puhe oli rungonpuolisista kiinnityksistä.
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 02 Dec 2009, 23:34
by pasi.t
pitää paikkaansa. tuo ylätukivarren holkki on vain käsittääkseni perus periaatteeltaan samanlainen kuin alatukivaressa.
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 03 Dec 2009, 17:49
by Tomi Jutila
pasi.t wrote:
mitenkäs syyskokouksessa "päätettiin" niistä alatukivarsien pallonivelien käännöstä suoraan.(ihan toki en muista miten se meni)
suoraan kysymykseeni ko.asiasta yhteinen vastaus oli että on sallittu,molemmillä tavoilla eli tekemällä mutka tukivarsiputkeen tai tukivarsiputken hitsaus "ylikulmalla" erilliseen holkkiin(uniballissa)
siis rungonpäässä.
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 03 Dec 2009, 17:56
by Tomi Jutila
Mika wrote:
Ymmärtääkseni tässä viestiketjussa esitetystä ylätukivarren pallonivelen kiinnitysholkin asentamisesta poikkeavaan kulmaan ei keskusteltu kokouksessa. Voin toki muistaa väärinkin

tässä asiassa voisi käyttää maalaisjärkeä ja sallia "camperholkin" lievä kääntäminen sillä noissa nivelissähän on ollut ongelmaa kun pallonivelen liikerata ei riitä joillain valmistajilla.itse olen juuri tekemässä tukivarsia ja ekassa "proto" tukivarressa holkkia käännetty hieman joka auttaa selvästi saamaan nivelen kulmasta toimivamman=TURVALLISEMMAN.
kukaan tuskin haluaa että joku ajaa ulos kun pallonivel hajoaa...ei tee hyvää millään muotoa,ei autolle eikä luokalle yleensä.
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 03 Dec 2009, 18:11
by Mika Hirvonen
Olen samaa mieltä. Mielestäni olisi järkevää sallia holkin kääntäminen juuri noista syistä.
Re: Varokaa rallydesign
Posted: 03 Dec 2009, 18:38
by KakeK
juu oon kerran nähny mitä tapahtuu kun yläpallo hajoaa jurvan pääsuoran jarrussa. auto menee penkkaan asti kevyesti

. jarrut kun katoaa yhtänopeaa kuin etupyöräkin.