Tätäkin hommelia voitaisiin vielä miettiä lisää:
hege wrote:
-Suurempi kallistuminen kaarteessa (vain ulkokaarteen jousi vastustaa kallistelua)
clip-clip-clip
hege wrote:
Etupään kallistusjäykkyys riippuu molemmista etujousista. Kallistuessa toinen puoli joustaa sisään (Vaatii voimaa=X*N/mm) ja toinen puoli joustaa ulos (Vaatii voimaa=X*N/mm). Eli jos poistat sisäpuolen jousen niin ulkopuolen jousi joutuu tekemään koko työn (2X*N/mm).
(Lainauksesta leikattu muihin asioihin liittyvät pois).
Tätä hommelia voitaisiin miettiä seuraavana.
Mielestäni ainoa keino millä sisäkaarteen puoleinen pyörä voi vastustaa kallistumista, on NOSTAMALLA VÄHEMMÄN. Näin siksi koska jousi ei pysty vetämään alaspäin ellei rengas ole kiinnitetty asfalttiin. Lisäksi tavittaisiin vetojousi puristettavan tilalle.
Esimerkki: Kuvitellaan että ajat kaarretta reilua nopeutta. Paino on ulkorenkailla, auto jo hieman kallellaan. Sisäkurvin renkaalla enää kevyt paino.
Kuvitellaan sitten että sisäkaarteen puoleinen etujousi napsahtaa seitsemästä kohtaa poikki.
Kallistuuko auto nyt:
A: Ulkokaarteen puolelle, koska sisäkaarteen jousi ei enää estä kallistumista
- vai -
B: Enemmän tai vähemmän sisäkaarteeseen päin koska poikki mennyt jousi ei enää kannattele autoa ollenkaan
Vihje: Vain toinen noista on oikein.
