Page 4 of 11
Re: bogeyautot blogi
Posted: 08 Feb 2009, 18:25
by hege

Etujousitus alkaa olla valmis että voidaan pudottaa auto pyörilleen.

Alotettiin vaihdekepin vivuston tekeminen.
Tällä kertaa vaihteensiirtojärjestelmään on panostettu vähän enemmän. Keinuvipu on laakeroitu skeittilaudan laakereilla ja putkien päissä on uniball nivelet.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 09 Feb 2009, 11:52
by hege
Vaihdevivusto on kiinni autossa. Vaihdekepin alapää ja keinuvipu ovat kuulalaakeroituja, niin tuntuma on vähän eri kuin viimevuonna.
Tilattiin myös jouset ja iskarit. Eteen tulee 450lbs jouset ja taakse 400lbs jouset. Etupäätä jäykistetään myös kallistuksenvakaajalla.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 12 Feb 2009, 11:38
by hege
Alettiin muokata ekan auton runkoa sääntöjen mukaiseksi. Alotettiin vaikeimmalta tuntuvalla työllä, eli kylkipaneelien irrotuksella. Muistettiin Mikan kanssa että oltaisiin liimattu kylkipaneelit koriliimalla, mutta onneksi ne oli kiinni ihan tavallisella ikkunatiivisteaineella.
Työntämällä teräksistä viivotinta liimapintojen väliin liimapinnat ratkesivat melko kätevästi. Ajattelin että liima olisi paljon sitkeämpää, niin varasin operaatiota varten pianolankaa.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 12 Feb 2009, 15:07
by Mika Hirvonen
Vaihteensiirto näyttää nyt hyvätä. Mullakin on rullalautojen kuulalaakerit käytössä kytkin ja vaihteensiirrossa. Ne on käteviä ja edukkaita.
Nivelinä mulla on kulmanivelet (DIN 71802). Etuna niissä on se että ne lähtee kätevästi irti kun varmistussokan poistaa. Helpottaa huoltoa, jos tanko on vedetty pulpetin läpi niinkuin mulla. Uniball taitaa tosin olla pitkäikäisempi.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 13 Feb 2009, 11:51
by hege
Tossa ylläolevassa kuvassa vanha vaijeri vielä kummittelee.
Noi kulmanivelet on käteviä ja taitavat olla halvempiakin kuin uniball nivelet. Oon vaan ottanu talteen jonkinverran noita vanhoja väljiä niin ne ei meille maksa mitään. En noiden kulmanivelten kestoa tiedä, mutta nää 6mm nivelet pitäis olla meidän käytössä ikuisia. Pienellä välyksellä ei oo näköjään mitään merkitystä vaihteensiirrossa.
Ja niinkuin tuolla toisaalla mainittiin, oon mokannu joustenlaskukaavoja. Korjatut takajouset on 250lbs, eli pitää jossain vaiheessa tilata uudet.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 13 Feb 2009, 15:26
by slugmika
Älä tunnusta mitään henkka, nyt ei enää muuteta suunnitelmaa, ajetaan niillä mitkä tilasit eikä valiteta

Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 12:23
by hege

"Ponttooni" alkaa olla valmis. Edellisessä lasikuituisessa oli tosi iso kuoppa päällä, ja samalla muutettiin sen muotoa vähän sulavammaksi.

Kylkipeltien asennus on myös melko pitkällä. Tehtiin kylkeen ilmanpoistoaukko.
Blogia päivitetty näiden osalta:
http://bogeyracinglocost.blogspot.com
Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 13:14
by pasi.t

mikäs toi nyt sitte taas on??? tiedän että toimii varmasti mutta...
Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 13:25
by hege
Kumpi, kojelauta vai ilmanpoistoaukko?

Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 16:04
by pasi.t

no toi aukko

Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 16:07
by slugmika
mutta mitä

Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 21:09
by pasi.t

näinkö säääännöissä luvataan tehdä. ite ymmärsin aikoinaan, että pellin voi jättää takareunasta avoimeksi, mikäli haluaa, silleen kun mikalla on ja / tai norjalaisilla. tästä "pullistuksesta" en oikein tiiä. onhan tilanne kuitenkin niin että tuo on oikeastaan ainut ja toimivin tapa, ehkäistä lämpöongelmia, ku niitä ainakin autonmottorisissa piisaa. ei sillä, että henkilökohtaisella tasolla laitan tuota pullistusta vastaan, jos se on sallittu niin mulle ainakin tulee samanlainen. vois kenties säästää yhden ylimääräisen "syylärin" painon ylipainoisessa autossa.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 26 Feb 2009, 23:19
by Mika Hirvonen
Jännän näköinen lerpake. Lieneekö sillä väliä kuinka pitkältä matkalta peltiä irroitetaan takareunasta.
Omaan autoon ei ole mitään tarvetta tuollaista laittaa, mutta mullahan on jäähdyttäjä vakio paikalla.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 27 Feb 2009, 02:09
by hege
Mika wrote:Jännän näköinen lerpake. Lieneekö sillä väliä kuinka pitkältä matkalta peltiä irroitetaan takareunasta.
Mä ajattelin niin että auton pitää olla sevenin näköinen. Eli järki peliin kun ilmanpoistoaukkoja tekee. Jos kylkipelti on takareunasta 40cm irti niin en näkis että se on sääntöjen hengen mukainen.
Meillä oli vaihtoehtoina että joko tehdään yks iso tai pari pienempää ilmanpoistoaukkoa, yks oli helpompi tehdä kuin monta.
Re: bogeyautot blogi
Posted: 27 Feb 2009, 07:19
by Tomi Jutila
eiks teron autossa ollut aika siisti ja "näkymätön" ilmanpoisto,kylkipelti tais olla koko takareunaltaan irti rungosta muutaman sentin.