Page 1 of 1

VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 15 Nov 2011, 20:24
by tumpelo
Tekniikkaraati huomio!

VVT-i poisto -> puristukset voi nostaa tai nokat vaihtaa. Jos puristuksia nostetaan, lienee säilytettävä ns. vakioajoitus. Miten määritellään VVT-i koneen vakioajoitus kun VVT-i poistetaan?


T

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 22 Nov 2011, 12:57
by markku
löytyy varmastikin toyotalta jokin arvo?

missäs arvossa on kun ei käy?

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 24 Nov 2011, 08:58
by tumpelo
Noniin, nimenomaan Tojotaltahan ei arvoa löydy. Toisaalta nokkahihnan vaihdossa kone ei käy ja silloin ollaan ajoitusmerkeillä. Siinäkös se olisi sopiva referenssi? Tarkoittaa samalla myös selvää ratkaisua kysymykseen kannattaako vvt:tä poistaa..

Ellsi muita kommentteja tule, lähdetään siitä että vvt tai vastaavan poistossa nokan vakioajoitus on valmistajan määrittämä tai se missä asennossa nokkahihnaa vaihdetaan.

Suuresta alkuinnostuksesta huolimatta olen vasta saanut auton talliin ja puhdistettua ja vahattua. Toisen puolen. Osittain. Eli lähinnä apparin puolen lokasuojan... :oops:

T

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 26 Nov 2011, 09:11
by pasi.t
tekniikka raatiin kuulumaton vastaa.
ajoituksen muutos tapahtuu korkeammilla kierroksilla ja jos ne poistetaan, niin mitä jää jäljelle. tuntuis ainakin tolleen, että ajoitus tulisi laittaa siihen missä se on kun moottori ei käy.

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 26 Nov 2011, 15:44
by VP Partanen
Menee vähän pois aiheesta mutta.
Miten moottori sitten pelaa koko käyntialueen alhaalta ylös asti jos VVt on lukittu? tai no varmaan alhaalla kyllä pelaa, mutta miten ylhäällä laulaa? entä VVT nokkien asteet yleensä ovatko miten rajuja? Itsekkin samojen haasteiden kanssa puntaroin.

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 26 Nov 2011, 16:05
by KakeK
Tuomo :!: sun moottoris toimii niin hienosti nyt että älä lähde tolle virittäjän tielle siitä ei yleensä hyvää seuraa :D

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 26 Nov 2011, 16:23
by VP Partanen
Omasta moottorista on VVT pakko poistaa kun ecu + öp ohjaa sitä ja ecu poistuu kun tulee kaasarit + MS

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 27 Nov 2011, 17:39
by tumpelo
Niin KaKek, jos tosiaan lokasuojan vahaaminen lasketaan virittämiseksi niin kusessa ollaan :shock:
Mutta muuten tehdään vaan kausihuolto. Ikävä kyllä on pakko nostaa tekniikkapois kun ei kurkkimalla selviä miksi vaihteensiirto takkusi viimereissulla Jurvassa.

Siis ainakaan mullahan tuo kone ei pelaa ns vakioasetuksella, jos oikein luin tuota ajoituskäkkyrää niin kauimmillaan ollaan 56 kampiakselin astetta nollamerkistä... Sitä ei tosin voi pitää absoluuttisena kun tuossa on anturin sijaintivirhe mukana. Ajoituslampulla katsoen puhutaan kuitenkin useista hampaista nokkapyörässä kun mennään läpi käyttöalueen.

Mutta tuohan riippuu sitten siitä, mihin suuntaan noita nokkia säädetään, siis se, millä alueella konen toimii vakioajoituksella.

T

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 29 Nov 2011, 18:41
by pasi.t
:shock: yllättävän monta hammasta?? monessa kiertyy ainoastaan vajaan hampaan. en tosin muista kuinka paljon meillä kiertyy.
vois yhtä äkkiä kuvitella, että tekee venttiilillä aika paljon, 2 - 3 mm. kenties. yleensä ajoitus on lähimmillään n. 5 astetta yläkuolo kohdasta. meillä on männän ja venttiilin väli huomattavasti pienempi siinä kohdin.

Re: VVT poisto ja vakioajoitus

Posted: 29 Nov 2011, 20:09
by VP Partanen
Tumpelo kun katsoit sitä ajoitusta lampulla, niin otitko huomioon sytytys ennakon?? se ehkä vääristi sitä tulosta tuo pasin vajaa 1 hammas kuullostaa paremmalta.

Re: OT: säätöalue

Posted: 30 Nov 2011, 17:20
by tumpelo
Juu, oli hiukan harhaanjohtavaa puhua ajoituslampusta kun ref ei ole ykk vaan nokka-akselin asentoanturi.

VVT mötikkää hypistellessä paljastuu seuraavaa:
Nokka-akselin hammaspyörällä on 24 hammasta, mekaanisesti säätöalue noin 1 hammas eli 1/24. Hihnapyörän puolella säätöalue on noin 1,5 /46 hihnahammasta. Noi yhteensä saa nokan kääntymään noin 28 astetta (nokka-akseli) ja se taas tekee 46 hampaisella hihnapyörällä noin 3,6 hammasta. Kampiakselilla vastaavasti 3,6 hammasta ja 56 kampiakselin astetta...

Ja kas, kirjallisuusviitteestä:

Toyota Altezza / Gita engine mechanical manual (ISBN 978-1-86976-262-9; sivu 88) antaa, tosin Black Topille, samalle säätimelle "possible range" 25 to 28 degrees (cam shaft).

Mutta aiempi huomio on siis oikea, jos katsoo vakioennakolla syttylampulla nokan hihnapyörää, säätö on "vain" 1,5 hammasta. Ei tosin ole tullut koskaan juuri tuota kokeiltua...

Pasin arvaukseen nostosta en ota kantaa mutta kokeilen sen jahka jostain koneesta on saatu kansi pois. Tai jos löydän tai tulen mitanneeksi nokkaprofiilin. Ei ole ollut kovin kiinnostava aihe kun ajetaan vakionokalla ja ajoituksella.

T