Page 3 of 6

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 24 May 2010, 17:18
by OskariK
Ok!

Mites olisikohan tuollanen 1980-luvun Bemarin kone järkevä? Ajattelin että jos tollaisen raadon ostaa niin siitä saa muitakin osia sitten

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 24 May 2010, 17:28
by Tomi Jutila
se on kuules ihan sun omassa hanskassa se päätös minkä tekniikan näet järkevimmäksi.
hankosen jukalla on vissiin joku biimerin kone tulossa?

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 24 May 2010, 17:29
by OskariK
Tomi wrote:se on kuules ihan sun omassa hanskassa se päätös minkä tekniikan näet järkevimmäksi.
hankosen jukalla on vissiin joku biimerin kone tulossa?
Heh okei :D

Saako se olla dieseli?

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 24 May 2010, 18:12
by Jari Kauttonen
Noita ropelli keuloja joskus enemmänkin harrastaneena itsekin tuumisin heidän koneita. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että M42 oli ainoa järkevä, mutta sekin toppas siihen että oli 1.8 litranen ja 16 venanen --> eli ei olisi ollut järkevä viritykseen. Tuo M10 patahan on ehkä yksi legendaarisimmista, mutta mua se ei ole koskaan viehättänyt. Mullahan oli Tojotan 4 AGE black toppi tulossa, mutta Pasi osti sen pois multa ennen kuin tuli maahan, sitten oltiin laittamassa Tojotann 4AGE 16V pikkureikäisenä. Siinä olisi ollut kelpo aihio ja hommasin laatikot ja kaikki siihen. Sitten vain iski laiskuus ja nuukuus ja ostin mopon koneen. On se vaan niin helppo ja kompakti paketti. Varakone mahtuu aina mukaan vaikka olis henkilö autolla liikkeellä. Ja koneen vaihto varikko olosuhteissa menee yksinkin varmaan alle 2 tunnissa. Koneet suhteellisen halpoja 500 - 1500€ toki niitäkin kalliita löytyy. Koska kone on vakio sen odotettu elikaarikin voi olla locost käytössä hiukan pitempi kuin viri viri auton koneen. Tietty vääntöä ja tehoa ei lähellekkään auton koneiden, mutta keveys ja laatikko tasaa ilmeisen hyvin.

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 24 May 2010, 21:16
by M200
Laita mopon kone.

Minulle on tosiaankin Bemarin M10-kone on tulossa pellin alle enkä todellakaan voi suositella kenellekään täysijärkiselle kyseistä vaihtoehtoa. Rahaa on mennyt kolmen mopon moottorin verran eikä se vielä ole edes kasassa :P

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 25 May 2010, 08:41
by OskariK
Lähinnä ideana tässä kun ei kovin paljon rahaa ole että voisi jonkun halvan autonmoottorin laittaa aluksi, sitähän voi varmaan ruveta vaihtamaan sitten jos jostain löytyy edes 500 euroa

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 25 May 2010, 09:14
by kippo
OskariK wrote:
Tomi wrote:se on kuules ihan sun omassa hanskassa se päätös minkä tekniikan näet järkevimmäksi.
hankosen jukalla on vissiin joku biimerin kone tulossa?
Heh okei :D

Saako se olla dieseli?

kyllähän diiseliä saa käyttää kunhan ei ole turboa

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 25 May 2010, 22:40
by Jari Kauttonen
Mä luulen että paras on ruveta vääntämään runkoa kasaan ja jättää kardaani tunnelin putket vielä pois alkuun. Tohon rakentamiseenkin, jarrut, taka akseli, ohjaus, yms saa menemään ihan kivasti rahaa. Tee koppa rullaavaksi ja mieti sitten tota tekniikkaa. Jos meinaat viivalle autolla, niin en näe oikein järkeä laittaa 500 eeroa kiinni tekniikkaan jolla ei oikeesti tule pärjäämään.
Korjatkaa muut jos olen väärässä, mutta itse olen siinä uskossa ettö auton moottorisesta vaihto mopo koneiseen ei ole ihan helppo rasti mikäli haluaa oikeasti kaiken hyödyn mopo koneisesta irti. Voihan sen padan vaan vaihtaa sinne mutta onko se sitten tasavertainen muiden mopokoneisten kanssa :roll: :?:

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 27 May 2010, 08:32
by Dohc4x4
Jari kirjoittaa asiaa, jos aikoo rakentaa auton pienellä budjetilla, kaikki hankinnat kannattaa mietti tarkkaan.

Jos aijot käyttää auton moottoria valitse sellainen jota muutkin käyttävät kilpailutoiminnassa. Käytettettyjä viriosia on tarjolla, netissä on yleensä tietoa ko. moottorin virittämisestä jne,

Jos mietit mp-moottoria, taka-akseli kannattanee ottaa fordista. Siihen löytyy sopivia välityksiä auto ja mp moottorin jatkoksi.

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 28 May 2010, 15:41
by OskariK
Eiköhän se moottoripyörän kone sitten ole paras vaihtoehto :) Yamahan R2 näkyy muillakin olevan.

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 29 May 2010, 01:26
by BATMAN
Vai oliko se R1?
Kyllä suosittelisin mopokoneista, ihan jo kustannuksienkin takia.
Kone maksaa 800-1500e ja sillä ei juuri automoottoriseen saa kummostakaan palikkaa, varsinkin jos ei ole vanhaa varastoa hyllyssä.

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 29 May 2010, 06:33
by OskariK
BATMAN wrote:Vai oliko se R1?
Kyllä suosittelisin mopokoneista, ihan jo kustannuksienkin takia.
Kone maksaa 800-1500e ja sillä ei juuri automoottoriseen saa kummostakaan palikkaa, varsinkin jos ei ole vanhaa varastoa hyllyssä.
Niinhän onkin, sormi osunut väärään näppäimeen :D

Eiköhän se ole sillä selvä. Ei muuta kun säästämään.

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 29 May 2010, 06:50
by Tomi Jutila
tuolla 15oo eurolla saat esim r1 moottorin kaikkine apulaitteineen ja samassa paketissahan on tietysti vaihdelaatikko ja kytkin eli siis koko tekniikka.
et ole harkinnut hankintoihin nuorillekuskille yleistä "pappa betalar" vaihtoehtoa :D :D :D

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 29 May 2010, 08:57
by OskariK
Tomi wrote:tuolla 15oo eurolla saat esim r1 moottorin kaikkine apulaitteineen ja samassa paketissahan on tietysti vaihdelaatikko ja kytkin eli siis koko tekniikka.
et ole harkinnut hankintoihin nuorillekuskille yleistä "pappa betalar" vaihtoehtoa :D :D :D
Hienoa. Hyvä luokka tämä, ihmettelen vaan miksei ole enemmän harrastajia? Legendseissäkin on päälle 40, tosin ne autot saakin kisavalmiina pakettina. Ite tykkään ehkä jopa enemmän rakentelusta kuin ajamisesta.

Saattaa olla. Jos se ostais mainospaikan tai jotain. :D

Re: Uusi yrittäjä

Posted: 29 May 2010, 14:47
by OskariK
Onk tätä putkea oikeesti yhteesä yli 40 metriä vai laskinko jossain pahasti väärin? :D