Page 1 of 2

Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kulma?)

Posted: 12 Dec 2011, 17:33
by Antti Tuomainen
Moi,

Haluaisko joku tarjoilla vinkkejä taka-akselin hitsailuun?

- miten minimoida vetely
- miten oikaista (kuitenkin ilmaantuva) vetely
- mikä on raadin puolesta hyväksyttävä tarkkuus suoruudelle
- kiinnikkeet 90 asteen kulmaan kardaaniin, vai joku muu mikä?

Saa kommentoida muutakin aiheeseen liittyvää, joka saattas pahimmilta virheiltä pelastaa?

-A-

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 12 Dec 2011, 17:57
by Mika Hirvonen
Vetelyn minimointi -> Hitsaa pienissä pätkissä ja antaa välillä jäähtyä.
oikaisu -> hitsaa saumaa toiselle puolelle putkea niin oikenee.

90 astetta kuulostaa hyvältä. Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.

Mulla veteli yllättävän vähän toi 732sen akseli. Tai sitten mä en osaa mitata kunnolla.

Sääntöjen mukaan akselin pitäisi olla tehdasmitoissa. Mitään toleransseja ei ole annettu, mutta maalaisjärkeä saanee käyttää.
Jos sieltä löytyy vaikka aste negatiivista camberia niin saattaa herättää keskustelua.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 12 Dec 2011, 21:10
by pasi.t
:lol: mulla oli aikoinaan ongelmia yhden rallista tulleen perän kans, sai hitsata, olikohan 18 saumaa / puoli, ennenkuin sai suoraan.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 12 Dec 2011, 22:11
by Tomi Jutila
antti mä mittailen sulle pyytämäs mitat huomenna,ny ei jaksa (6h tallissa töitten jälkeen)

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 00:31
by kippo
Antti Tuomainen wrote:Moi,

Haluaisko joku tarjoilla vinkkejä taka-akselin hitsailuun?

- miten minimoida vetely
- miten oikaista (kuitenkin ilmaantuva) vetely
- mikä on raadin puolesta hyväksyttävä tarkkuus suoruudelle
- kiinnikkeet 90 asteen kulmaan kardaaniin, vai joku muu mikä?

Saa kommentoida muutakin aiheeseen liittyvää, joka saattas pahimmilta virheiltä pelastaa?

-A-

tuu hakeen kumeja niin katotaan miten olen perät oikonut jos siitä olisi jotain apua nykysen projektin perä ollut oikomisen alla 2.5kk kun en ole sille vielä viimeistelyä tehnyt. on mennyt talliaika uuden hupi-projektin kimpussa mutta katotaan sittäkin sitte tarkemmin kun poikkeet tässä

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 20:22
by multanen
Mika Hirvonen wrote:Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.
Luulen että kaikki tukivarret kannattaa pitää aika samanpituisena. Muuten taka-akseli joutuu pinteeseen kaarteessa eikä jousta kunnolla. Voi aiheuttaa vikurointia kaarteessa.

Jos esim. ylätukivarret ovat lyhemmät kuin alatukivarret, kiertyy akseli sisäänjoustossa (kardaanilähtö kiertyy alaspäin). Ongelmaa syntyy kun kaarteessa ulkokaarteen pyörä joustaa sisään enemmän. Tukivarret pyrkivät kiertämään akselia muttei se onnistu koska sisäpuolen tukivarret jarruttavat = syntyy pinnetila.
Pukeilla olevassa autossa ilmiö voisi olla nähtävissä silleen että jos yrittää iskarit irroitettuna nostaa taka-akselin toista päätä niin nousee toinenkin... Ehkä joku talven mittaan kokeilee?

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 20:43
by Tomi Jutila
multanen wrote:
Mika Hirvonen wrote:Nelilinkeillähän akselin kulmaa voi käännellä.
Luulen että kaikki tukivarret kannattaa pitää aika samanpituisena. Muuten taka-akseli joutuu pinteeseen kaarteessa eikä jousta kunnolla. Voi aiheuttaa vikurointia kaarteessa.

Jos esim. ylätukivarret ovat lyhemmät kuin alatukivarret, kiertyy akseli sisäänjoustossa (kardaanilähtö kiertyy alaspäin). Ongelmaa syntyy kun kaarteessa ulkokaarteen pyörä joustaa sisään enemmän. Tukivarret pyrkivät kiertämään akselia muttei se onnistu koska sisäpuolen tukivarret jarruttavat = syntyy pinnetila.
Pukeilla olevassa autossa ilmiö voisi olla nähtävissä silleen että jos yrittää iskarit irroitettuna nostaa taka-akselin toista päätä niin nousee toinenkin... Ehkä joku talven mittaan kokeilee?
eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 20:51
by multanen
Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 21:04
by Tomi Jutila
multanen wrote:
Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.
ihan ratamiehiä tarkotin ja tiejänkin ainakin yhen hyvin

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 21:11
by multanen
Tomi Jutila wrote:
multanen wrote:
Tomi Jutila wrote: eiks noi oikeet kilpaajajat säädä just tolleen perän kulmaa,säätävät sillä minkälaista pitoa takapäältä haluavat
Voi olla että kiihdytysautoilijat säätävät, siinähän ei niin paljon kallistella.
ihan ratamiehiä tarkotin ja tiejänkin ainakin yhen hyvin
Onksillä kanssa nelilinkki, jäykkä taka-akseli ja uniballit? Jos millään semmosella pystyy ajamaan linkit eri mittaisena niin otan sanani takaisin. Sit pitäs pystyä Locostillakin.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 21:28
by Tomi Jutila
juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 21:41
by multanen
Tomi Jutila wrote:juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.
Tuota kulmaa säädetään ainakin esim. Legendseissä. Mutta niissä onkin 3-link tuenta, ei tule pinnitystä. USAssa on tehty Locostejakin 3-link tuennalla, juurikin samasta syystä (ylätukivarren kiinnitys tulee kardaanitunnelin takaosan päälle).

Mutta jos kellään ei ole kaarteessa havaittavissa vikurointia niin asia on puolestani kunnossa. 8)

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 22:00
by Tomi Jutila
multanen wrote:
Tomi Jutila wrote:juu,ihan loco miehiä on,crossiaki ajanu missä oppinu pelaan tällä....kuulemma.
Tuota kulmaa säädetään ainakin esim. Legendseissä. Mutta niissä onkin 3-link tuenta, ei tule pinnitystä. USAssa on tehty Locostejakin 3-link tuennalla, juurikin samasta syystä (ylätukivarren kiinnitys tulee kardaanitunnelin takaosan päälle).

Mutta jos kellään ei ole kaarteessa havaittavissa vikurointia niin asia on puolestani kunnossa. 8)
mitä vikurointia,locosteissako...äläs kuule ny :roll:

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 22:23
by multanen
Tomi Jutila wrote: mitä vikurointia,locosteissako...äläs kuule ny :roll:
Tämän puhtaasti teoreettisen vikuroinnin lisäksi voisi myös mennä takatuennasta jotain rikki, olikos täällä jollain semmonen tapaus? Kun tulee nivelille mahdoton liikerata niin jostain antaa periksi.
En usko että muutama milli tukivarsien pituuksissa vaikuttaa mutta luulisiin että senttien ero jo alkaisi kanittaa.

Re: Taka-akseli (hitsaus, vetely ja kiinnitysten asennus kul

Posted: 13 Dec 2011, 23:27
by pasi.t
:roll: locostissahan ei ole nelilinkkejä, ainoastaan 4 putkenpätkää jotka pitää perän paikallaan. ehkä jotkut ovat säätäneet kulmaa etukäteen, ettei tartte pätkillä säätää.