Page 6 of 9

Re: Vauhdin surma

Posted: 26 Nov 2010, 18:18
by tumpelo
Tää on taas joku juttu mistä mää en selvästikkään tiedä mitää? Mikä pakenee ketä ja minne? Tuleeko toi vastaan vasta paremmilla kierrosajoilla?

T

Re: Vauhdin surma

Posted: 26 Nov 2010, 18:57
by KakeK
Enkkuperän laakerit on niin kesyt että kauden ajetut joustaa kantilla käydessä sen verta että pedaali painuu pari senttiä syvemmälle. Eli jarruis ei oo minkään valtakunnan tuntumaa. Ainut millä vois asian saada kuriin on laittaa kelluvat levyt tai joku on joskus laittanu pienet pinnijouset sylintereihin.
toi jälkimmäinen vain ei tunnu oikein järkevältä. Taakse mieluummin lyhyemmän palan omaava satula jossa olis tiivisteenkin ominaisuudet mahdollisesti paremmat, myötäis hieman palan liikettä. Eli powerlite+enkkuperä kiinteillä levyillä ja vakiolaakereilla=ei kannata haaskata rahoja. Oon kokeillu vakiolaakereita ja 2 rivisiä enkkuakseleilla ei toimi kauaa. Ladan akselit enkkulaakerilla ei sitäkään vähää. Seuraavaksi tulee eri satulat ja/tai ladan akselit kahdella laakerilla jos vielä powerlite säilyy takana. Mitä suuremmilla takasylintereillä sitä suurempi tulee ongelmakin olemaan. Onko halpaa ja hyvää olemassa :?:

Re: Vauhdin surma

Posted: 26 Nov 2010, 21:44
by markku
ladan vetarit nöyrtyi aina kaudessa. sillä hiljaisellakin vauhdilla :lol: . rupes aina vuotamaan öljyä. onneksi volvon satulat on sen verran jumissa ettei palat karkaa mihinkään :roll: .

olen niin laiska että laitoin autoon volvon perän vaikka on huomattavasti ladan akselia painavampi. ladaan sai paremmin/halvemmalla lukkoja. volvossa ehkä osat vastaavasti kestävämpiä ja välityksiä löytyy joka lähtöön :mrgreen: .

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 09:44
by Tomi Jutila
tumpelo wrote:Tää on taas joku juttu mistä mää en selvästikkään tiedä mitää? Mikä pakenee ketä ja minne? Tuleeko toi vastaan vasta paremmilla kierrosajoilla?

T
oikein malliesimerkki alastarolta kun ajaa laspalmasia kohti ja pyyhkäsöö nopeessa oikeessa kantilta niin jännäkakka ei ole kaukana palmasin jarrussa :shock: petaali menee aikas syvälle.
mikan alastaron incarista näkee kun kake pumppailee ennen lemminkäistä jarruja liki kun jarruvalot vilkkuu suoralla.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 11:07
by Mika Hirvonen
Mulla ei ole pahemmin ollut tarvetta pumppailla jarruja vaikka on vakio fordin vetarit ja laakerit.
Sen olen huomannut, että pääsylinterien pitää antaa vapautua kunnolla jarrutusten välillä. Jos jarruja laahaa, niin poljin vähitellen painuu syvemmälle.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 11:42
by markku
mullakaan ei jarrut karannu kauas. oljyt vain valui ulos tefoista :cry: . sitten kyllä jossain vaiheessa hävis jarrut kun oli palat öljyssä :oops:

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 12:03
by Mika Hirvonen
joo noi laakerit saa vaihtaa vähintään kerran kauteen. Ilmeisesti lämpö rikkoo stefat ja litkut tulee ulos.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 13:13
by Tomi Jutila
Mika Hirvonen wrote:Mulla ei ole pahemmin ollut tarvetta pumppailla jarruja vaikka on vakio fordin vetarit ja laakerit.
Sen olen huomannut, että pääsylinterien pitää antaa vapautua kunnolla jarrutusten välillä. Jos jarruja laahaa, niin poljin vähitellen painuu syvemmälle.
sä et juurikaan kanteille aja niin sillon ei tota ongelmaa ole.

mulla ei ole vetarin tefa pettänyt koskaan pl. jurvassa kun laakeri meni ensiks ja kuumetessaan tefa petti.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 13:47
by KakeK
Juu kaikki luuli että puhuin omiani kun höpöttelin tosta ongelmasta jo edellis kaudella. Nyt ongelma on tomilla,terolla,mulla ja pian muillaki joilla powerlitet.
Mikan autos pienempi paino, pienemmät männät ja kanttien välissä ajaminen auttaa. Ton ongelman toteaa helposti kun vemputtaa autoa lämppäkierroksella eikä satu jarruun kuin ruutuun ajaes. kyllähän painuu pedaali syvälle. silloin syy ei voi olla kuskin laahaavas ajotyyliskään :lol:
Huomattiin toi jo ekoilla testeillä kun ajettiin jäällä pomppuisia mutkia sladissa ja aina pääsuoran pääs oli jarrut hukassa.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 13:51
by KakeK
Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 14:57
by tumpelo
Ok, ilmeisesti valittu tekniikka 704:ssä on sitten tuoltaosin tukevampaa...

Voikos toi olla satulasta kiinni jos syyllinen on fleksaava levy/akseli? meinaan jos se levy siellä välissä vamputtaa niin luulis että toimivassa satulassa männät vetäytyy merkistä/mallista riippumatta :oops: ?

Vaiko miten se satulan valinta tässä vaikuttaa? Etten nyt turhaan mene mitään Billet Alconeita tilaamaan (eilisilta ostosnetissä) :mrgreen:

T

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 15:07
by markku
KakeK wrote:Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.

en usko että vika on satulassa :shock: . tupla laakeri vetarit tai toisen merkkinen perä niin vika luultavasti poistuu.

mikalla ehkä auttaa asiaa ettei aja liipissä :twisted: . suoraan mennessä ei vetarikaan väänny hirveesti :roll: jossie sitten kierteelle :lol: .

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 15:21
by Mika Hirvonen
tuntuisi oudolta jos syy olisi satulassa, mutta mistä näistä ikinä tietää.

Onkohan erimerkkisissä pääsylintereissä paljonkin laatueroa? Olen ajatellut päivittää sylinterit sellaisiin missä on erilliset säiliöt. Olisi helpompi seurata jarrunesteen määrää.

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 17:06
by KakeK
ainut miks ajattelisin tämmöses dynapron olevan pempari on lyhyempi pala mikä vaikuttaa levyn keinumises erilailla.
No laakeroidaan ens kaudelle niin ettei jousta. :twisted:

Re: Vauhdin surma

Posted: 27 Nov 2010, 20:00
by kippo
KakeK wrote:Lyhysti todettuna. Älkää ostako noita satuloita taakse ettei tuu turhaa paha mieli.
Ennemmin ottaisin 2 mäntäisen dynapro satulan jos pitää wilwoodista valita.
mulla aina ollut dynat ei ongelmia jarrujen kans mutta on myös ollut ladan perä ja vetarit

näyttää ongelma olevan foordin perien kans mutta saattaahan se johtua myöskin pitemmistä jarrupaloista