SS702 - Uusi elämä

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

ari1630
Jäsen
Jäsen
Posts: 73
Joined: 14 Mar 2007, 21:54
Location: Nurmo
Contact:

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by ari1630 »

Kake ehti ensin :D
lämpenee kyllä aika nopeasti :? ei kyllä pyörässä kiinni ollessakaan moottori noin nopeasti lämpene.onko kaikki varmasti oikein?
10 kierrosta kaasu pohjassa on pitkä aika tuijotella lämpömittaria :wink:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Tomi Jutila »

ari1630 wrote:Kake ehti ensin :D
lämpenee kyllä aika nopeasti :? ei kyllä pyörässä kiinni ollessakaan moottori noin nopeasti lämpene.onko kaikki varmasti oikein?
10 kierrosta kaasu pohjassa on pitkä aika tuijotella lämpömittaria :wink:
niimpä,edelleenki sanosin tosta lonkalta että vartin saapi käytellä ilman ylikuumenemista.
ota antti kuvia plokiis vesiletkutuksista niin voidaan hihkasta jos joku näyttää väärältä.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Testasin vielä oikein erikseen tuota lämpenemis-aikaa. Tallin lämmöstä n.15astetta kun koneen pistää tulille, niin aika tarkkaan 9min jälkeen lyö flektin päälle. Tällöin koneen ja syylärin lämpö noin 95astetta. Flektin käynnistyttyä lämmöt tippuu n. 80asteeseen, jossa flekti sammuu. Eli selvästi nopeemmin kuin muiden ehdottelemat 15min. Toki tuosta on tietty vielä hetki matkaa tuonne 115-120asteeseen, missä paineellinen järjestelmä kiehus? Muuten järjestelmän toiminta vaikuttaa loogiselta.

Eräs mielenkiintoinen lisähavainto aiheeseen: Asensin toissapäivänä vihdoin lambda anturin ja se ampasee tyhjäkäynnille ihan tappiin AFR 20. Tämä epäilemättä auttaa koneen nopeaa lämpenemistä. Tällä hetkellä toiveena ois että jostain löytys pakosarjan vuoto joka selittäisi tuon hyvin hyvin laihan tyhjäkäynin, muuten voipi olla edessä unettomia öitä.

Blogissa pari kuvaa ja vähän selitystä miten oon vedet yhdistelly.

AINIIN....niinkuin blogissa kommentoin, päädyin jättämään yammun alkuperäisen vesi-öljy jäähdyttimen toistaiseksi paikoilleen. Onkos ihmisillä jotain erityisiä syitä ollu tuon poistoon ja korvaamiseen öljy-ilma jäähdyttimellä? Mika ainakin kommentoi jossain kirjoituksessa, että vaikutus öljyn (koneen) lämpöön oli pettymys?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Tomi Jutila »

mä ajoin kauden -07 omalla vesi öljynjäähdyttimella,ei se sillon ainakaan siihen hajonnut...kumpikaan kone mitkä meni paskaks.
lähinnä siksi olen öljynjäähdytystä rakennellu kun mittarissa ei asteikko riitä,siitä on vaan tullut ajatus josko olis parempi että lämmöt olisivat alle 150astetta,johonkkin 130 oon päässyt tuplajäähdyttimillä,katotaan mihkä uusilla systeemeillä pääsee ens kesänä?
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Mika Hirvonen »

Kyllä varmaan Yammun omalla lauhduttimella pärjää. Kisat on lyhyitä ja öljyjäkin tulee vaihdettua usein.
Aluksi en mittailut öljyn lämpöjä ja mitään ongelmaa ei ollut. Sitten kun aloin mitata lämpöä niin päädyin tohon erilliseen lauhduttajaan.. tieto lisää tuskaa... vai miten se oli...
Mitään radikaalia muutoksia ei erillisellä lauhduttajallä lämpöihin tullut, mutta jotain pientä apua kuitenkin.
Mulla on kisan lopulla öljyn lämmöt jossain 130C paikkeilla. Kuumalla kelillä ja jos joutuu vetämään erän täysillä maaliin asti niin menee yli 130... ehkä ~135C. Kierrosluvut vaikuttaa kanssa kovasti öljyn lämpöihin.

Laiha seos varmasti vaikutta kovasti koneen lämpöihin. Bensalla on kuitenkin suuri jäähdyttävä vaikutus.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Jaaha alkaa oleen talviloma viikko lopuillaan ja auto ei vieläkään liiku omillaan => ei hyvä! :( Noh jää radalle ei enään taida keretä kuitenkaan, niin että 1kk lisä-aika kai tässä on käytettävissä? Suoraan tallista eka ksioihin en kuitenkaan haluais lähteä, vaan lastentaudit ois kiva kitkeä testeissä ennen kisoja.

Noh tallissa on kuitenkin tullu taas sähellettyä.

- kardaani hitsattu kasaan, ei tasapainotettu. Jännittää aika tavalla joso on riittävän suora vai ei. Ei ole ko. touhuun tullu aiemmin perehdyttyä. Sorvasin päädyt kokonaan irti ohajuspintoineen ja hitsasin lyhennettyihin putkiin takasin.
- Ratti ja keskiö löyty koti kylältä käytettynä, niin saavat alkuun kelvata. Keskiö hitsattu ratti putkeen,
- Ilman putsarin (Pipercross) kiinnitys aiheutti vähän pään vaivaa, läppärungon vieressä kököttävän ruisku-railin takia, mutta sekin on nyt kiinni
- konepeltiä mallailtu paikalleen, pienin muutoksin
- Sähkövetoja on tehty lisää (flekti, lambda jne), vähän jopa tiedonkeruuta varten

Eilen illalla tuli ensimmäistä kertaa hassu fiilis tallilla, kun ei oikein keksiny mitä seuraavaksi tekisi??? Muutamia osia vielä puuttuu, mutta muuten ensimmäin testi pöräytys vois olla yllättävänkin lähellä. Tosin kyllä sitä rästi listaa sitte kertyn kun autoa kierteli!

no joo, mutta se väliaikatiedoista, nyt takas talliin.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by kippo »

noh kuitenki paremmalla mallililla kun täällä koneen käynti ei ole lähelläkään puuttuu joitakin osia(esim. pako ja imusarja ja pitäs löytää ensin kaasuttimet..kin.) ja kone ois valmis mutta matkaa olisi 36km+takasin :roll: ja sähköjä ei ole vedetty piuhaakaan :|
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Jaaha se meni viikonloppu vähän niinku hypistelyksi tallissa. Kaiken maailman suojapeltejä ja koteloita yms asennellu. Jotain kertonee sekin, että kaikki vanhat mainostarrat on nyt nypitty irti :D Yllättävän hidasta puuhaa kaikki tommoset "pikku"-jutut ja viimeistelyt.

Jos paikallinen sorvari saa vanne-adapterit tehtyä niin ens viikonloppuna pirssi saattas liikkua jo omillaan. Ois mukava varmistaa tekninen toimivuus ennenku niittaa kaikki pellit yms kiinni.

Ennen koeajoa tehtävä vielä:
- vanne adapterit
- kardaanin tasapainotus
- akun kiinnitys
- penkkien teko

Sen jälkeen toivottavasti vois todeta että "....vain pakki puuttuu..." Eli tosiaan kardaani on nyt kasattu ilman pakkia, koska olin näemmä piirrelly hammasprofiilin päin persettä (piirretty netin tietojen perusteella ennenku startti oli käsissä) ja Subarun startti ja mun hammastettu pellin pala ei oikein juttele keskenään :(

Oisko jollain CAD-kuvaa hyväksi havaitusta startti-mallin pakki-rattaasta? Arvostaisin kovasti niin ei tarttis tehä enään ku kerran uusiksi.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Jaaha.....ei ollu Antti-poika luonnonlahjakkuus kardaanin hitsauksessa! :( Tossa sain vihdoin kardaanin kappaleet laakereihin kiinni, niin että pääsi heittokellolla mittaamaan. Putki heittää hitsatussa päädyssa n. 1,5mm kierroksella :( :( Tuntuu aika isolta vippasulta jopa amatööri-suorituksena! Noh enstaina sitten varmaan vielä tiheämää heftausta.

Etupätkä heitti vähän vähempi ja ihme kyllä ei tunnu ravistavan ihan mahottomasti, sen kanssa ehkä uskaltas ainaki alottaa. Takapätkä sen sijaan täristää ihan reilusti.

Noh oppia ikä kaikki. Palataan siis kardaanin osalta takaisin lähtöruutuun. Rojekti vaikuttikin olevan yllättävän hyvällä mallilla


PS. täytyy toivoa että ratti sopis sitte paremmin käteen, entä hitsauskolvi! :P

PSS. onko ihmiset ruukannu käyä pääsiäisenä radalla? Esim Jurvassa? ;)
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by kippo »

Antti Tuomainen wrote:
PSS. onko ihmiset ruukannu käyä pääsiäisenä radalla? Esim Jurvassa? ;)

vapuksi on joskus yritetty mutta epäonnistuttu yleensä ensimmäiseen kisaviikonlopuksi keritty mutta ei aina siihenkää onnistuttu
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Tomi Jutila »

mulla on kardaani heftattu vasta kun keppiä on pyöritettty ja kellotettu sorvissa,heftattukin sorvissa kiinniolevana.
heittoa ollut pari kymppiä,putken sauma heiluttelee kelloa vähän.milliä enempää ei koneistamon mukaan sais heittää(kepit tasapainotettu aina)
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

No niin lambdaki alko näyttään järkeviä kun tulppasin kollektorin jälkeiset klemmariliitokset. Pientä pörinää liitoksissa edelleen, mutta jospa ne loputki tässä tulppaantuis. Jokatapauksessa AFR näyttää nyt sellaisia lukemia että konetta pystyy paremalla omallatunnolla käyttämään.

Lämpöjen nousu nopeuteen tuolla ei juuri ollut vaikutusta, siellä pyörii edelleen 9-10min paikkeilla, mutta muuten systeemin toiminta vaikuttaa niin loogiselta että väittäsin tässä vaiheessa normaaliksi.

Muuten mennään vanne-adaptereita odotellessa ja kardaani-virhettä arvoidessa.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Hahaa.....sain kaverilta vanhat fiatin vanteet ja renkaat lainaan. Se liikkuu sittenkin!
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by tumpelo »

Hiphiphuraa!!!!

T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Antti Tuomainen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 553
Joined: 06 Oct 2011, 15:36
Location: Vaasa

Re: SS702 - Uusi elämä

Post by Antti Tuomainen »

Jaa, jotain raporttiaki välillä. Vähän ollu niinkuin tervanjuontia (ilman alkoholia) tää loppu kevät projektin suhteen.

Välillä jääny talliin menemättä ihan kokonaan ja kun on menny niin tuntuu ettei homma etene :( Eilen satanu 5cm uutta lunta ei oikein motivaatiota lisää.

Kolmen viikon taistelun jälkeen moottorinohjauksen lisä-boksi näyttäs vihdoin toimivan. Menin saituuksissani ostamaan käytetyn piggybacking ja siitähän seurasi kasa lisähaasteita. Valittu Rapid Bike 3 boksi vaikuttaa kyllä ihan toimivalta kalulta nyt kun pelaa. ISO kiitos Prätkä Pajalle tuesta, vaikken boksia heiltä ostanutkaan, pätevän olosta porukkaa. Niin toisin kuin eräät nettilähteet väittä R1 eka ruikuversiossa EI OLE sama anturointi kuin tossa Fazussa. Kampiakselin kulma-anturi oli kovasti erilainen ja sitä myöten lisäboksille menevä info ihan mitä sattuu. Boksi paukautti hienosti aina eka kipinän, vaan sen jälkeen ihan mitä sattuu => kone ei käyny ja talli täynnä palamattomia hiilivetyjä :( Kaupallisessa boksin-softassa ei oo mahdollisuutta muttaa boksin perusasetuksia ainostaan karttoja jne. no onneksi PP:n pojat sai boksin asetukset kohdilleen niin että se nyt juttelee ruisku Fazun kans. Pääsiäiseksi varattu dyno aikakin piti perua, kun ei homma toiminu. No, ens perjantaina ois tarkotus mennä dynoon, josko sen jälkeen ei enään paketti kävis laihalla.

Muuten tuntuu ettei asiat ole juuri edenny. Vanhojen mokien korjailua, erinäisten suojapeltien väkertämistä ja asennusta, johtosarja vyyhden siistimistä ja kiinnittämistä, jne. Hävettävän vähän raskin alkuperäisestä johtosarjasta piuhoja postaa, vaan yritetty on sitäki.

Jotain saatu aikaankin:
- Ohjaamon läpimenevät johdot ja putket suojattu
- Koneen alle "suksi" asennettu
- taka-lokasuojat kiinni
- moottorin ohjaus boksi ok (kai)
- vöiden kiinnikkeet


Vielä tekemttä ainakin
- dyno ja seoksen säätö
- vanne adapterit luvattu (vihdoin) maanantaiksi
- etulokasuojat
- pohjapanssari
- samuttimen kiinnitys
- pakki!!!! (onko jollain niitä valmiita CAD kuvia starttimoottorilla toimivasta)?
- penkin päällystys
- uniballien ja nivelten rasvaus

Eli näillä näkymin tuskin Jurvan avoimiin pakettia saa kisakuntoon. Mutte emme ole vielä luopuneet epätoivosta! :D
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Post Reply