Page 2 of 2

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 11 Jan 2012, 21:48
by Mika Hirvonen
Hoitivat suojauksen sinkitysfirmassa... en tiedä miten.

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 15 Jan 2012, 13:54
by tumpelo
Ne ei varmaankaan upota akseleita ollenkaan. Jos joku tietää jonkun toimivan suojauksen, joka kestää noihin happo ja sähkö- tai kuumasinkkiliemiin upotuksen niin kertokaa ihmeessä.

T

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 22 Jan 2012, 19:28
by Tomi Jutila
nyt negatiivissävytteistä kokemusta maalauksista ja passivoinnista....

runko maalattu temadurilla ilman pohjamaalia,kysyin kahdesti maalaamosta että etteikö tosiaan pohjamaalia ollenkaan ja 30v tehny ammattimies vastasi ettei nykyään tarvi.no ei maali mitenkään erityisen kovassa ole kun tossa nyt sen kanssa on touhuillut,vähänkin kolhasee niin metalli paistaa heti....???

sähkösinkityt/passivoidut osat ollut tallinlattialla (+20) ja vieressä laski vesiletkulla ja osien päälle pirskottu vettä niin osat alkaa rusehtaa.....?

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 22 Jan 2012, 22:43
by pasi.t
:?: maali varmaan pysyis paremmin jos putket olis vähän ruostuneet.

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 23 Jan 2012, 06:54
by Tomi Jutila
pasi.t wrote::?: maali varmaan pysyis paremmin jos putket olis vähän ruostuneet.
niin tai vanhassa maalia oli niin pirusti että nyt kun on normimäärä niin tuntuu ettei sitä ole ollenkaan?

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 23 Jan 2012, 20:05
by Mika Hirvonen
Lähteekö se maali lohkeilemalla irti?

Mulla on ainakin hyvin toiminut 732:ssa pelkkä musta 2k pohjamaali. Kestää kulutusta ja pysyy hyvin kiinni.

Ei sen sinkityksen+passivoinnin pitäisi pienestä vesiroiskeesta pelästyä.

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 23 Jan 2012, 20:19
by kippo
kyllähä noi maalipinnat on aika herkkiä naarmuille kun ne maalataan sileään putki pintaa mutta kun käytin 705 kuula ruisku puhallus putkessa niin runkoputken pinnasta tuli karhee siihenkö veti paksun pohjan niin ei ole paljon piitannut asennus kolhuista ja kun on sellainen maali että voi paine pullolla paikata pienet pinta haavat niin lopputulos on OK ja yhtä nopee käytössä kun kalliit maalaukset :)

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 24 Jan 2012, 13:01
by tumpelo
Tenudur tarttee aika hyvät pohjat. Kaikki maalatut pinnat oli varmaan emäs tms pestyjä tai huolehdittu kaikki ryönä muuten pois? Toinen juttu on sitten että noi epoksi ja urtsamaalien kovettumisjat viileässä ylittää kaikki normaalin ihmisen kärvivällisyysrajat. Siis se aika ennenkuin lopullinen lujuus on saavutettu.

Toisaalta tojjotan puskuriin vedin kokeeksi juurikin tenuduuria ihan ruosteen päälle ja kyllä se aika sitkeässä istuu. Maalaus ja kuivuminen tapahtui jokuvuosi sitten kesähelteessä, maalaus loppui kun sotku kuivui pensseliin kesken homman.

Sähösinkityksen ja keltapassivoinnin korroosionkestävyys on parhaimmillaankin kohtuullinen, huonoille pohjille tai muuten heikko prosessi, kuten halpis pulteissa ym. välillä näkee, ei juuri vettä siedä. Vielä jos sattuu oleen prosessista jotain jäämiä, jotka kostuessaan alkaa ahkeroida... Että lähinnä ilmankosteutta vastaan, hyvissä oloissa on oma kokemus.

Ensiapuna hinkkaus öljytyllä rätillä ja sitten pesu, kuivaus ja vahaus. Tai vaihtoehtoisesti suojaöljyäminen säännöllisesti. Eikös tuo jälkimmäinen kävis ihan luontevasti :)

T

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 24 Jan 2012, 13:45
by Mika Hirvonen
Jep ei locostissa pultit pääse rasvan puutteesta ruostumaan.

Re: rungon maalaus gallup

Posted: 03 Feb 2012, 18:21
by Tomi Jutila
Tomi Jutila wrote:nyt negatiivissävytteistä kokemusta maalauksista ja passivoinnista....

runko maalattu temadurilla ilman pohjamaalia,kysyin kahdesti maalaamosta että etteikö tosiaan pohjamaalia ollenkaan ja 30v tehny ammattimies vastasi ettei nykyään tarvi.no ei maali mitenkään erityisen kovassa ole kun tossa nyt sen kanssa on touhuillut,vähänkin kolhasee niin metalli paistaa heti....???

sähkösinkityt/passivoidut osat ollut tallinlattialla (+20) ja vieressä laski vesiletkulla ja osien päälle pirskottu vettä niin osat alkaa rusehtaa.....?
ei noissa ollut mitään vikaa.maalaus on itseasiassa juurikin oikein,kalvonpaksuus on riittävä vanhassa oli vaan maalia niin paljon että normikerros oudoksutti.passivoidut osat ei ollut ruostuneet vedestä vaan laatikossa ollessaan etutukivarsien sisältä oli valunut passivointi lientä osien päälle ja ne oli värjäytyneet.passivoitavissa osissa EI SAA olla sellaisia rakenteita mistä liemet ei pääse vapaasti valumaan ulos.jos lientä jää osien sisään sitä tihuuttaa pihalle pikkuhiljaa ja paskaa osat pilalle.