Page 4 of 12
Posted: 13 Jan 2008, 22:44
by markku
netti kuvien mukaan voi katkoa putket ihan hyvin. jossainhan oli linkki niihin. en muista oliko niissä tukivarsien kiinnitys paikkoja. meillä ei ainakaan olisi osattu tehdä runkoja ilman kirjaa.
putki on aivan normaalia "huonekalu" putkea. 1.5 ja 2mm seinämillä on molemmilla autoja tehty.
äkkiä en keksi miten ylä ja ala putken voisi tehdä putkea katkomatta mutta olenkin vain koneistaja

.
Posted: 13 Jan 2008, 22:50
by Mika Hirvonen
Varmaan jotenkin taivuttamalla?

Muistan lukeneeni että englannissa ei SVA katsastuksessa tykätä jos kyseisiä putkia taivutellaan. Huonekaluputki ei oikein tykkää hyvää moisesta taivuttelusta.
Varmaan kannattaa pätkästä mittoihin ja hitsata kunnolla.
Posted: 13 Jan 2008, 23:39
by Jari Kauttonen
Joo pokkaamalla ton sais tehtyä yhdestä putkesta. Toinen olisi loveaminen.
Onhan se tosi toisaalta että tuo putki kovettuu aina muokkauksessa, mutta jotenkin uskoisin että se lopulta olisi kestävämpi? Tiedä häntä sitten?
Posted: 15 Jan 2008, 14:39
by hege
jamppa00 wrote:Entä onko teräslaatu jotain tiettyä/määrättyä?
Putkien täytyy olla terästä, muita rajoitteita materiaalin suhteen ei ole. Meillä putket on S355 rakenneterästä, cromo putkiin ei vielä ollut varaa

Posted: 15 Jan 2008, 19:21
by Jari Kauttonen
Eka runko olisi nyt heftattu. Kuvei löytyy tuolta aikaisemmin ilmoittamaltani sivulta.
Kardaanitunnelin ja konehuoneen putket on vielä teipattuna runkoon, mulle kerrottiin että kannattaa vasta kasaamisen yhteydessä sovitella niitä ettei tule turhaa hommaa?
Toinen runko pitää laittaa työn alle myös mahdollisimman nopsaan ni on mukavampi hitsailla kahta samaan aikaa?

Posted: 16 Jan 2008, 17:12
by jamppa00
Laittaisitko pdf:n tulemaan osoitteeseen jhaa00 miuku gmail piste kom?
Tilaa piisaa
Kiitos!
Posted: 19 Jan 2008, 20:59
by Jari Kauttonen
Tänään tuli tehtyä 16 tunnin päivä projektin eteen
Eli ajelin 960km Pasin luo ja takasin katselemaan ja opettelemaan niksejä miten tuo auto tehdään.
Suur kiitos Pasille neuvoista ja vinkeistä, kyllä matka oli tuon 4 tunnin keskustelun arvoinen!!!

Posted: 20 Jan 2008, 10:29
by pasi.t

ole hyvä. oli mukava nähdä uusia neppisharrastajia. toivotaan, että käynnistä oli jotain hyötyä

Posted: 21 Jan 2008, 08:46
by Jari Kauttonen
pasi.t wrote:
ole hyvä. oli mukava nähdä uusia neppisharrastajia. toivotaan, että käynnistä oli jotain hyötyä

Kyllä tuosta oli hyötyä. Suosittelen lämpimästi muillekkin ketä tätä on aloittelemassa. Käykää jonkun luona katsomassa ja kyselemässä!!!
Eilen tuli runko 2 aloiteltua, koska runko 1 on nyt siinä pisteessä että tekniikkaa pitäis ruveta niputtamaan. Ja kun tuota tekniikkaa ei vielä ole, niin pitihän tuo vapaa aika jotenkin käyttää?
Posted: 21 Jan 2008, 11:50
by markku
kannattaa soitella jollekkin ja kysellä AINA kun ei ole varma onko jokin sallittua. locostien rakentamista koskevia puheluja tulee paljon ja onhan noita autojen katselijoitakin ollut. tuskin kukaan jo auton tehneistä kieltäytyy kertomasta omista ja tiedossa olevista muiden ideoista. tarkoitus olisi kuitenkin saada mahdollisimman paljon laillisia autoja radalle. sääntöjen perään tulee jatkossa kuvat kiinnityksistä etu ja takapäässä ettei tule tulkinnan varaisuuksia. nyt olisi näyttelyjen kautta tarkoitus saada vielä näkyväisyyttä luokalle.
Posted: 12 Feb 2008, 18:54
by kms
Näistä penkeistä vielä.
Saanko jos haluan...
Valaa fia hyväksymättömän penkin uretaanilla kiinni autooni?
Jos vielä lisäksi pulttaan kuppipenkin pohjalevyyn on konstruktio mielestäni parempi kuin pelkkä uretaanipenkki lasikuituvahvistetulla pinnalla. Turvakaareen teen pystytuen joka tukee penkin lasikuitusen osan "niskatuenosan."
Eli ei pelkkä urtsupenkki tai pelkkä lasikuitupenkki, vaan näiden yhdistelmä.
Kelpaako ja miksi ei?
Teemu
Posted: 12 Feb 2008, 21:17
by Johan Svahn
minua vähän ihmetyttää se että moni uskoo että uretani penkki on huono. Miksi sen pitäisi vahvistaa????? Uretaani penkki saa olla irrallaan ja vaikka niinkin on se ei tarkoita että kuski valuu ohjaamossa kun vesi hanasta.. Formuloissa käytetään uretaani penkkiä ja siellä se toimii erittäin hyvin. Minulla on todella hyviä kokemuksia kun käytin uretaani penkkiä monta vuotta formula fordeissa..!
Kiinni pultattu FIA hyväksytty penkki tai irrallinen uretaani penkki (+ niskatuki)..!
Posted: 12 Feb 2008, 22:30
by markku
voi olla parempi että erotellaan penkki tyypit selkeesti erilleen kun tuntuu kaikenlaisia virityksiä olevan ilmassa. ettei katsastuksissa tule kiistoja.
fia penkki pilaamattomana alkuperäisillä kiinnikkeillä tai uretaani penkki niskatuella haluamallaan päällysteellä. mutta uretaani penkit on aina kiinnittamättömiä. johtuen siitä että penkkistä lähtee väljät pois kun vyöt kiristetään.
valitkaa jompikumpi ja olkaa tyytyväisiä valintaanne

Posted: 12 Feb 2008, 23:13
by kms
En mielestäni sanonu, että uretaanipenkki on huono.
Noin siitäkin vaan tulisi parempi. Tai JOS olisin päättävissä elimissä, niin noin sen sallisin tehdä myös.
Itseä nimittäin hiukan huolestuttaa ns. FIA penkin sopiminen teräskaukaloon. Mällissä se melko varmasti osuu joustaessaan johonkin tukirakenteista ja melko varmasti murtuu. Sitten on enään tuurista kiinni montako volttia on vielä jäljellä.
Uretaanipenkin heikkona kohtana pidän perämälliä parilla kierteellä. Vartalo painaa urtsaa tukevan takaseinän kuopalle ja seuraavassa voltissa vyöt ovat jo löysällä. Taas joutuu ilmassa miettimään, että montako volttia vielä.
Toisena urtsapenkin juttuna pidän sitä takapellin yläpoikkiputkea, joka minun vartalolla on tuossa 3. aj 4. nikaman välissä.
Ottaisin sen ja niskani väliin mielummin 5mm lasikuitua kuin kypärähupun kauluksen.
Formulassa istuinnosan takaseinää on melko usein korvien tasalle asti. Locosteissa seinää riittää lapaluiden kohdalle. Makaavalla ajoasennolla tilanne Locostissakin paranee, mutta tällainen vanha kehäraakki saa iskiaksen jos ei saa istua pystyssä.

Posted: 13 Feb 2008, 08:47
by Johan Svahn
Locost 
Selkäosa ei tarvitse olla paksu
FF1600