Page 7 of 25

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 03 Feb 2013, 12:54
by Tomi Jutila
Tero Frondelius wrote:
Taka-akseli ei ole Escortista vaan se on se sentin leveämpi. Vaikuttaako se mihinkään? Vetoakselin halkaisija on 30mm ja laakerin ulkohalkaisija 62mm. Onko samat mitat Escortissa?
oisko foordi tosiaan tehny vaan sentin leveemmän banjon johonkin malliin, caprissa on leveempi akseli mutta eiks se ole enemmänku sentin leveempi. pyöränlaakerin uskoisin olevan saman kaikkiin enkkuperiin, luulis mittaeron olevan banjon putkissa ja päitten olevan samanlaisia.
ota laakerit heikiltä, saman ne maksaa ebayssä kuluineen/valuuttakursseineen.

edit:
kopsasin säännöistä:

Escortin taka-akselin raideleveys on 1270 mm, Capri 1384 mm, Volvo 240 1350 mm, Taunus 1422 mm, Fiat 131 1320 mm, Opel Ascona 1375 mm, Opel Record 1412 mm ja Toyota Carina 1350 mm. (Raidevälit ovat valmistajien antamat).

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 03 Feb 2013, 14:56
by kippo
Tomi Jutila wrote:
edit:
kopsasin säännöistä:

Escortin taka-akselin raideleveys on 1270 mm, Capri 1384 mm, Volvo 240 1350 mm, Taunus 1422 mm, Fiat 131 1320 mm, Opel Ascona 1375 mm, Opel Record 1412 mm ja Toyota Carina 1350 mm. (Raidevälit ovat valmistajien antamat).

tallissa kaksi fordin panjoa toinen 1230 ja toinen 1240 siihen +vetarit per.puoli n.50mm kummassakin saman kokoiset laakerit ja samat murikat passaa
leveys menee escortin caprin väliin

?mistähän noi mahtaa olla?

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 03 Feb 2013, 18:52
by KakeK
Ne on cortinan periä noin 10mm leveemmät. kaikki osat passaa keskenään. kai toi raideleveys on annettu jollain et:llä

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 03 Feb 2013, 22:02
by Tero Frondelius
KakeK wrote:Ne on cortinan periä noin 10mm leveemmät. kaikki osat passaa keskenään. kai toi raideleveys on annettu jollain et:llä
Ostin Motonetista cortinan laakerin, mutta ilmeisesti oli käynyt samoin kuin jollekin toiselle, että pakkauksessa oli väärä laakeri.

Itselleni kaivoin kuvan, niin löytyi wiki artikkeli
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Cortina

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 03 Feb 2013, 22:24
by KakeK
vanhemmat enkkuperät on ilman stefaa olevalla laakerilla. ainaki anglia ja saattaa olla osa cortinojakin. laakeri muuten sama mutta pikkasen kapeampi. ja jos kapea laakeri tai muu viritys nii vaatii tollasen kaveriksi http://www.ebay.co.uk/itm/CORTINA-ANGLI ... 5aec02cb7d
Eli osta escortin laakeri nii aina pitäs olla oikea jos tulee enkkuun :)

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 09 Feb 2013, 00:18
by kippo
kippo wrote:
markku wrote:no en sitten tuo rattia turhaan.
tuovaan voisin kokeilla omaani miltä pienempi tuntuis
näppärän kokoinen ja mulle tosi hyvä koko MUTTA. saako sitä kiinnitys reiilä kanns vai pitääkö ne porata ihan ite. voiko eeteet valita vai onko suora ainut mikä tuota kokoa löytyy.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 09 Feb 2013, 00:19
by kippo
kippo wrote:
kippo wrote:
markku wrote:no en sitten tuo rattia turhaan.
tuovaan voisin kokeilla omaani miltä pienempi tuntuis
toit kuitenkin niin kokeilin

näppärän kokoinen ja mulle tosi hyvä koko MUTTA. saako sitä kiinnitys reiilä kanns vai pitääkö ne porata ihan ite. voiko eeteet valita vai onko suora ainut mikä tuota kokoa löytyy.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 09 Feb 2013, 15:17
by markku
Suurinosa formulan rateista on suoria ja ilman reikiä. Joko pulttaa suoraan kiinni tai tekee mieleisen välikappaleen. Mulla on tuollainen välipala.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 10 Feb 2013, 23:25
by Tero Frondelius
Työ haittaa harrastuksia. Nyt meni viikonloppu ja seuraavakin lauantai on töitä.

Osia tilailtu. Mikään ei ole vielä tiettävästi saapunut.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 10 Feb 2013, 23:57
by kippo
Tero Frondelius wrote: Mikään ei ole vielä tiettävästi saapunut.
hiljasta ollut ainakin täällä osien tulemisen puolesta ei ole paketteja saapunut

rattiakselia odotellessa ja koneen vetolaippaa kardaanille :?:

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 16 Feb 2013, 19:34
by Tero Frondelius
Rally designilta osat tulivat. Etulaakerin Stefan jousi oli poikki, en taida jaksaa reklamoida. Otin jousen vanhasta stefasta. Asennettu olkatappi oli vielä myyjän teippauksissa, jonka alta paljastui käyttökelvoton akseli. Ne oli vielä kaikkein kalleimmat navat tähän mennessä ostetuista.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 16 Feb 2013, 21:23
by Mika Hirvonen
Taunuksen olka-akselin ulompi laakeri on näköjään aika herkkä leikkaamaan kiinni tai ehkä navat on vaan vedetty liian kovaan kiinni.
Akselin voi todennäköisesti korjata. Olen yhden olka-akselin korjannut sorvissa ja tainnut sillä yhden mestaruudenkin voittaa.

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 16 Feb 2013, 22:35
by kippo
Mika Hirvonen wrote:Taunuksen olka-akselin ulompi laakeri on näköjään aika herkkä leikkaamaan kiinni tai ehkä navat on vaan vedetty liian kovaan kiinni.
Akselin voi todennäköisesti korjata. Olen yhden olka-akselin korjannut sorvissa ja tainnut sillä yhden mestaruudenkin voittaa.
laakerihan on niin pieni ja kartiorullalaakeri että liian tiukalle vedettynä leikkaa varmasti

tuota sorvaamista aattelin itekkin kokeilla kun noita on niin vähän tarjolla muutenki ettei raaskis roskiin heittää

seuraavaa mestaruutta odotellessa :?: :)

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 16 Feb 2013, 23:19
by Mika Hirvonen
Sorvaa vähän molemmista olista niin Terolla on varma mestaruus tiedossa 8)

Re: Kädettömän Rookien Locost projekti

Posted: 16 Feb 2013, 23:44
by Tero Frondelius
Mika Hirvonen wrote:Sorvaa vähän molemmista olista niin Terolla on varma mestaruus tiedossa 8)
Kippo laittaa kevennetyt omaansa :D
Jep hankin alunperin kolmet olkatapit, joten siellä pinossa oli mistä valita.